POVINNÉ RUČENVětšina z devíti pojišťoven nabízejících na českém trhu povinné ručení opět zvýší příští rok sazby. Řidiči, kteří jezdí bez nehod, však díky bonusu za bezeškodní průběh zaplatí o něco méně.Přestože většina pojišťoven pro příští rok opět mírně zvýší základní sazby povinného ručení, díky pětiprocentnímu bonusu za bezeškodní průběh zaplatí dobří řidiči méně.
POVINNÉ RUČENÍ Většina z devíti pojišťoven nabízejících na českém trhu povinné ručení opět zvýší příští rok sazby. Řidiči, kteří jezdí bez nehod, však díky bonusu za bezeškodní průběh zaplatí o něco méně.
Přestože většina pojišťoven pro příští rok opět mírně zvýší základní sazby povinného ručení, díky pětiprocentnímu bonusu za bezeškodní průběh zaplatí dobří řidiči méně. Základním parametrem, který upravuje sazby povinného ručení, je totiž systém bonus a malus. Bonus za bezeškodní průběh pojištění poskytují všechny pojišťovny, většinou se jedná o pětiprocentní zvýhodnění sazby za každý rok bez nehody.
Pro rok 2007 mohou řidiči, kteří nebourají, získat maximální bonus ve výši 35 procent. Odborníci počítají s tím, že maximální výše bonusu se za tři roky vyšplhá na 50 procent a dále stoupat nebude. Malus je opak bonusu, to znamená, že viníci dopravních nehod by měli platit více než ti, co se haváriím vyhýbají.
SEGMENTACE POKRAČUJE
Většina pojišťoven zároveň pokračuje v rozlišování sazeb povinného ručení nejen podle individuálního škodního průběhu řidičů, ale také podle rizikovosti regionu, ve kterém bydlí. Řidiči z menších měst a obcí platí za povinné ručení až o 30 procent méně než řidiči v Praze. Podle rizikovosti regionu své klienty rozlišuje Allianz pojišťovna, Česká podnikatelská pojišťovna, ČSOB Pojišťovna, Generali, Uniqa i Triglav. V letošním roce na trh přibyla také pojišťovna Wüstenrot, která zvolila kategorizaci vozidel podle výkonu motoru a nikoliv podle obsahu motoru, jako ostatní pojišťovny.
Dalším rizikovým faktorem pro pojišťovny jsou mladí řidiči a řidiči s méně zkušenostmi s řízením motorových vozidel. S přibývajícím věkem tedy sazby pojistného u řidičů rovněž klesají. Nutno ale zdůraznit, že podle věku segmentuje své klienty pouze minimum pojišťoven, ostatní to považují za příliš diskriminační kritérium. Zkušenosti pojišťoven ale říkají, že nejvíce škod motorovými vozidly způsobují právě mladí řidiči.
PRAŽANÉ SI PŘIPLATÍ
Kvůli regionálnímu rozdělení sazeb zaplatí u většiny pojišťoven nejnižší pojistné řidiči z menších měst a obcí. Například Allianz pojišťovna nabízí výhodné regionální sazby všem řidičům z měst, která mají méně než 90 tisíc obyvatel, Generali nabízí zvýhodněné sazby povinného ručení pouze pro motoristy v menších obcích a městech do 30 tisíc obyvatel. ČSOB Pojišťovna zvýhodnila sazby ve 40 vybraných okresech, Uniqa zavedla obdobné regionální rozdělení jako Allianz.
Česká pojišťovna a Kooperativa se zatím regionálnímu členění brání a nabízejí pouze zvýhodnění formou bonusu za bezeškodní průběh. Rozlišování řidičů, která poukazují na jejich věk nebo bydliště, odmítají tyto pojišťovny jako neobjektivní a vozidla rozdělují zejména podle objemu motoru. „Proč by měl řidič z většího města, který svůj vůz používá pouze k víkendovým cestám na chalupu, platit výrazně více než člověk, který do města dojíždí každý den za prací z menší obce,“ ptá se řečnicky vrchní ředitel pojištění motorových vozidel České Pojišťovny Petr Kůt.
PŘIBÝVAJÍ DOPLŇKOVÉ SLUŽBY
V loňském roce poprvé pojišťovny obohatily povinné ručení také o další produkty. Například Kooperativa zahrnula do povinného ručení pojištění živelních škod, ČSOB Pojišťovna zase úrazové pojištění řidiče, který nehodu způsobil. Z povinného ručení tak jsou propláceny nejen škody způsobené druhé osobě, ale také škody, které vznikly majiteli vozidla. Živelní pojištění Kooperativy uzavřené v rámci povinného ručení se vztahuje na povodeň, záplavu, úder blesku, vichřici, krupobití, sesuv půdy, lavinu, pád stromu či stožáru a požár.
