Menu Zavřít

Větší je lepší

22. 3. 2004
Autor: Euro.cz

Nový šéf chce s ČEZ hrát první evropskou ligu

Martin Roman (35) Absolvent Právnické fakulty UK v Praze, absolvoval stáže na universitách v Heildelbergu a St. Gallenu. Pracoval postupně jako ředitel prodeje českého zastoupení Wolf Bergstrasse, generální ředitel a člen představenstva a. s. Janka Radotín. Na konci roku 1999 se stal šéfem Škody Plzeň, po restrukturalizaci stanul v čele nově vytvořené Škody Holding. K 1. dubnu nastupuje jako předseda představenstva a generální ředitel ČEZ. Hovoří anglicky, německy a rusky. K jeho zálibám patří tenis, golf a výtvarné umění.

EURO: Proč zrovna vám dala komise při výběru přednost před ostatními kandidáty na nového ředitele ČEZ? ROMAN: To je spíš otázka pro komisi. Myslím, že jsem měl za sebou transparentnější profesní historii, více dokončených projektů s jasnou úspěšností a kvantifikovaným výsledkem.

EURO: Takže to nebylo kvůli tomu, že se za vaši osobu přimlouvalo více vlivných lidí? ROMAN: Snažil jsem se primárně nevyužívat v nadměrné míře nějaké vlivové skupiny. Zásadně jsem se nechodil představovat politikům. Samozřejmě si mě zavolali ministři Urban a Sobotka. Chtěli slyšet moji vizi.
Přemíra lobby mohla některé kandidáty ve finále poškodit.Vlastní rozhodování o novém řediteli ČEZ nebylo tolik o síle lobbistů. Významnou roli sehrála i skutečnost, že mě poradenská firma nakonec doporučila jako nejlepšího. Pokud by takové hodnocení chtěli politici změnit, byl by to šrám na transparentnosti celého tendru.

EURO: Mělo výběrové řízení smysl, když se loni po odvolání Míla mluvilo o Romanovi jako o jasném novém šéfovi ČEZ? ROMAN: O tom se hovořilo ještě dříve, než jsem byl osloven. Někoho napadlo takové řešení a chytla se jej i média. V této souvislosti padlo více jmen. Výběrové řízení má vždycky smysl.

EURO: Už máte jasno, koho si do ČEZ přivedete a kdo z firmy odejde? ROMAN: Především potřebuji čas, abych se s lidmi v ČEZ seznámil. Určitě ke změnám dojde. V žádném případě ale nechci vyměnit celé vedení. V minulosti se mi osvědčilo, že ideální variantou je nějaký mix. Musíte nechat část lidí v jejich pozicích, protože v každé firmě jsou dobří lidé a v ČEZ určitě. Ve všech firmách máte na střední úrovni talenty, kteří mají navíc, a buď je povýšíte, nebo je ztratíte. A do každé společnosti je nutné přivést lidi z venku, kteří přinesou znalosti vnějšího prostředí.

EURO: S čím do ČEZ přicházíte, jaké změny hodláte udělat? ROMAN: V každé firmě, která pracuje v odvětví, kde je částečně chráněna monopolem, je zapotřebí podniknout takové kroky, aby se více orientovala na zákazníky. Budete-li se chovat arogantně, tak od vás odběratel odejde. Pokud máte zpětnou vazbu na zákazníka jen částečnou, v případě ČEZ především ve vztahu k těm velkým odběratelům, ke kterým se naučil chovat docela dobře. Tak se u vás ta pro zákaznická orientace nerozvíjí. V tomhle směru bude pro ČEZ určitě přínosem, když přijde někdo z branže, která je plně otevřena zákazníkům.

EURO: A z hlediska globálnějších vizí? ROMAN: Považuji za nesmírně důležité dvě věci. První je dokončení integrace regionálních distribučních firem do skupiny ČEZ. Aby elektrárenská firma využila veškeré benefity, které jí plynou z toho, že vlastní REAS, musí spoustu jejich činností centralizovat. Což je samozřejmě mimořádně nepopulární opatření, provázené snižováním počtu pracovníků. Jiná cesta ale není. Mimochodem to, že ČEZ získal regionální distributory, firmě z dlouhodobého pohledu zachránilo život, byl to mimořádně dobrý tah. Ve všech zemích, které prodaly zvlášť rozvodné firmy a zůstala jim pouze výrobní kapacita, mají velké potíže.

EURO: Kolika pracovníků se propuštění dotkne? ROMAN:. Nechci nyní hovořit o konkrétních číslech. Stačí se podívat do zahraničí, kde jsou oni a kde my. Čeká nás hodně kroků tímto směrem.

