Menu Zavřít

Veteráni obsadili Loučeň

29. 5. 2012
Autor: Euro.cz

Soutěžní přehlídka elegance historických vozidel se vrátila do Česka po sedmdesáti letech

Takřka symbolická sedmdesátka historických automobilů se na zámku v Loučni ukázala o víkendu v půli května na soutěži elegance, která se v Česku konala poprvé po zhruba sedmdesátileté pauze. Pořádalo ji stejnojmenné sdružení Concours d’Elegance Chateau Loučeň, které kvůli přehlídce založili právníci Robert Pergl a Bohuslav Klein. Spojuje je mimo jiné záliba ve sbírání veteránů, a tak oba ukázali i zástupce své sbírky. Pergl přivezl Ferrari 250 GTE z roku 1962 a Ferrari 512 Bbi z roku 1983, Klein se pochlubil s vozem Bugatti 46 z roku 1930.
„Je v podstatě v původním stavu, žádnou náročnou rekonstrukcí projít nemusela, je v ní i původní, i když repasovaná kůže. Má úžasný motor s výkonem 160 koní a podle deníku bývalého majitele jede rychlostí 92 mil, tedy zhruba 150 kilometrů v hodině,“ řekl pyšně Klein u svého vozu a pověrčivě zaklepal, že na akci vyšlo dobré počasí. „Na noc před přehlídkou byly strašlivé předpovědi, ale naštěstí ,jen‘ pršelo, takže veteránům stačily krycí plachty,“ dodal. V případě krup by škody na vozech, jichž si majitelé cení tolik, že radši ani neodhadují celkovou hodnotu, byly nepředstavitelné.

Dědeček i formule

V rozlehlém zámeckém areálu se historické vozy rozčlenily do několika skupin pod názvy Československá sláva, Britská pýcha nebo Americká krása. Naleštěné automobily strážili majitelé v rámci stylizace akce často odění do módy dvacátých a třicátých let, zájemcům ochotně pózovali a vysvětlovali.
Nejstarším vozem na přehlídce byl Wartburg 5 HP z roku 1900, který na Loučeň vůbec poprvé před oči veřejnosti dodalo ze svých sbírek Národní technické muzeum (NTM). To patřilo spolu s ministerstvem dopravy a historickou divizí italské automobilky Ferrari Classiche mezi patrony akce.
„Bohužel neznáme přesnou provozní historii tohoto vozu, poprvé se objevil až v roce 1956, kdy ho našel malíř Kamil Lhoták pro natáčení filmu Dědeček automobil. Ač je téměř celá konstrukce původní, vzhled vozu upravovali filmaři a my ho podle nálezů také rekonstruovali,“ vysvětlil Petr Kožíšek, vedoucí oddělení silniční a lodní dopravy NTM s tím, že v případě veteránů jsou nejhodnotnější a nejzajímavější vozy v původním stavu, ač na veřejnost mohou působit „oprýskaně“.
Jedním z takových byl i Laurin & Klement typ F z roku 1907, jenž byl jedním z trháků akce a reprezentoval spojení automobilové historie a zámku Loučeň. Majitel panství z rodu Thurn-Taxisů byl totiž prvním akcionářem automobilky vytvořené Václavy Laurinem a Klementem. Vůz se do Loučně dostal jako jedna ze čtyř ukázek arzenálu zlínské sběratelské a podnikatelské rodiny Samohýlů.
„Je plně pojízdný a kromě úprav laku v Rakousku v šedesátých letech je i v naprosto původním stavu,“ upozornil Jiří Valach, který má ve zlínském holdingu na starost renovace historické techniky a na Loučni zastupoval majitele. „Kromě něj jsme přivezli ukázat i vůz Bugati 57 a dva veterány výrazně spjaté s jednou kapitolou české historie. Jedním je Horch 951 A z roku 1938, kterým jezdil říšský protektor K. H. Frank a který byl podle knihy jízd i v Lidicích. Další je Mercedes-Benz 500K, jenž je takzvaně historicky natuněný, protože mu přímo v továrně dodali kompresor z pozdějšího modelu 540. Bylo to pro říšského ministra sportu Henleina, ale do Čech se vůz dostal spolu s protektorem Heydrichem, jezdila v něm jeho manželka,“ podotkl.
Dalším z taháků akce byl model Ferrari 500 F2 z roku 1952, jejž na Loučeň zapůjčilo muzeum slavné italské značky. Stejný typ se proháněl po okruzích závodů formule 1 a pro Ferrari vybojoval první dva z celkem šestnácti mistrovských titulů.

