Jan Kasl i Marián Hošek preferují veřejnou dopravu před auty
Mít vizi. To je schopnost, kterou na bývalém pražském primátorovi a zároveň primátorském kandidátovi Janu Kaslovi (51) obdivují i jeho oponenti. „Jan Kasl měl vizi, nepochybně patřil do kategorie velmi dobrých primátorů, ale nakonec ukázal, že se není schopen dohodnout s týmem, který vedle sebe má,“ prohlásil o něm pro týdeník EURO například jeho soupeř Pavel Bém, nominovaný za ODS. Kasl je architekt, vizemi se živí celý život. Dobře ví, jaká je to pro jeho angažmá na pražské radnici výhoda. Jistou vizí byla vlastně i jeho květnová rezignace: odešel, aby se vrátil. Na výtky svých bývalých kolegů z ODS, že je sólista, odpověděl přesvědčivě. Vytvořil politickou stranu, kterou nazval Evropští demokraté (ED).
Chce to muže, který strhne.
„Bylo to těžké, začínali jsme z ničeho,“ líčí Kasl. Založení partaje přirovnává k vystavění firmy. „Samozřejmě je to mnohem ztrátovější. Efektivita je nižší, protože strávíte spoustu času planým žvaněním, ale to je politika.“ Nebýt dříve primátorem s pověstí beránka mezi vlky, svou skrovnou volební kampaní v ceně zhruba čtyř a půl milionu korun by asi Kasl do povědomí voličů příliš nepronikl. Avšak podobně jako Michael Hvížďala (US-DEU) je i on jakýmsi miláčkem médií.
Sebevědomě tvrdí, že oproti řadě lékařů a ekonomů, s nimiž se utká ve volbách, ví o městě zdaleka nejvíc. „Myslím, že Praha po povodních potřebuje architekta. Potřebuje Muže, primátora s vizí města, ne šedivého úředníka nebo administrátora. Potřebuje někoho, kdo strhne lidi, a Praha půjde určitým směrem,“ prohlašuje člověk, který tuto funkci zastával tři a půl roku. Rád by v těchto volbách získal podporu, kterou dříve neměl. „S týmem lidí, co dodnes vládnou radnici, to nešlo,“ vysvětluje.
Objezdná Praha.
Architekti mají nespornou výhodu konkrétního uvažování. Kaslovo trojheslí „Čerstvý vítr – velký úklid – živé město“ sice pracuje se symboly, výklad je ovšem jednoduchý. Samotný Kasl popisuje, že radnice se musí otevřít a sloužit voličům. Úklidem je kromě bezpečnosti v ulicích míněno i opatření proti zneužívání obecních bytů zastupiteli či úředníky. Třetí bod je Kaslovi evidentně nejblíž: navrhuje regenerovat sídliště dostavbou obchodů, vmísit mezi paneláky luxusnější bydlení, aby se nevytvářela ghetta sociálně slabších. Zároveň chce stavět dálniční obchvat Prahy. Dalekosáhlé – i když částečně známé z minulého volebního období - jsou Kaslovy plány s omezením automobilové dopravy v centru města a s preferováním autobusů, tramvají a cyklostezek. Nelíbí se mu Bémovo heslo „Průjezdná Praha“. Metropole by prý měla být spíš objezdná. „Tyto věci dnes omílají mnozí z těch, kteří s problémem léta nic nedělali. Včetně Pavla Béma, který se tváří jako nová tvář ODS, a přitom figuruje na kandidátce této strany spolu s Martinem Hejlem, který blokoval všechny naše návrhy na budování cyklostezek,“ říká Kasl.
Stavbaři nejsou andělé.
Jedním z jeho návrhů je zavedení placených známek pro vjezd do centra. Dočasná popovodňová zvýhodnění městské hromadné dopravy by podle něho měla zůstat, vyhrazenými pruhy na magistrále by kromě autobusů, hasičů a záchranek směly jezdit i taxíky.
Jan Kasl souhlasí s prodejem minoritních podílů města v různých akciových společnostech kvůli sanaci povodňových škod, ale zároveň vnímá, že Praha má na svých účtech peněz dost, a že by se tudíž nemuselo spěchat. Zároveň nevěří stavebním firmám, že kvalitně opravují metro. „Nevěřím stavební kontrole, nevěřím společnosti Inženýring dopravních staveb, že to fyzicky stíhá dozorovat,“ tvrdí a svůj názor rozvádí, „Tato firma kontroluje kdejaké dopravní stavby v Praze, před zaplavením metra měla naplněnou kapacitu a najednou přibyla akce za šest miliard. To se ti lidé z IDS rozpůlili? Šlo najmout desítky stavebních dozorců z menších firem. Jako architekt vím, že stavební firmy nejsou andělé, všichni mají tendenci podvádět, každá veřejná zakázka je dražší o deset až patnáct procent.“ Jen důslednou kontrolou lze podle Kasla uhlídat peníze a kvalitu. Rád by prý měl jistotu, že každá koruna věnovaná na opravy skutečně skončí v metru, a ne v něčí kapse.
