I malá či střední firma by měla dbát o vlastní originalitu a nezaměnitelnostKaždý člověk má své identické rysy, které ho umožňují identifikovat od ostatních lidí. Ať již na první pohled zjevné - jako je třeba tvar nosu, barva očí či vlasů, nebo pouhým okem hůře pozorovatelné, jako jsou otisky prstů.
I malá či střední firma by měla dbát o vlastní originalitu a nezaměnitelnost
Každý člověk má své identické rysy, které ho umožňují identifikovat od ostatních lidí. Ať již na první pohled zjevné - jako je třeba tvar nosu, barva očí či vlasů, nebo pouhým okem hůře pozorovatelné, jako jsou otisky prstů. Své identické rysy má i každá firma.
Definice firemní identity mohou znít různě, ale v zásadě budou vždy vyjadřovat totéž: je to cílevědomě utvářený strategický koncept vnitřní struktury, fungování a prezentace konkrétní firmy v tržním prostředí. Vyjadřuje vlastní specifičnost, originalitu a nezaměnitelnost s jinými, byť obdobně orientovanými podniky. Firemní identita je souborem veškerých vizuálních projevů a dohodnutých principů komunikace společnosti. Působí výrazně na veřejnost i na vlastní zaměstnance. Angličané používají výraz Corporate Identity, Němci Unternehmungsidentität.
Základem je firemní kultura
Hovoří-li se o firemní kultuře a firemní identitě, často se v podvědomí vnucuje tyto pojmy téměř ztotožnit. Ale tyto pojmy nejsou stejné. Firemní kultura vyjadřuje vždy určitý charakter, duch podniku, vnitřní pravidla hry, která ovlivňují nejen myšlení a jednání spolupracovníků, ale i celkovou atmosféru, ve které se odehrává veškerý vnitropodnikový život. Firemní kultura vytváří rozhodující základ pro firemní identitu, avšak nevyčerpává zcela její obsah. Vytváří pro ni obsahové zázemí, působí stabilizujícím způsobem, a bez silné kultury lze jen velmi těžko vytvořit koncept firemní identity. Firemní identita vytváří a výrazně ovlivňuje vznik pozitivní image společnosti. Veřejnost totiž často hodnotí každou firmu podle toho, jak se projevuje v každodenní komunikaci. To znamená, že kromě vizuálních projevů ovlivňují image společnosti všichni zaměstnanci, kteří ji svým vystupováním, jednáním a pracovním výkonem denně reprezentují. Podniková identita také podporuje sebevědomí zaměstnanců a jejich hrdost na příslušnost ke společnosti, prostřednictvím „podnikové kultury“. Význam pěstované firemní kultury se projevuje především v osobní pracovní angažovanosti, v úrovni jednání se zákazníky a partnery, ve vztahu ke kolegům i k pracovnímu prostředí: Firemní kultura, která je nedílnou součástí firemní identity, je základnou, z které vychází celková atmosféra společnosti, její image a důvěra partnerů a veřejnosti.
Design, vystupování, komunikace
Vliv firemní identity se projevuje zejména prostřednictvím jednotného vizuálního systému (Corporate Design), zásad vystupování (Corporate Behavior) a zásad komunikace (Corporate Communications). Co si pod těmito pojmy představit? Firemní design například může určovat podobu tištěných a psaných obchodních dokumentů, vzhled produktů, resp. design jejich obalů, ale také způsob označování budov, firemních vozidel, architekturu budov a zařízení interiéru v jednotném stylu. Zásady vystupování zase mohou určovat celkové vystupování a chování k pracovníkům, zákazníkům a k ostatní veřejnosti, může přesně definovat to, co by mělo být nepsanou samozřejmostí (např. do telefonu se pracovníci neozývají „haló“, ale řeknou jméno své nebo firmy a k tomu „dobrý den“). Jsou to ale také podnikové akce nebo sponzoring (sportu, kultury, sociálních aktivit). Zásady komunikace (Corporate Communication) mohou připomínat to, co již bylo řečeno u zásad vystupování. Ale patří sem především spolupráce uvnitř firmy i navenek (tedy i umění naslouchat druhému, informovat se vzájemně, koordinovat své činnosti apod.), kontakty se zákazníky, informační politika firmy i práce s veřejností.
Nejen pro velké
Corporate Identity není jen záležitostí velkých firem, ale také malých a středních. Jistě, velké firmy mají více finančních prostředků na vytvoření například designu firmy, na častější a větší prezentaci na veřejnosti. Ale firemní identita není jen o penězích. Je o vztazích, o ochotě a vstřícnosti k zákazníkům, o úctě jak mezi jednotlivými zaměstnanci navzájem, tak vůči zákazníkům, a také o vizi - tedy o přesném uvědomění si, čeho chce firma dosáhnout. Například u malého pekařství nebudeme očekávat, že jeho firemní identitu budou tvořit především jednotně označená auta, sponzoring či výrazné a originální zařízení interiéru prodejny. Budou ji ale spoluvytvářet mimo jiné ochota a příjemnost prodávajícího personálu, speciality (tedy některé pekařské výrobky, které jinde zákazník nedostane), čistá a upravená prodejna. A nakonec i na určitý sponzoring může dojít - třeba dodávkou některých pekařských výrobků na akce ke Dni dětí či třeba předvánoční školní besídku. Majitel takovéto prodejny také může vědomě a cíleně pěstovat firemní kulturu - ať již určením zásad chování, nebo třeba jednotným „firemním“ oblečením.
Podniková identita podporuje hrdost zaměstnanců na svou firmu.
FOTO: ARCHIV