Menu Zavřít

Více radosti

17. 2. 2006
Autor: Euro.cz

Ministerstvo financí prý lidem nabídne daňovou správu s lidskou tváří

Ministerstvo financí připravuje koncepci modernizace daňové správy, se kterou hodlá Bohuslav Sobotka v nejbližší době seznámit veřejnost. Materiál připravila expertní skupina kolem náměstkyně ministra financí Dany Trezziové a nyní prochází vnitřním připomínkovým řízením. Autorský tým tvořilo šestnáct zástupců jednotlivých finančních ředitelství a čtyři lidé z Ústředního finančního a daňového ředitelství ministerstva financí.

Velrybáři.

Cílem konceptu je vytvořit vlídnější daňovou správu, která zároveň dokáže efektivněji plnit veřejné rozpočty. Z námětů, které připravila expertní skupina, už unikla do médií informace o případném vytvoření – například v rámci pražského finančního ředitelství - zvláštního finančního úřadu. Specifický by byl v tom, že by spolupracoval (Dana Trezziová akcentuje tento pojem na úkor prostého výběru, inkasa daně) s největšími firmami, dejme tomu s obratem nad jednu dvě miliardy korun. „Superberňák“ by sídlil v Praze, kde je největší množství velkých firem a kde se vybere asi polovina firemních daní, pobočka by mohla být na Moravě, například v Brně.

Čtyři sféry.

Jak ale říká Dana Trezziová, je to pouze jeden z námětů obsažených v koncepci modernizace daňové správy, která byla připravena jako materiál k diskusi s řadou námětů a variant, z nichž má vedení ministerstva financí vybrat ty nejlepší a nejschůdnější. Zabývá se čtyřmi základními oblastmi správy daní. Za prvé organizační strukturou a zefektivněním vnitřních procesů. Za druhé službami daňovým poplatníkům a komunikací s veřejností zaměřenou na to, aby plnění daňových povinností bylo jednodušší a radostnější a aby zároveň správa daní fungovala efektivněji. Za třetí jde o metodiku výběru daní, prosazování a uplatňování daňových zákonů. Mimo jiné o to, jak úspěšně chytat zlé poplatníky, lépe řečeno neplatiče, a naopak přehnaně neotravovat hodné občany. Čtvrtým oddílem je účelnější využití zdrojů v daňové správě, tedy především lidí.

Potenciál růstu.

Dana Trezziová nechce o jednotlivých námětech podrobněji hovořit do doby, než je zveřejní ministr. Upozorňuje jen, že se nepočítá s růstem počtu pracovníků daňové správy v resortu . Ta má dnes asi šestnáct tisíc lidí. Zároveň však má koncepce obsahovat návrhy na rychlejší růst platů pracovníků finančních úřadů a ředitelství oproti celkovému mzdovému indexu ve státní správě. Jejich průměrná mzda byla v první polovině devadesátých let mírně nad průměrem státní správy (asi 105 procent), dnes dosahuje zhruba devadesáti šesti procent průměrné hrubé mzdy ve státní správě, tedy asi dvaceti tisíc korun.

Malé úřady.

Pokud jde o organizační strukturu, týdeník EURO má informace, že materiál počítá se zachování současného třístupňového modelu (finanční úřady - finanční ředitelství – Ústřední finanční a daňové ředitelství). Jedna z úvah se ale týká efektivnosti malých daňových úřadů do několika desítek zaměstnanců. Nastolená otázka zní: nebylo by lepší a levnější řešit daňovou správu v místech, kde dnes působí malé úřady, prostřednictvím jakýchsi předsunutých pracovišť, která by zajišťovala základní styk s občany a složitější záležitosti by předávala větším a lépe personálně vybaveným finančním úřadům? Dana Trezziová tvrdí, že jde zatím pouze o námět k diskusi, a i kdyby měl být uskutečněn, v žádném případě by se dramaticky nesnížil počet míst, ze kterých jsou služby finančních úřadů poskytovány a kterých je dnes v Česku zhruba dvě stě.

MM25_AI

Jediný výklad.

Dalším námětem obsaženým v koncepci modernizace daňové správy je dle náměstkyně zřízení střediska, které by se zabývalo editační činností a poskytovalo – za správní poplatek – jednotný výklad daňových předpisů. Posuzuje se také vhodnost případného zřízení centra, které by zajišťovalo rutinní práce – například skenování daňových přiznání – a uvolnilo kvalifikovaným úředníkům ruce a hlavu pro koncepční a odbornou práci.

Přes volby.

Současně s přípravou koncepce modernizace daňové správy se na ministerstvu financí pracuje na pojetí nového zákona o dani z příjmu. Ten současný už byl více než sedmdesátkrát novelizován. Je třeba například vyjasnit, zda by se mělo čekat na nový obchodní a občanský zákoník, jaká by měla být vazba mezi základem daně z příjmu a hospodářským výsledkem, zda má být zdanění různých účetních jednotek samostatné nebo jednotné, zda má být zavedeno konsolidované zdanění holdingů, zda má být zrušeno dvojí zdanění dividend, jestli bude zavedena možnost odpočtu nákladů souvisejících s dosažením, zjištěním a udržením příjmů, budou se posilovat prvky rodinného zdanění a další otázky. Jde také to, zda připravit jeden rozsáhlý zákon a málo vyhlášek, nebo naopak.
Činnost desetičlenné expertní skupiny, která zpracuje i obsah veřejné diskuse na webových stránkách ministerstva financí, má přesáhnout volby. Plán je takový, že do konce července by měl být připraven věcný návrh nového zákona o dani z příjmu a poté předložen novému nebo staronovému vedení ministerstva.

  • Našli jste v článku chybu?