Česká spořitelna zavádí službu Moje zdravé finance, chce nabízet komplexní správu rozpočtů domácností a umožnit jim uspořit
Je známá po celém světě a aktivně se s ní seznámila každá druhá česká rodina.
Vojtova terapeutická metoda zaměřená zejména na rehabilitaci dětí s mozkovou obrnou obletěla svět. Její novou dimenzi nyní zviditelňuje ve své marketingové kampani největší domácí banka podle počtu klientů – Česká spořitelna. „Když ve vás někdo věří, dokážete víc,“ zní hlavní motto kampaně.
Síla příběhů
Jako věřící člověk a disident byl profesor Vojta komunistickým režimem donucen k emigraci, a jeho metoda léčby malých pacientů byla po roce 1968 v tehdejším Československu dokonce zakázána. Profesor Vojta byl ale přesvědčený, že funguje. Nikdy by se mu však nepovedlo ji uvést v život, kdyby neměl důvěru rodičů jeho dětských pacientů. Věřila jí i Česká spořitelna, která spolupracuje s Českým Vojtovým centrem. Právě prostřednictvím příběhů lidí, kterým jejich okolí věřilo a díky tomu dokázali víc, se rozhodla největší domácí banka ukazovat svoji vizi, jak chce pojímat svoje služby.
„Česká spořitelna je sama jeden velký, bezmála dvousetletý příběh. Jeho součástí jsou velké události i příběhy obyčejných lidí. A my věříme, že o co intenzivněji budeme součástí těchto příběhů, o to víc nám budou klienti věřit a o to úspěšnější pak dokážeme být,“ říká marketingová ředitelka banky Monika Hovorková.
„Nechci, aby to znělo nadneseně, ale máme aspiraci lidi povzbuzovat k tomu, aby si věřili a nebáli se uskutečňovat své sny.
Většinou totiž z konkrétních příběhů zjistíte, že úspěšní lidé měli ve svém okolí vždy někoho, kdo v ně věřil a v určitý okamžik je podpořil,“ vysvětluje šéf České spořitelny Tomáš Salomon.
Optimalizace výdajů
Nová marketingová komunikace má podpořit službu Moje zdravé finance, kterou spořitelna uvádí na trh. Jejím hlavním cílem je posílit finanční poradenství tak, aby bankéři dokázali lidem optimalizovat jejich výdaje, a umožnit jim tak dosahovat úspor. Bankéři začínají lidem nabízet, že s nimi projdou jejich výdaje a pomohou jim i s plánovanými budoucími výdaji. Úspory přitom budou hledat nejen v poplatcích placených za různé finanční služby, ale také ve výdajích za elektřinu nebo telefonování.
Namísto jednotlivých produktů tedy chce spořitelna nabízet komplexní správu rozpočtů domácností. Vizí spořitelny je, že bude schopna s klienty spolupracovat na celém řetězci hospodaření s financemi – od systematického spoření přes půjčky až po nabídku cenově výhodného pořízení zboží a služeb. Do banky by tak lidé v budoucnosti měli chodit i pro radu, kde a jak výhodně pořídit auto, byt, či jak nejlépe financovat studium svých dětí. Průvodcem lidí by přitom neměli být jen samotní bankéři, ale také technologie, které budou lidem k dispozici nepřetržitě.
Rychlý nástup technologických firem mění trh
Právě komplexní poradenství, které bude lidem přinášet reálné úspory, má bankám zajistit jejich budoucí prosperitu. „Pokud se posuneme blíže reálným potřebám lidí, tak získáme i větší prostor pro vlastní marži,“ připouští Salomon.
Marže bank v poslední době výrazně klesají. Na vině je jednak silná konkurence na domácím trhu, která nutí banky výrazně snižovat či úplně rušit poplatky za některé služby, a také nástup technologických firem, který urychlí nová legislativa vstupující v platnost v rámci EU v příštím roce. Technologické firmy totiž budou moci získat přístup k provádění platebních transakcí pro své klienty. Teoreticky tak bude možné dostat úvěr přímo například od Amazonu, aniž byste museli o něj žádat vaši banku. Aby se banky nestaly pouhými vykonavateli příkazů, zavádějí pro klienty již zmiňované komplexní služby.
Službu České spořitelny Moje zdravé finance již začalo využívat 300 tisíc lidí. V budoucnosti ji chce banka nabízet všem drobným klientům, kterých má 2,7 milionu.
Korporátní klienti získávají od bank nejen finanční služby
Stranou nezůstávají ani firemní klienti.
Přestože služby firemního bankovnictví jsou tradičně méně univerzální a více „šité na míru“ konkrétních klientů, i na tomto poli se banky předhánějí v nabídce komplexního poradenství sahajícího výrazně nad rámec pouhých finančních služeb.
Příkladem mohou být opět aktivity České spořitelny při zavádění moderních technologií do měst a obcí. Rostoucí poptávka měst a obcí přiměla spořitelnu, lídra domácího trhu ve financování veřejného sektoru, nabízet speciální balíčky služeb a financování pod názvem Chytré město. „Naší rolí v konceptu Chytré město je pomáhat městům i dodavatelům posuzovat ekonomickou stránku připravovaných projektů, nacházet pro ně vhodné formy financování a v případě potřeby je doplňovat o moderní platební funkce,” zdůraznil Marcel Babczynski, výkonný ředitel projektů veřejného sektoru České spořitelny.