Test
V Japonsku jí říkají Fairlady. Těžko říct, proč pro Evropu zvolil Nissan zvolil nudné a technicistní označení 350 Z, když se k ladnému kupé tak hodí přirovnání ke sličné dámě. V Česku byla za listopad nejprodávanějším ze sporťáků a z tuzemské pobočky japonské automobilky zaznívá spokojenost s množstvím dalších zájemců. O výjimečnost přitom majitel Nissanu 350 Z stále nepřichází. Dosud se jich v České republice prodalo patnáct.
Fairlady se nabízí ve dvou variantách, jež se liší sto tisíci korunami v ceně a vnitřní výbavou. Týdeník EURO měl možnost vyzkoušet dražší verzi. Ta řidiče přivítá koženými sedačkami, automatickou klimatizací či výkonnou aparaturou Bose, zahrnující přehrávač kazet, CD a měnič disků. Nejdůležitější akustický prvek – šestiválec o objemu 3,5 litru – však mají společný.
Předení, jež se od vpředu uloženého motoru ozývá, je k jízdě s Fairlady ideální zvukovou kulisou. Agregát je v nízkých otáčkách utlumený, ale po sešlápnutí plynového pedálu proběhne s rostoucím bručením dvoučlennou posádkou vlna vzrušení. K tomu, aby se kupé vyšvihlo z nuly na stokilometrovou rychlost, stačí řidiči jednou přeřadit a za 5,9 sekundy již ručička tachometru směřuje ke druhé stovce. Když na to přijde, klidně by potom mohl člověk za volantem přejít rovnou na šestku a bavit se pružností šestiválce, který zabírá již od patnácti set otáček. Na nudné cestování jsou ale spíš limuzíny.
Chod řadicí páky charakterizují krátké dráhy a sportovní tuhost. Pouze pětku ve zkoušeném voze předchozí řidiči neprovětrali, takže její řazení vyvolávalo pocit, jako by se páka bořila do ztuhlého vosku. Vzhledem ke zmíněné pružnosti je však jejich opomíjení jednoho ze stupňů pochopitelné. Navíc, člověk si zvykne. Uvyknout si rovněž musí na kovové pedály, protože ten spojkový je umístěn výše, než je obvyklé. Řidič jej ovládá v podstatě špičkou nohy, což zpočátku na jistotě nepřidává.
Několik kilometrů ale stačí, aby si Fairlady oblíbil kdokoliv. Na jedničku i dvojku se při výraznějším sešlápnutí plynu protočí poháněná zadní kola, v zatáčkách síla motoru pošle kupé do efektního smyku, který je provázen blikáním kontrolky na přístrojové desce a okamžitě umravněn elektronickým systémem stability. Zadní část trochu zaplave a kupé se žene k další zatáčce. Těm, co raději se svým automobilem na silnici komunikují bez elektroniky, stačí zmáčknout tlačítko ESP off. Pak končí legrace a nastává tvrdý test jezdeckého umění.
Spolehnout se na vyvážené jízdní vlastnosti sporťáku od Nissanu může řidič hlavně díky perfektně vyladěnému podvozku. Přestože si zachovává sportovní charakter, není přemrštěně tvrdý, nerovnosti jej nerozhodí a posádku zahrnuje pohodlím také na dlouhých cestách. Vůz reaguje na povely volantu naprosto přesně, v zatáčkách se nekompromisně drží asfaltu i v rychlostech, o nichž se jiným automobilům ani nezdá. Ve dvousetkilometrovém sprintu se chová stejně jistě a důvěryhodně jako při šedesátce, a to je přitom stále schopen citelné akcelerace. Adrenalinové zážitky však něco stojí, takže z osmdesátilitrové nádrže Fairlady v ráži mizí 98oktanový benzin jako sníh na její rozpálené kapotě. Přesto se dá při využívání potenciálu auta jezdit za sedmnáct litrů na sto kilometrů.
Na Fairlady je znát, že nevznikla pouze pro fanoušky ostrého ježdění. Oproti strohosti supersportů se předvádí takovými „neřestmi“, jako je třeba multifunkční volant. Ovládání autorádia by na něm s přimhouřenýma očima ještě možná snesli, ale tempomat? Aby v kupé řidič nemusel šlapat na plyn, se pro příznivce okruhů nutně rovná zločinu. O držáku na nápoje důmyslně skrytém před spolujezdcem ani nemluvě. Určitě je ale potěší přítomnost tří budíků na přístrojové desce, a hlavně ten prostřední – ukazatel tlaku oleje. Spolu s palubním počítačem (vlevo), umožňujícím nastavit otáčky, kdy začne blikat výstražná kontrolka pro přeřazení, a napětím baterie jim dodává přesně ty informace, které jsou pro ně důležité.
Komfort je dotažený do detailu v celém interiéru. Sedadla perfektně drží jezdce na jejich místech, za zády mají navíc dvě přihrádky na maličkosti. Automatická klimatizace funguje spolehlivě, prahům a výztuze pod výklopnou zádí dominuje kovové „Z“. Pro jakou klientelu Nissan vlastně toto kupé stvořil, se ale každý dozví, až když mu padne zrak na dva nenápadné obrázky v zavazadlovém prostoru. Na jeho dveřích totiž zjistí, jak do Fairlady uložit dva golfové bagy.
Nissan 350 Z V6
Motor zážehový šestiválec
Objem 3498 cm3
Max. výkon 206 kW
Převodovka 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 250 km/h
Průměrná spotřeba 11,4 litru na 100 km
Základní cena 1 280 000 Kč
Klady
- velmi pružný motor
- vyladěný podvozek
- jedinečnost designu a zpracování
Zápory
- nesportovně velký volant
- výše umístěný pedál spojky
- tempomat