EURO: A druhá vize? ROMAN: Úspěšně zvládnout akvizice, které před firmou stojí. Jen při optimální velikosti bude mít ČEZ i optimální hodnotu. Když uspějeme v privatizačních tendrech na Slovensku, Bulharsku a případně i Polsku, je možné zásadním způsobem zvýšit hodnotu společnosti pro akcionáře.

EURO: Máte představu, kolik by měl ČEZ v nejbližších letech do těchto akvizic investovat? ROMAN: Vše musí schválit akcionáři. Zatím jsme o tom nehovořili. Nejdřív musí přijít management za akcionáři a říci, my si myslíme, že pokud koupíme tyto tři společnosti, tak se takovým způsobem zvýší hodnota vašich akcií. Na druhou stranu, ČEZ potřebné peníze na akvizice nemá na účtu, musí si vypůjčit, což nebude žádný problém. Ve srovnání s ostatními firmami z branže má podstatně menší procento cizích zdrojů.Vedení musí dát veškeré podklady pro to, aby si akcionáři řekli, ano, je to rozumné. Chceme zvýšit hodnotu společnosti a jsme si vědomi, že vzroste její zadlužení a proběhne až několikaletý projekt integrace nového uskupení.

EURO: Čeká vás rozhodování i o domácích elektrárnách, rekonstrukci klasických zdrojů v severních Čechách… ROMAN: To je klíčová záležitost. ČEZ do klasiky příliš neinvestoval, nezahájil výstavbu nového zdroje mnoho let. Nicméně teď se dostáváme do situace, kdy kvůli legislativě není možno řešení odkládat. V roce 2015 začnou platit nové limity na NOx a spustí se obchodování s emisemi. Není možné provozovat všechny zdroje v severních Čechách dlouhodobě po roce 2015. Zmíněný termín se zdá být strašně daleko, ale proces výstavby klasické, hnědouhelné elektrárny je deset let, u jaderné třeba patnáct až sedmnáct. Chceme-li mít po roce 2015 optimální portfolio zdrojů, které umožní firmě vytvářet zisk, tak se tím musíme začít zabývat již dnes.

EURO: Existuje mnoho variant, můžete do obnovy investovat sami, spolupracovat s některým z partnerů…. ROMAN: Zvolíme řešení, které je pro ČEZ nejvýhodnější. S firmou má zájem spoluinvestovat spousta partnerů. Nejen u obnovy zdrojů, ale i v případě chystaných akvizic v Bulharsku a na Slovensku. Máme obrovský počet nabídek, musíme si říci, zda je to pro ČEZ výhodné, či nikoliv. Dnes se ve firmě rozbíhá diskuse, do jakých zdrojů investovat, v jaké struktuře. Zda do uhelných elektráren, v tom případě, jestli půjde o nové nebo retrofity. Kolik plynu a kolik jádra a kde, jaké alternativní zdroje a kolik. To jsou všechno věci, které si musíme koncepčně dohodnout, a pak se můžeme bavit o tom, zda budeme případně stavět sami, nebo s někým.

EURO: Jaké řešení budete prosazovat osobně? ROMAN: To, které bude finančně nejvýhodnější.

EURO: Jistě máte konkrétnější představy. ROMAN: Půjde o mix, každý z těch zdrojů bude zastoupen, určitě budeme využívat uhlí. Je zapotřebí se zamyslet nad tím, jestli je nutné postavit novou elektrárnu s lepší účinností, ale zároveň s komplikacemi při procesu stavby, protože budete muset mít nové povolování, a která bude dražší, nebo jít směrem retrofitů.

EURO: Jak může rozhodování o výstavbě nových zdrojů ovlivnit úspěch na Slovensku a neúspěch v Bulharsku, nebo naopak úspěch v Bulharsku a neúspěch na Slovensku? ROMAN: Rozhodování o investicích ovlivní spíše koupě nebo nekoupě Slovenských elektrární. Bulharská distribuční společnost zase tolik ne. Na Slovensku kupujeme spoustu zdrojů, které navíc historicky společně s Českou republikou tvořily jednu soustavu.

EURO: Co je pro ČEZ důležitější, podařená akvizice na Slovensku, nebo v Bulharsku? ROMAN: Jde o podobnou otázku, zda je lepší mít dobrou manželku, nebo děti. Bulharsko potřebujeme, abychom získali trh, a Slovensko kvůli optimální výrobní struktuře.

EURO: Budou se v nových elektrárnách ČEZ točit turbíny ze Škody Holding? ROMAN: To je oblast, kde mám dnes konflikt zájmů, protože můj plat jde až do konce března ze Škody Holding. Dá-li Škodovka nejlepší nabídku, pak není důvod, aby se netočily, v opačném případě tam její turbíny nebudou.