MM25_AI

Oceněná „plantážnice“

Dostalo se i na ocenění v jednotlivých kategoriích soutěže elegance, takže si majitelé vítězných vozů mohli odvézt stylizované ceny vytvořené Jiřím Rožnovským. V oblasti předválečných automobilů porota vedená Karlem Krupkou ocenila americkou legendu luxusu Duesenberg J z roku 1930 Antona Kiaby. Za poválečné vozy získalo trofej Maserati 3500 GT z roku 1959 Romualda Páva. Cenu Ferrari si pak mohl naložit Milan Polák do modelu 330 GT z roku 1966.
Zvláštní událostí bylo udělení ceny veřejnosti, z níž se díky omezenému počtu vstupenek mohlo na akci dostat maximálně 3000 lidí. Tato kategorie byla pojmenována jako cena Oldřicha Uhlíka po legendárním karosáři, jenž za první republiky na zakázku upravoval design všech myslitelných značek a vybudoval proslulou firmu (ta byla po únoru 1948 znárodněna a Uhlík zatčen).
Z rukou Milady Vepřekové, dcery Uhlíka, převzal ocenění František Kudela za model Rolls-Royce Phantom 1 z roku 1928. Jeho honosný vůz připomínající kočár byl původně vyroben pro majitelku kávových plantáží v Keni a zároveň působil jako předváděcí vůz pro Afriku. Poté se však přes majitele továrny v Austrálii dostal zpět do Británie, kde byl upraven pro provoz na golfových hřištích.
„Tam ho slušně řečeno dost zničili. Pořídil jsem ho do Česka zhruba před osmi lety za sedm tisíc liber, v podstatě jako podvozek s částí kapoty. Jakou má hodnotu teď, ani neodhadnu. Za jeho renovací jsou čtyři a půl roku práce včetně sobot a nedělí. A beztak není na prodej,“ tvrdil pyšný majitel, jemuž se za povedenou rekonstrukci podařilo získat i první místo v soutěži elegance na předloňském celosvětovém sjezdu vozů Rolls-Royce v Anglii. „Výkon odhaduji na 100 až 120 koní, automobilka u těchto vozů vždy tvrdila, že má výkon dostatečný. Maximální psanou rychlost má 120 kilometrů v hodině, ale tolik s ním stejně nejezdím, člověk se musí kochat krajinou,“ dodal s tím, že při jízdě musí dávat pozor především na ostatní řidiče, kteří při zahlédnutí veterána často zapomínají sledovat vlastní volant.
Pořadatelé mají v plánu ze soutěže elegance v Česku udělat každoroční tradici. Prozatím první ročník navíc obohatila výstava obrazů s automobilovou tématikou od Theodora Pištěka a Václava Zapadlíka nebo charitativní akce vedená zástupci aukční síně Bonhams, jejímž prostřednictvím se vydražily tři desítky předmětů, mimo jiné spojených i se závodnicí Eliškou Junkovou, za více než 300 tisíc korun. Výtěžek poputuje ve prospěch nadace České sdružení obětí dopravních nehod.
„Chtěli jsme nabídnout více než jen samotné vozy, přestože ty hrály hlavní roli, a snad se nám to dle ohlasů návštěvníků také podařilo. Zájem pozvaných hostů i veřejnosti mě potěšil. Velké poděkování patří všem, kdo přišli, a zejména vystavovatelům, kteří přivezli opravdu pečlivě připravené vozy vysoké kvality. Je vidět, že je to pro ně opravdu srdeční záležitost,“ uvedl jeden z pořadatelů Robert Pergl.

  • Našli jste v článku chybu?