Cestující, který si odvykne jezdit vlakem, se na koleje už nevrátí.
České dráhy minulý týden představily jízdní řád na rok 2008. V superlativech o růstu počtu vlaků a nových spojích se tak trochu ztratila informace o tom, že budou i v příštím roce pokračovat výlukové práce a s tím spojená zpoždění vlaků. Ani slovo nepadlo o tom, že se od začátku platnosti nového jízdního řádu výrazně změní tarifní politika Českých drah a že se většině cestujících jízda vlakem prodraží. Není žádným tajemstvím, že velká většina českých kolejí trpí značnou zanedbaností údržby a s tím související potřebou tu a tam něco opravit. Na komplexní obnovu tratí, kromě koridorových, nejsou finanční prostředky.
Na druhou stranu je poměrně snadné vžít se například do kůže manažera cestujícího minulý týden z Prahy do Hradce Králové. Na pražském smíchovském nádraží si na vylepeném letáku o výlukách v síti Českých drah respektive v síti Správy železniční dopravní cesty – abychom byli přesnější, pokud ho tedy vůbec najde – přečte o výluce mezi Poděbrady a Hradcem Králové. Čeká ho tedy něco přes hodinu cesty rychlíkovým vagonem nevalné úrovně, následně přestup do autobusu a o zhruba 20 minut pozdější příjezd do cílové stanice. Neexistuje žádná šance dozvědět se o pozdním příjezdu předem. Co udělá takový cestující? Příště pojede autem a bude v Hradci Králové mnohem dříve. Zdá se, že pro České dráhy jsou vlajkovou lodí expresy do Ostravy či do Brna a ostatní tratě tak trochu paběrkují, a to včetně nasazení nových nebo alespoň modernizovaných vlaků. Do jisté míry lze pochopit, že třeba do Plzně nyní nejezdí jediný vlak vyšší kvality, tedy kategorie EuroCity nebo InterCity, který by pokračoval dále do Německa, kvůli modernizaci zdejšího koridoru. Těžko lze ale pochopit, proč by cestujícím, už tak těžce zkoušený delší jízdní dobou či nutným přesedáním, nemohl cestovat alespoň v modernizovaném voze. Tady totiž hrozí jediné – cestující, který si odvykne jezdit vlakem, protože kvalita přepravy rozhodně neodpovídá jeho představám, se naučí jezdit jiným dopravním prostředkem a na koleje se už nevrátí. Přitom je to velká škoda, neboť jízda vlakem vyšší kvality z Prahy do Ostravy nebo Brna nemá dnes vůbec žádnou adekvátní konkurenci. Jenže ne všichni cestující jsou z Prahy. A podnikatel z Plzně, který chce jet do Brna a díky horší kvalitě vlaku se rozhodne pro auto, už v tom autě zůstane i pro další cestu do Brna.