Menu Zavřít

Více muziky za více peněz

26. 11. 2007
Autor: Euro.cz

Nový jízdní řád Českých drah přinese o 12 procent více dálkových spojů a výrazné posílení dopravy mezi Prahou a Brnem. Navíc se můžeme těšit na rozšíření počtu rychlíkových spojů mezi některými vybranými městy. Na druhou stranu ale také zavádí nový tarif, který řadě cestujících mírně zdraží ceny jízdného.

Novinky na železnici Nový jízdní řád Českých drah přinese o 12 procent více dálkových spojů a výrazné posílení dopravy mezi Prahou a Brnem. Navíc se můžeme těšit na rozšíření počtu rychlíkových spojů mezi některými vybranými městy. Na druhou stranu ale také zavádí nový tarif, který řadě cestujících mírně zdraží ceny jízdného.

Jízdní řád Českých drah (ČD) pro rok 2008 začíná platit už 9. prosince letošního roku. Pro podnikatele jsou nejdůležitější změny v dálkové železniční dopravě. Dráhy zavedou šest párů nových expresů mezi Prahou a Brnem, které zkrátí cestu na přibližně 2 hodiny 45 minut. Podle generálního ředitele ČD Josefa Bazaly je to ve srovnání s autobusem plně konkurence schopná jízdní doba. Nové expresy spojí také Prahu s Veselím nad Moravou a Luhačovicemi.

Novinky se týkají také mezinárodní dopravy. Dráhy zavádějí nový noční spoj EuroNight z Františkových Lázní přes Plzeň, Prahu a Bratislavu do Budapešti. Jiný spoj EuroNight, který zatím jezdí z Prahy do německého Wiesbadenu, ČD přesměrují přes Frankfurt do Basileje. V letní sezoně pojede nově dvakrát týdně přímý lehátkový vůz do černohorského letoviska Bar. Prahu s Ostravou spojí o jeden spoj kategorie SC Pendolino méně, český rychlovlak se však objeví také na jednom páru vlaku kategorie InterCity. Nasazení Pendolin na jižní větvi do Bratislavy a Vídně zůstane v dnešní podobě.

Různý přístup krajů

V regionální dopravě, kterou si objednávají krajské úřady, zásadní změny nenastanou. Většina krajských úřadů na příští rok podle vedení drah objednala stejné množství spojů jako letos.

Různé kraje však mají k železniční dopravě různý přístup. Zatímco například Ústecký kraj si neobjednal žádnou dopravu na dvou tratích (Lovosice - Most a Oldřichov u Duchcova - Děčín) a celkový objem krajem objednané dopravy poklesl o šest procent, Jihomoravský kraj naopak význam osobní železniční dopravy posiluje. Tamější krajský úřad si objednal o pět procent více vlaků a chce výrazně posílit zejména integrovaný systém dopravy kolem krajské metropole. „Železnici považujeme za páteř celého systému. Jak se do něj budou začleňovat další okresy, určitě přibude i v následujících letech počet spojů a vlakokilometrů,“ říká jihomoravský radní Jaroslav Pospíšil.

Dráhy očekávají miliardy

Celková objednávka od všech krajů by měla podle ředitele Bazaly být zhruba ve výši 4,7 miliardy korun, což je oproti letošnímu roku navýšení prakticky pouze o inflaci. Dráhy však budou smlouvy s jednotlivými kraji uzavírat až během prosince. Samotné navýšení počtu rychlíků a expresů přijde ČD na 300 milionů korun; úhradu požadují dráhy po státu. Dráhy ale také chtějí, aby stát platil i za ztrátový provoz vlaků vyšších kategorií EuroCity a InterCity, které ČD dosud provozují na své podnikatelské riziko.

Roční ztráta z těchto spojů je kolem 700 milionů korun a dráhy ji dosud financovaly ze zisku nákladní dopravy. Po 1. prosinci, kdy vznikne nová společnost ČD Cargo, to nebude možné, a tak dráhy spoléhají na pomoc státu. „Máme příslib od premiéra Mirka Topolánka i od ministerstva dopravy, že se najde těchto 700 milionů korun ve státním rozpočtu,“ prohlásil Bazala. ČD zatím mají ve státním rozpočtu na příští rok navrženou dotaci ve výši 3,7 miliardy korun.