Notování s lidovci.
Kaslovo údajné zapletení do provizí při prodeji Pražských vodovodů a kanalizací, jak o tom informovala TV Nova, se zatím neprokázalo. Kaslovi naopak reportáž pomohla – těsně před volbami se ocitl v centru pozornosti. Ke zjištění, že asi třikrát v minulosti navštívil luxusní hotel Zátiší ve Špindlerově Mlýně, spravovaný firmou Navatyp, od níž si řada zastupitelů koupila za poloviční cenu v tomto městečku byt, exprimátor pro týdeník EURO uvedl, že si pobyt platil. Upřesnil, že do Špindlerova mlýna jezdí o víkendech ke svému bývalému společníkovi Janu Čejkovi do jeho domku. Také skutečnost, že Nadační fond Ferdinanda Peroutky, v němž se angažuje jeho manželka, sídlí v domě patřící manželce majitele Navatypu, Kasl vysvětluje jako náhodu. „Ale oni tam sedí stejně sponzorsky zdarma, a to v prostorách najatých jednou firmou, nikoli přímo u majitele domu,“ tvrdí.
V případě volebního úspěchu by Jan Kasl rád vytvořil koalici pracovně nazvanou Spojenectví proti korupci. V ní by rád viděl lidi ze společné kandidátky zelených, SOS a nezávislých „Moderní město“, z Unie svobody a z ČSSD. „Máme s ní až překvapivě velký programový průnik, jenom snahu některých členů ČSSD rozhazovat peníze nechceme připustit. S ČSSD nesouhlasíme v tom, aby si město půjčovalo peníze, když má dost peněz na kontech“. Shodu si Kasl naopak pochvaluje ohledně nutnosti stavět malé a levné obecní byty. Nejvíc si ovšem Jan Kasl notuje s lidovci.
Hoškovy priority.
Když před čtyřmi lety neúspěšně usiloval o pražské primátorství exministr životního prostředí Martin Bursík z KDU-ČSL, veřejnost ho znala. Dnešního lídra, zubního lékaře Mariána Hoška (51), zná málokdo. Spojenectví s Unií svobody je pryč a nepočetní pražští lidovci musí do boje sami. „Myslím, že dosáhneme uspokojivého procenta k tomu, abychom mohli být dobrým spoluhráčem ve vedení radnice,“ svěřil se Hošek týdeníku EURO. S Kaslem podle něho lidovci spolupracovali už dříve, když mu jako primátorovi dodávali informace o korupci na magistrátu. Lidoveckými prioritami je rovněž otevřenost radnice, profesionalita jejích úředníků, podpora veřejné dopravy a ochrana zeleně. „Povodně ukázaly, že lze ze dne na den změnit dopravu a tyto změny je teď třeba podržet. Nemůžeme říkat, že Praha má být průjezdná, když už několik let průjezdná není a nikdy průjezdná nebude,“ domnívá se lidovecký kandidát.
Němec až do summitu.
Poprvé letos Pražané vyšlou do městského zastupitelstva sedmdesát, a ne jako dosud pětapadesát zastupitelů. Prvního a druhého listopadu se o jejich hlasy utkají kandidáti z 25 volebních uskupení. Zatím nejprůhlednější volební kampaň vedou demokraté Jana Kasla: minulý týden rozeslali novinářům podrobný rozpis nákladů, kde figurují i položky typu počet kusů reklamních pivních tácků, počet kusů žárovek s nápisem „Posviťte si na korupci“, ba dokonce počet preclíků ve tvaru písmene D. Z bleskového průzkumu, který si v půli října u agentury STEM objednala ODS, vyplynulo, že největší šance stát se primátorem má Pavel Bém z ODS (20,3 procenta, EURO 42/2002, str. 64) před exprimátorem Janem Kaslem (16,3), sociálním demokratem Jiřím Paroubkem (14,5, EURO 40/2002, str. 53), unionistou Michaelem Hvížďalou (10, EURO 39/2002, str.40), komunistou Františkem Hoffmanem (6) a lidovcem Mariánem Hoškem (4). Ostatním kandidátům dává průzkum nepatrné šance na úspěch. Ze zákona vyplývá, že na svolání první schůze nového zastupitelstva má stará rada lhůtu 40 dnů od voleb. Prahu v době summitu NATO tudíž zřejmě povede staré vedení v čele s primátorem Igorem Němcem (ODS).