Design mobilních telefonů prochází zřetelnou proměnou. Miniaturizace se zastavila. Francouzský specialista Vincent Créance, viceprezident divize mobilních telefonů společnosti Alcatel, naopak prorokuje zvětšování.
Créance, který mimo jiné navrhl kolekci telefonů pro Telecom France a celkovou image rekonstruovaného pařížského metra, tvrdí, že v současnosti se nejvíce designérů nevěnuje ani tak finálnímu designu mobilního telefonu, ale designu rozhraní, který řeší logické sestavení menu funkcí, a designu grafiky respektive displeje.
V poslední době se zdá, že cesta další minimalizace mobilních telefonů je již nesmyslná. Souhlasíte?
Vývoj, při kterém docházelo ke zmenšování objemu, je již skutečně u konce. Je však patrný jiný trend. Telefony se obohacují o další funkce, čímž opět dochází ke zvětšování displeje a zvětšuje se proto i samotný produkt.
Poukazujete často na formu mobilního telefonu jako na výraz individuality, ovšem mobilní telefon je především výrobek masové produkce…
Ano, vytvoření telefonu vyžaduje obrovské investice, musíte tedy vytvořit takový telefon, který budete moci prodat v milionech kusů. Na druhou stranu jde o velmi osobní věc, tudíž musíte umožnit uživatelům, aby si k přístroji našli svůj vlastní přístup – a to je úkol designérů. Osobně jsem se nechal inspirovat africkým uměním, kde stačí velmi skromné prostředky k vyjádření mnohého. Existují ovšem i jisté odlišnosti, příkladně regionální. Zatímco v Evropě je mobilní telefon již věcí denní potřeby, Asie, a zejména pak Čína, prochází obdobím okouzlení z užívání technologie. Proto se v Evropě snažíme spíše o diskrétnost přístroje, zatímco v Asii musí jít o věc velmi výraznou. Nebráníme se užívat speciální barvy či regionální design.
Obohacuje, anebo brzdí rozvoj technologií designérskou profesi?
Spíše obohacuje, někdy až příliš. Dnes je v podstatě možné navrhnout telefon, který bude mít nespočet funkcí - bude moci dokázat téměř vše, ale jde také o otázku morální. Kam až tento proces pustit?