ZÁKLADNÍ ZMĚNY V JÍZDNÍM ŘÁDU ČD NA ROK 2008

 • o jeden pár vlaků kategorie SC Pendolino mezi Prahou a Ostravou méně

• jeden vlak kategorie IC mezi Prahou a Ostravou bude obsluhovat Pendolino

• z Prahy do Brna vyjede šest párů nových expresů

• dva nové páry expresů spojí Prahu s Veselím nad Moravou, respektive s Luhačovicemi

• zvýší se počet rychlíků na dalších trasách

• dráhy chtějí na rychlíky nasazovat v maximální míře rekonstruované vozy

• ruší se úsekové jízdné a zavádí jízdné za skutečně ujetou vzdálenost

• ruší se příplatek za vlaky kategorie EC a IC

• ve všech vlacích ČD je zákaz kouření

Stavební práce zamíchají dopravou

I příští rok ovlivní železniční dopravu na některých úsecích stavební činnost. V plném proudu jsou například práce na čtvrtém koridoru z Prahy do Českých Budějovic, kde cestující musejí i nadále počítat se zpožděními a výlukami. Stejně je na tom koridor Plzeň - Cheb nebo Zábřeh na Moravě - Olomouc. Na posledně jmenovaném úseku by měly výluky skončit již během jara příštího roku.

Výrazného omezení se dočká i provoz v metropoli. Rekonstrukce totiž čeká první čtyři nástupiště pražského Hlavního nádraží, což omezí spojení mezi Prahou a středními Čechami. Vlaky z Hostivic budou končit už na Smíchově a vlaky z Posázaví na nádraží ve Vršovicích. Rekonstrukce Vinohradského tunelu pak v létě zcela zastaví provoz vlaků mezi Hlavním nádražím a Smíchovem.

Právě stavebním úpravám a výlukám připisuje vedení drah většinu zpoždění vlaků. Podle Bazaly jezdí na čas 87 procent vlaků, do patnáctiminutového zpoždění se vejde 91 procent vlaků. Část zpoždění odůvodnil ředitel zastaralým vozovým parkem. Kvůli zpoždění regionálních vlaků hrozí drahám pokuta ve výši 5,5 milionu korun od Olomouckého kraje. Další kraje prý hodlají do smluv na příští rok požadovat rovněž doložku o pokutě za zpožďování vlaků a v případě potřeby chtějí tuto pokutu po drahách vymáhat.

Více spojů, více peněz

bitcoin_skoleni

Grafikon osobní železniční dopravy na rok 2008 obsahuje celkem 8374 vlaků, z toho 7600 osobních, 436 rychlíků, 241 spěšných vlaků a desítky vlaků kategorie EuroCity, Inter-City, SuperCity Pendolino, expresů a EuroNight. S novým jízdním řádem zavádějí dráhy také nový tarif. Vedle zvýšení zákaznického jízdného je největší novinkou počítání základního jízdného podle ujetých kilometrů a nikoli podle pásem. Většině cestujících, zejména v rychlíkové a regionální dopravě, se tak mírně zvýší jízdné. Levněji se naopak svezou pasažéři vlaků kategorie EC a IC, ve kterých se přestane vybírat příplatek ve výši 60 korun.

Dráhy navíc chystají novinku v podobě železniční obdoby levných letenek. Na trase mezi Prahou a Brnem si cestující se zákaznickou kartou budou moci v den odjezdu na internetu koupit jízdenku „Šťastná eLiška“ za 35 korun. Pro cestu z Prahy do Berlína nabídnou dráhy každý den 400 levných jízdenek za 29 eur (780 Kč), z Brna do Berlína za 39 eur (1050 Kč). A jedna negativní zpráva pro všechny kuřáky na závěr: od začátku platnosti nového jízdního řádu platí úplný zákaz kouření ve všech vlacích Českých drah.

  • Našli jste v článku chybu?