EURO: ČEZ se možná bude moci opět ucházet o privatizaci Sevročeských dolů. V tom případě budete ve složité situaci, protože dosud jste úzce spolupracoval s Antonínem Koláčkem a Mosteckou uhelnou a nyní byste se stal jeho konkurentem. ROMAN: Myslím, že by to nebyla složitá situace. Kdyby manažeři občas nepřecházeli ke konkurenci, tak by nebylo možné, aby pan Pischetsrieder dnes řídil Volkswagen, když předtím dlouhé roky řídil BMW. To by se pak muselo říkat, že VW nemůže nikdy vyrábět luxusní vozy, protože by konkuroval BMW.

EURO: Myslíte si, že má nějaká vertikální integrace energetiky smysl a šel by ČEZ do nové soutěže? ROMAN: To záleží na tom, jak vláda vypíše novou soutěž. Ta poslední byla vypsána tak, že se jí účastnit nemohl. Myslím, že pro ČEZ je důležité, aby měl jistotu, že dostane dlouhodobé uhlí za nějaké dohodnuté ceny. Těžba uhlí není náš core byznys. Tím je vyrábět, distribuovat a prodávat elektrickou energii a dělat to ziskově.
Každopádně nám jde o to, aby se uhlí nezdražilo tak, že budeme nekonkurenceschopní. Nesmíme připustit, že budeme ohroženi tím, že někdo nebude včas dělat skrývku a ohrozí budoucí dodávky. Tato jistota je klíčová pro naše investice. Elektrárnu stavíte na čtyřicet let.

EURO: Vy jste 37procentním akcionářem v Severočeských dolech a přitom tam leží na účtech tři a půl miliardy volných zdrojů. Nebudete tlačit na výplatu dividend? Ta miliarda by se vám jistě hodila. ROMAN: To jsou věci, které nelze rozhodovat pocitově. Musíme zvážit všechny okolnosti a rozhodnout na základě matematické úvahy. Je to o tom, zda má ČEZ usilovat o dividendu, nebo o zhodnocení akcií SD. To zatím nevím. Mohu si o tom něco myslet, ale pokud se neseznámím s jejich strategickým plánem, s tím, jaké plánují investice a kolik na to potřebují zdrojů, tak o tom nemohu rozhodovat.

EURO: Dostali jste se do problémů s exportem energie. Jak vás to postihne? ROMAN: ČEZ je velkým exportérem a v exportu je jeden obrovský limit, a tím jsou přeshraniční profily, kterými proudí elektřina. Tyto profily jsou menší, než je výkon, který je ČEZ schopen vyrobit a prodat. Kdyby tato omezení neexistovala, tak by ČEZ byl teoreticky schopen prodat veškerou energii, kterou vyrobí. Naším problémem je, že jeden z klíčových profilů byl na přelomu roku omezen o dvě stě megawattů, což znamená výpadek v exportu zhruba čtyř terrawatthodin, což jsou v tržbách téměř čtyři miliardy korun. Snažíme se o tom intenzivně jednat.
Jedním z důvodů, proč byl profil zúžen, je také skutečnost, že Německo postavilo příliš mnoho obnovitelných zdrojů, zejména větrných elektráren, a to jim do značné míry rozvrátilo energetický systém. Ten nyní potřebuje mnohem více rezerv pro případ výpadku těchto zdrojů. To je důkaz toho, že obnovitelná energie je sice dobrá, ale nesmí se rozvíjet bez jasné koncepce a za každou cenu. Dnes na každý megawatt obnovitelného zdroje musíte postavit megawatt na fosilní paliva.

EURO: Na jak dlouho máte podepsaný kontrakt? ROMAN: Tuto maličkost jsem zatím nestihl vyřídit (smích). Chci, aby moje manažerská smlouva byla poměrně krátkodobá. Protože nemůžete pít víno a kázat vodu. Chtěl bych, aby manažeři v ČEZ měli vesměs krátkodobé smlouvy a akcionáři mohli každý rok hodnotit, jak si ve své práci vedou.

EURO: Určitě ale nechcete fungovat v ČEZ jen jeden rok. ROMAN: Určitě. Chci, aby mé působení v ČEZ bylo dlouhodobé nikoli proto, že mám takový kontrakt, ale proto, že akcionáři zvyšuji hodnotu jeho majetku.

EURO: Podaří se vám stejně jako vašemu předchůdci Jaroslavu Mílovi zdvojnásobit hodnotu akcií ČEZ? ROMAN: Nebyl to až tak úplně dvojnásobek, ale od prvních spekulací o mém jménu do dnešní doby cena akcií vzrostala o čtyřicet korun. Budeme dělat vše pro to, aby cena vzrostla, protože to je koneckonců smysl mé mise. Nicméně když vzroste hodnota akcií za dvanáct měsíců o téměř sto procent, tak tvrdit, že vzroste za další rok znovu o sto procent, asi není odpovědné. Musíme mít reálné cíle.

