Martin Jahn, člen Národní ekonomické rady vlády, neuspěl s návrhem, aby stát přispíval lidem na nákup nového auta, pokud nechají ekologicky zlikvidovat starý vůz.
Podle jeho názoru však šrotovné ještě definitivně mrtvé není.
Mrzí vás že jste neuspěl s prosazením ekologických poplatků na likvidaci starých vozů, takzvaným šrotovným?
V tomto protikrizovém balíku šrotovné není, ale začíná se o něm uvažovat na evropské úrovni jako o evropském opatření. Na tomto návrhu pracuje i české ministerstvo průmyslu a obchodu. Myslím, že má význam ekonomický i ekologický. Většina evropských zemí už ho zavedla a vzhledem k tomu, že Česká republika má nejstarší vozový park, věřím, že k tomu snad dojde i u nás.
Pomohou navrhovaná protikrizová opatření automobilovému průmyslu, který se začal jako jeden z prvních oborů potýkat s propadem výroby?
Věřím, že pomohou všem. Krize postihne dříve nebo později všechny sektory. Schválená opatření je pomohou zmírnit.
Co považujete za nejvýznamnější nástroj k udržení zaměstnanosti?
Národní protikrizový plán je třeba brát jako komplex, nedá se z něj vytrhnout jen jedno opatření. Ale třeba snižování pojistného je zajímavé. Nebo zrychlení vratek na DPH a snížení záloh na daně – to jsou dobré věci, které podnikatelům pomohou. Pozitivní dopad pro oživení exportu bude mít i kapitálové posílení České exportní banky, Českomoravské záruční a rozvojové banky a EGAP.
Považujete částku, se kterou stát na zmírnění krize počítá, za dostatečnou?
To je ošemetná otázka. Kdyby mohlo do ekonomiky jít víc peněz, tak by to určitě pomohlo. Ale je třeba dbát také na schodek veřejných rozpočtů a výši státního dluhu. Protikrizový program je vyvážený kompromis. Je vybalancován tak, aby nebyla ohrožena finanční stabilita.
Je ještě nějaký nápad, kromě šrotovného, který podle vás měl být schválen, ale nebyl?
Nic specifického mě nenapadá, návrhy jednotlivých členů Národní ekonomické rady vlády se hodně prolínaly. Diskutovalo se i o celé řadě dalších věcí, například ministr školství Ondřej Liška přišel se zajímavými návrhy týkajícími se vzdělávání, ale nejsou součástí balíčku, protože se netýkají přímo ekonomiky, proto tam nejsou specificky zmíněny.
Ovlivní ekonomická krize český automobilový průmysl, aby v budoucnu investoval do energetických úspor a vyráběl ekologičtější vozidla?
Chtějí-li státy motivovat lidi, aby kupovali ekologičtější vozy, mohou to udělat přes silniční daň nebo omezením vjezdu do měst vozům s vyššími limity zplodin. Pro nás je určující zákazník.
My vyrábíme takové vozy, jaké zákazníci chtějí. Teď se poptávka zaměřuje na menší a levnější vozy, přirozeně se snažíme o ekonomičtější výrobu a o zlepšování parametrů automobilů. Export do Německa, kde šrotovné začíná fungovat, zaměřujeme na vozy Fabia. Nový vůz Yeti, s kterým přichází Škoda, bude mít nejlepší limity ve třídě SUV. A díky kolínské automobilce, která vyrábí malé vozy, je v České republice výroba malých úsporných vozů až nadstandardní.