Zobrazit návštěvníkovi e-shopu zboží podobné tomu, které si právě prohlíží, je někdy triviální. Ale ne když se jedná o produkt tak komplikovaný jako automobil. Služba umělé inteligence Betterfy od české vývojářské společnosti DataSentics si s tím ovšem umí poradit.
„Když jsme se na sklonku listopadu 2019 rozhodli posílit online prodej, jedním z hlavních požadavků byla inovace a služba pro zákazníka. Srovnání všech parametrů u jednotlivých aut není snadný úkol, a právě s tím jsme chtěli zákazníkům pomoci,“ vysvětluje Zdeněk Honek – výkonný ředitel společnosti Havex Auto, která Betterfy nedávno nasadila na jeden ze svých webů.
Z pohledu uživatele se žádná velká revoluce nekoná. Při prohlížení detailu vozu se zobrazí box s několika dalšími podobnými auty, což umějí i jinde. Rozdíl je ve škále kritérií a inteligenci algoritmů, které další vozy k zobrazení vybírají. Zatímco podobné služby si obvykle vystačí s doporučením na základě značky a modelu, popřípadě ještě motorizace, nájezdu a roku výroby, Betterfy je důkladnější. „S odborníky z DataSentics jsme vůz rozložili na 140 částí, každé jsme automaticky přiřadili určitou váhu a doplnili jsme logiku typu ‚světla matrix jsou lepší než bi-xenon‘,“ popisuje Honek.
Pro zájemce o auto je nejzřejmější výhodou to, že služba jasně vypíše, v čem jsou zobrazované alternativy lepší. Může se jednat o nižší nájezd při srovnatelné ceně, bohatší výbavu apod. Prodejce zase ocení významné usnadnění práce. Pokud by měl seznam doporučených alternativ pro každé auto vytvářet zaměstnanec autosalonu, trvalo by mu to přinejmenším týdny a nabídka vozů by se za tu dobu navíc změnila. Umělá inteligence postavená na cloudových službách Microsoft Azure dokáže vše projít během chvilky a pak každý den aktualizovat. Kromě spolupráce při nasazení softwaru už prodejce nemusí vyvíjet žádnou iniciativu.
„Služba je založena na samoučícím modelu, který se pravidelně trénuje na nových datech a dle něj se přepočítávají doporučení,“ upřesňuje fungování Betterfy Petr Dvořák z DataSentics. Nákupní rádce podle něj zobrazuje alternativy jen tehdy, pokud jsou výhodnější než právě prohlížený vůz. Popřípadě jiné zboží. Služba už funguje také v některých sekcích e-shopu Mall.cz. Parametry, v nichž jsou zobrazené alternativy lepší než právě prohlížené zboží, viditelně označí zelenou barvou.
Bude radit ještě lépe
„Řešení, které běží na Havexu a na Mallu, je velmi unikátní, nikde ve světě jsme nic podobného neviděli,“ říká Dvořák. Přesto už teď plánuje, jak službu do budoucna rozvíjet: „Naší vizí je rozšířit Betterfy o další funkce, které spotřebiteli dále usnadní výběr produktu. Pokud si dnes chce zákazník koupit zboží v kategorii, v níž se příliš nevyzná, buď může jít do specializovaného obchodu, kde si nechá poradit, nebo ho čeká časově náročná rešerše na internetu. Toto chceme výrazně zjednodušit.“
„Jeden směr, na kterém teď pracujeme např. pro Heureku, je vyhledávání produktů, které se mimo jiné snažíme vylepšit tak, aby uživateli stačilo zadat například ‚kompaktní barevná levná tiskárna‘ a rovnou se jim zobrazily relevantní produkty,“ přibližuje Dvořák další možný vývoj Betterfy.
Firmu DataSentics označuje šéf její retailové sekce za největší studio zabývající se vývojem AI aplikací v České republice a pravděpodobně i ve střední Evropě. „Naší firemní vizí je umožnit, aby umělá inteligence měla skutečný dopad na fungování organizací – tedy optimalizovat a automatizovat tisíce / miliony malých rozhodnutí, která probíhají v organizacích každý den,“ tvrdí. K významným konkurenčním výhodám podle něj patří skutečnost, že všechny produkty jsou postavené výhradně na nejmodernějších cloudových a open-source technologiích. „Snažíme se tím bojovat proti vendor lock-inu a zároveň umožňujeme zákazníkům, aby si naše produkty mohli upravovat a rozvíjet sami.“
Společnost založil v roce 2016 Petr Bednařík po odchodu z konzultační firmy Deloitte. Začínala ve třech lidech, dodnes se jejich počet rozrostl na více než sto. Mezi její klienty patří Manchester City, Česká spořitelna, Moneta nebo Nestlé. „V současnosti se soustředíme na expanzi do zahraničí a posílení své pozice v produktovém vývoji. Toho chceme docílit mimo jiné budováním AI produktového inkubátoru, který našim zákazníkům přináší takové technologie, které sami nedokážou vytvořit,“ uzavírá Dvořák.