S Alzaboxy laděnými do „ufonské“ zelené barvy či červenými Z-boxy, za nimiž stojí Zásilkovna Simony Kijonkové, se setkal už kdekdo. Označení OX.POINTS zato nejspíš mnohým nic neřekne. Tedy zatím. Je ale dost dobře možné, že navzdory jejich nevšednímu jménu se i tato zbrusu nová výdejní místa stanou velmi brzy dalším oblíbeným doručovacím prostředkem tisíců Čechů, kteří preferují nakupování online.
Sektor e-commerce zažil díky probíhající pandemii neuvěřitelný růst. Podle údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se u nás meziroční nárůst tržeb v tomto odvětví zvýšil o masivních 26 procent. Právě toho chce využít i společnost CP4U. Hodlá v zemi vybudovat síť sdílených boxů, jež budou sloužit jak k samotnému doručování objednaného zboží, tak i k jeho reklamaci, nebo dokonce hrazení městských poplatků.
Prvních několik exemplářů dokonce firma stihla již vystavět. Jeden takový je k nalezení například na Národní třídě u obchodního centra Máj. Do konce roku 2022 by jich měla po celém Česku vyrůst rovná tisícovka.
Věří jim i Čuprův Rohlík
Nejvýraznějším uživatelem OX.POINTS je tuzemský online obchod s potravinami Rohlík.cz podnikatele Tomáše Čupra – boxy mají integrované chlazení, a tak se skvěle hodí třeba i pro doručování jídla a pití. Využít jej ale mohou i jiné podnikatelské subjekty, ba dokonce i fyzické osoby.
„Sdílená ekonomika nám dává velký smysl, a tak jsme se společně s Contegem rozhodli vybudovat tuto síť, která bude sloužit všem,“ uvádí šéf CP4U Zdeněk Vacek.
„Jedná se o rozdílové řešení, protože to není pouze hloupý výdejní box, ale jde o městský komponent, který budou moci využívat dopravci, e-shopy, koncoví zákazníci mezi sebou a také města a obce, které jsme schopni zaintegrovat,“ dodává s tím, že skrze „pointy“ se občanům naskytne již zmíněná možnost placení poplatků nebo předávání dokumentů.
Bezpečné pro zákazníky, šetrné k přírodě
Vedle chladícího zařízení disponují boxy OX.POINTS i řadou dalších technických vychytávek, díky nimž jsou bezpečné a zároveň i šetrné k životnímu prostředí. A to přesto, že jejich vývoj byl hotový za pouhých šest měsíců. „Přemýšleli jsme tak, aby se naše řešení stalo revolucí na trhu, a myslím si, že se nám to povedlo,“ konstatuje provozní ředitel Vladislav Král. Jde především o automatickou dezinfekci UV světlem a „zelenou střechu, která spotřebovává kondenzovanou vodu z chlazení“.
Podle Jakuba Schwarze, který má na starosti obchodní záležitosti CP4U, jež vznikla spojením společností Conteg Group a Payment 4U, se na jejich „pointy“ mohou již brzy těšit zákazníci například v Brně, Plzni či Teplicích. Postupem času přibudou i další města.
Pokud by během samotného vyzvedávání zásilky vyvstal nějaký problém, budou mít uživatelé k dispozici zákaznickou podporu, na kterou mohou volat čtyřiadvacet hodin denně sedm dní v týdnu. Co se jednotlivých přepravců týče, pro ně má firma se sídlem v pražských Nuslích připravený vlastní rezervační systém.