ČSOB Pojišťovna nabízí dokonce v případě povinného ručení Premiant možnost úhrady škody na vozidle viníka, konkrétně do výše pět tisíc korun. Na tutéž škodu ale není možné uplatňovat plnění z povinného ručení i havarijní pojistky. Podobně postupovala i Uniqa, která do povinného ručení zahrnula pojištění proti odcizení a požáru. Pojištění je ale možné sjednat pouze pro vozy starší deseti let a zájemce si musí několik stokorun připlatit.
DOŠLO I NA NOVINKY
Úplnou novinkou je povinné ručení se spoluúčastí, které nabízí Allianz pojišťovna. Je určené zejména pro motoristy, kteří jezdí bez nehod. Kromě bonusu za bezeškodní průběh pojištění mohou získat další slevu za sjednání povinného ručení se spoluúčastí. Výši spoluúčasti si mohou zvolit ve dvou variantách: pět tisíc korun, kdy řidiči získají slevu šest procent z pojistného, a spoluúčast 10 tisíc korun, která jim pojistné zlevní o 11 procent.
„Podobný produkt se osvědčil i na zahraničních trzích, velmi dobré zkušenosti s ním mají naši kolegové na Slovensku, ale také například v Itálii,“ přibližuje novinku ředitel úseku pojištění vozidel Allianz pojišťovny Miloš Velíšek.
Již zmíněná novinka od Uniqa pojišťovny, tedy kombinace povinného ručení a pojištění starších vozidel proti odcizení a požáru, se vztahuje na starší auta vyrobená do konce roku 1996. Takový produkt na českém trhu doposud nikdo nenabídl. „Jsme si vědomi skutečnosti, že převážná část vozového parku v Česku je starší deseti let. Chtěli jsme proto přinést něco užitečného, co ocení motoristé, kteří se sice nemohou chlubit posledními modely, ale jimž jejich auta stále dobře slouží. Je pochopitelné, že mají o své vozy také obavy a chtějí o ně pečovat a chránit je co nejlépe,“ říká generální ředitel Uniqa pojišťovny Marek Venuta.
POMOC PRO KONKRÉTNÍ SKUPINU Další novinku připravila pro své klienty Česká podnikatelská pojišťovna, která vytipovala jednu konkrétní početnou skupinu motoristů, které nabízí výhodnější cenu pojištění. Do této skupiny patří motoristé nad 35 let, s vozidlem starším osmi let a s bydlištěm na malém městě do 10 tisíc obyvatel nebo na vesnici. „Pro tyto řidiče jsme vytvořili speciální, jednoduchý a srozumitelný produkt, ušitý přesně na míru jejich potřeb. Jsme si jisti, že tím dále posílíme naše zaměření a oslovíme i klienty, kteří dosud o změně pojišťovny neuvažovali,“ uvedla mluvčí pojišťovny Tereza Fricová.
Pokud jde o možnost další segmentace řidičů, velmi sledovaný je v zahraničí například věk viníků nehod. Podobně je to třeba s barvou vozu. Je prokázáno, že výběr barvy vozu souvisí s povahou majitele, proto jsou některé barvy rizikovější, některé méně. Tento parametr zohledňují například britské pojišťovny. Výše a počet škod souvisí také s počtem ujetých kilometrů. Samozřejmě, že záleží na zkušenostech řidiče, ale obecně platí, že čím více kilometrů vozidlo za rok najede, tím snáze může v dnešním hustém provozu způsobit škodu, a proto je rizikovější. Tento parametr používají například v Německu.
POVINNÉ RUČENÍ NEMÁ SKORO MILION AUT
Počet vozů pojištěných v rámci pojištění odpovědnosti za provoz motorových vozidel, neboli povinného ručení, stoupl v letošním pololetí o 100 tisíc na 5,521 milionu aut. Vyplývá to z databáze České kanceláře pojistitelů (ČKP). Celkem je v Česku zaregistrováno 6,375 milionu vozidel, takže povinné pojištění nemá 854 tisíc aut. „Část z těchto nepojištěných automobilů jejich majitelé nepoužívají, ale část jezdí bez pojistky,“ uvedl ředitel ČSOB Pojišťovny Jeroen van Leeuwen.