Menu Zavřít

VÍCE PENĚZ NEŽ LIDÍ

31. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Špičky světa informačních technologií navštívily Prahu

Problémem nových firem na poli e–commerce není nedostatek peněz, ale dobrých myšlenek, tvrdil nedávno list Financial Times. Tuto myšlenku připomněl Daniel Franklin z The Economist Intelligence Unit, když moderoval konferenci na téma E–byznys ve střední a východní Evropě, která se konala minulý týden v Praze. Při té příležitosti se zeptal Esther Dysonové, významné osobnosti IT světa, jestli je v oboru skutečně více peněz než myšlenek. Dysonová okamžitě odpověděla, že problém je trochu jinde: „Je k dispozici více peněz než lidí. V pražském hotelu Marriott se pod logem prestižního časopisu The Economist sešla při druhém ročníku e–byznysové konference řada odborníků a ředitelů významných firem působících v regionu střední a východní Evropy. Po první přednášející Esther Dysonové, prezidentce společnosti Edventure Holdings, následovali reprezentanti firem, které v sektoru informačních technologií hrají první housle. Zástupci společností Andersen Consulting, Unisys, Intel, Oracle a Hewlett–Packard. O odvětvových aplikacích e–byznysu hovořil bankovní manažer Bob van Gessel z ABN Amro Bank. Ze zaměstnanců konkurenti. Esther Dysonová předpovídá, že příští desetiletí přinese erozi moci současného establishmentu. Od globálních „Big Boys prý bude směřovat k menším regionálním hráčům „Local Boys . Tvrdí rovněž, že velké společnosti se budou muset smířit s tím, že získat a udržet ty nejlepší zaměstnance bude stále obtížnější. „Z lokálních zaměstnanců či distributorů nadnárodních korporací se budou stále více stávat konkurenti současných chlebodárců. Ti nejlepší budou odcházet a zakládat své firmy. Velké společnosti se s tímto stavem budou muset smířit a přizpůsobit se mu. Nezbude jim než s mladými a nadějnými podniky, takzvanými start–upy, spolupracovat, nebo je skupovat, říkala zástupcům velkých hráčů Esther Dysonová. Jejím slovům je v IT sféře přikládána velká váha. Ostatně není divu. Stačí ve stručnosti shrnout její biografii. Z burzy k e–kapitalismu. Esther Dysonová (48) získala bakalářský diplom na Harvardově univerzitě po absolvování oboru ekonomie. Pracovní kariéru zahájila jako reportérka byznys časopisu Forbes Magazine (1974 až 1977) a pokračovala jako burzovní analytička u New Court Securities a Oppenheimer & Co. (1977 až 1982). V roce 1982 založila Edventure Holdings, společnost zaměřenou na rozvoj celosvětových informačních technologií, kterou vlastní a řídí dodnes. Po pádu socialismu se začala aktivně účastnit IT dění i v zemích střední a východní Evropy. V České republice například investovala do NetBeans (firmy Romana Staňka, před rokem úspěšně prodané nadnárodnímu gigantu Sun Microsystems, viz EURO 43/1999) a stále je členkou správní rady společnosti APP Group (EURO 6/1999). Aktivně působí v desítkách dalších společností. Je prezidentkou společnosti Internet Corporation for Assigned Names and Numbers, která určuje jednotnou metodiku a přístupovou strukturu doménových názvů internetových serverů. Časopis Fortune Magazine ji zařadil mezi padesátku nejvlivnějších žen amerického obchodu. O internetu Dysonová říká, že přispěje k další vlně privatizace. Po privatizaci firem by měla následovat privatizace regulátorů. Další její slova již tolik provokativní nebyla. Připomněla auditoriu několik klíčových slov pro další rozvoj elektronického podnikání (důvěra, bezpečnost, soukromí, one–to–one marketing) a nedostatečnost využívání média internetu mnohými firmami. Internet by neměl sloužit jen jako další billboard či nástěnka pro firemní prezentaci, ale jako dveře, kterými může vstupovat zákazník. Globálně neglobální. Na vizi Esther Dysonové o budoucnosti e–sektoru navázala v rozhovoru pro týdeník EURO Rosemary O Mahonyová ze společnosti Andersen Consulting. Upozornila na častou chybu některých firem, které se domnívají, že mohou díky e–byznysu oslovit zákazníky z celého světa a nepotřebují k tomu žádné lokální přizpůsobení. „Lidé si postupně uvědomili, že je velmi obtížné dělat globální byznys, podotkla O Mahonyová. „Přestože internet je globální médium, e–commerce zatím většinou globální není, vysvětluje jeden z paradoxů mezinárodní počítačové sítě. Pro úspěšné podnikání je podle posledních zkušeností velmi podstatné mít lokální aktivity. „Nezáleží na formě, zda jde o obsah webových stránek v místním jazyce nebo zda společnost spíše sáhne po partnerství s regionální firmou, upřesňuje. Jako příklady uvádí expanzi snad již legendárních internetových společností v Evropě, vyhledávací službu Yahoo! či Amazon.com. „Když chcete být skutečně globální, musíte obětovat určité investice, domnívá se O Mahonyová. Partnerka Andersen Consulting, která u společnosti pracuje již 22 let, říká, že odlišná situace je v oboru B2B (Business–to–Business), v němž je mnohem jednodušší dosáhnout celosvětového záběru.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).