EURO: Už jste pro stát jednou pracoval, když jste začal s revitalizací Škody. Nyní se vracíte do státních služeb, nemáte pocit, že byste neměl vstupovat dvakrát do stejné řeky? ROMAN: Ona to není táž řeka. Předtím byl stát reprezentován jinou institucí a jinými lidmi. Většinou to je o lidech, se kterými musíte spolupracovat. Ale každopádně to pro mě bylo jedno z nejdůležitějších rozhodnutí v mém životě. Ve Škodovce mě nic nechybělo a firma se po čtyřech tvrdých letech dostala do situace, kdy je zisková, má spoustu zajímavých kontraktů, rostou zakázky. Udělali jsme první akvizici a další máme v plánu. Je to nesmírně zajímavá práce, ale ČEZ není méně zajímavá práce. A navíc se hraje na o jeden řád větším hřišti.

EURO: Takže rozhodla velikost? ROMAN: O kolika procentech HDP se rozhoduje v ČR? Moc jich nebude. Většina velkých firem nemůže sama rozhodovat o tom, co budou vyrábět, komu to budou dodávat. Za ně se rozhoduje v Mnichově, Curychu, Londýně. Škodovka je největší z výrobních firem, která si tuto schopnost zachovala. Jsou pouze dvě české firmy, které mají sofistikovaný produkt podle vlastního designu za více než milion korun, a to je Škoda Plzeň a Aero Vodochody.
ČEZ je také firmou, o níž se jedná v Čechách. Zde se rozhoduje, zda se půjde do Bulharska, na Slovensko. Je to asi poslední česká firma, která opravdu může hrát první ligu v ekonomice Evropské unie. Naším cílem je proto být středoevropským lídrem na trhu s elektrickou energií.

EURO: Do kdy se to může podařit? ROMAN: Do dvou až čtyř let. Spíše do těch čtyř.

EURO: Jakou roli sehrál ve vašem odchodu ze Škody váš rozdílný názor s Antonínem Koláčkem na další směřování podniku? ROMAN: Má motivace byla primárně pozitivní, tedy jít do ČEZ. Ne odcházet ze Škodovky

EURO: Objevují se spekulace, že byste měl připravit prodej šestnácti procent akcií ČEZ. Můžete to potvrdit? ROMAN: Jeden z úkolů, který jsem dostal, je připravit návrh o vhodnosti, či nevhodnosti tohoto kroku. Souvisí to s tím, že si musíme říci, jaká je naše investiční politika, jaké jsou možnosti zvyšovat naši hodnotu prostřednictvím akvizic. Musíme se podívat, jak vypadají emise akcií energetických firem na trhu.
Pak můžeme státu s čistým svědomím říci, že nyní může dostat za svých šestnáct procent tolik a tolik peněz, za dva roky to může být tolik. Na tomto základě se pak může vláda rozhodovat. Bude trvat několik měsíců, než budeme schopni takový fundovaný návrh našemu akcionáři předložit.

EURO: Máte připravit ČEZ na privatizaci? ROMAN: Mým úkolem je předložit strategii, co vůbec dlouhodobě dělat s ČEZ. Až bude strategie vyhodnocena tak, že privatizace bude a kdy. Tak se klíčovým úkolem stane příprava společnosti na privatizaci.
Většinou se privatizuje v době, kdy potencionální kupci mají hodně peněz. To je v době, kdy mají dobré ratingy a mohou si za výhodných podmínek půjčit. Za poslední dva roky všem velkým hráčům na trhu EdF, Vatenfalu, E.On, RWE spadl rating minimálně o dva body.

bitcoin_skoleni

EURO: Kdy bude ten okamžik? ROMAN: Tehdy, až kupci budou mít dost peněz a kupovaná společnost nebude mít možnost zvyšovat svou hodnotu tak rychle, aby se vyplatilo ji držet.

EURO: Budete také šetřit a nebudou v ČEZ umytá okna, jak vám vyčetl nedávno jeden posluchač v rozhlase? ROMAN: V ČEZ se šetřit bude. Tržby se totiž už těžko mohou výrazně zvyšovat a jedinou šancí na růst ziskovosti je jít po nákladech. Našim konkurentům v západní Evropě po liberalizaci trhu podstatně klesly tržby. E.ON o dvanáct procent, British Energy dokonce o třicet. Musíme počítat s tím, že i nás budeme čelit podobnému vývoji. Okna však budou umytá. Ta výčitka nakonec nesměřovala na mne. Ne všechny budovy v areálu Škody Holding jí také patří. Naše okna byla určitě umytá.

  • Našli jste v článku chybu?