MINISTR DOPRAVY ALEŠ ŘEBÍČEK - Ministerstvo dopravy připravuje novelu silničního zákona, která by měla upravit i kontroverzní bodový systém. Navíc připravuje další změny, například od ledna nahradí dálniční známku elektronická viněta. „Lidé si koupí jen jednu a mohou se střídat v jejím používání,“ říká ministr Řebíček.
Již několik měsíců se připravuje novela silničního zákona. Práce expertního týmu se blíží ke konci. Kdy se dočkáme konečného výsledku?
My jsme pro zpracování novely tohoto zákona zvolili poměrně nestandardní postup. Tradičně to chodí tak, že ministerstvo dopravy vytvoří návrh podle své představy, ten pak jde do odborné oponentury, následně do vlády a do parlamentu. Silniční zákon je poměrně citlivá věc, která má dopad jak na řidiče, tak konec konců i na neřidiče.
Vzhledem k tomu, že každý, kdo má řidičský průkaz, si myslí, že je dopravní expert, šli jsme na to z druhé strany. Zřídili jsme co nejpočetnější odbornou skupinu, která naopak přišla se svými návrhy a my jako ministerstvo se k nim budeme vyjadřovat. Návrhu dáme konečnou podobu a půjdeme s ním na veřejnost. Dohodli jsme si taková pravidla, že nejprve musí jednotlivé návrhy podpořit většina členů expertní skupiny. Finální návrh této skupiny se objeví během několika dnů.
Jaký postup bude následovat?
Návrh standardně projedná vláda a já si na poslanecké i senátní kluby půjdu vyžádat souhlas s tím, že už poslanci ani senátoři nebudou napadat tento návrh a požadovat stovky různých změn. V případě, že to někdo nebude respektovat a bude z toho chtít udělat standardní kolečko pozměňovacích návrhů, tak já do toho nepůjdu.
V expertní skupině byli totiž zástupci všech poslaneckých klubů. Nechci, aby se z toho opět stal cíl různých lobbistických aktivit. O novele se jedná více než půl roku, nechci, aby se to třeba v Poslanecké sněmovně opět celé rozpadlo.
NOVELA S RYCHLOSTÍ SPORŤÁKU Pokud půjdou všechna jednání hladce, bude novela platit už od ledna příštího roku? Pokud by všechny kluby v Poslanecké sněmovně i alespoň většina senátních klubů souhlasily s tím, že návrh nebudou projednávat klasickou cestou pozměňovacích návrhů, pak ano. Samozřejmě očekávám, že někdo vystoupí a řekne, že tento návrh akceptuje, ale mohlo by tam být ještě to a to. V takovém případě může být projednání novely poměrně rychlé. Očekávám také, že Senát návrh nevrátí a podepíše ho prezident. Na jakých tématech se bylo nejtěžší v rámci expertní skupiny domluvit? Abych byl upřímný, já jsem jednání záměrně nevedl, vedla je moje náměstkyně Daniela Kovalčíková. Nechtěl jsem být vtažen do vyjednávání, abych neovlivnil snahu dohodnout se. Ani tedy nevím, o kterých tématech se vedly nejbouřlivější diskuze. Čekám, až návrh přijde ke mně, pak mu budu věnovat maximum času a nechám si i referovat o tom, kde byly největší problémy při sestavování návrhu. OMEZENÍ KAMIONŮ V CELÉ UNII? Jedním z nejvíce diskutovaných témat v poslední době je další omezení jízdy kamionů, zejména v pátek odpoledne. Jaká varianta je podle vás nejpřijatelnější? Naší filozofií bylo, že více skupin odborníků dostalo za úkol, aby nám technicky, technologicky i ekonomicky odůvodnily, jak by se měly omezit jízdy kamionů, pokud by se tedy vůbec omezit měly. Aby to mělo nějaké efekty a na druhou stranu, aby to mělo minimální, zejména ekonomické dopady. Rozptyl jednotlivých návrhů byl ale tak velký, že jsme nemohli podrobit důkladné analýze každou studii zvlášť. Zvolili jsme proto jinou strategii. Dohodli jsme se na tom, kam až by byla Strana zelených schopna jít, kam až bych byl schopen jít já a teď se dělá studie, jaké bude mít tento výsledek ekonomické dopady. Tuto studii pak dám na vládu a řeknu férově, že takové omezení jízdy kamionů bude mít takové a takové důsledky, včetně třeba dopadů na cenu zboží. Nechám pak na vládě, ať rozhodne. ALEŠ ŘEBÍČEK Narodil se 14. dubna 1967 v Kladně. Po absolvování Gymnázia Petra Bezruče ve Frýdku-Místku vystudoval Vysokou školu dopravní a spojů v Žilině, obor Provoz a ekonomika spojů. Od roku 1989 žije v Teplicích a před vstupem do vlády působil jako poradce předsedy představenstva společnosti Viamont. Aleš Řebíček je také prvním místopředsedou Regionálního sdružení ODS v Ústí nad Labem, radním města Teplice a poradcem předsedy ODS Mirka Topolánka. V říjnu 2005 se stal dvojkou na kandidátce ODS Ústeckého kraje pro volby do Poslanecké sněmovny v roce 2006. Od 4. září 2006 je ministrem dopravy. Je ženatý a má tři syny. Ve volném čase se věnuje rodině, ze sportovních disciplín preferuje tenis. Nemělo by v tomto směru dojít k jednání minimálně na úrovni středoevropských zemí, aby byly jízdy kamionů omezeny minimálně ve všech sousedních zemích stejně? Mluvil jsem o tom i s dalšími ministry dopravy některých evropských zemí. V průběhu našeho předsednictví Evropské unii v první polovině příštího roku chceme nastolit téma „otevřená Evropa“. Nejde tady jen o omezení jízd kamionů, ale třeba také o nastavení základních standardů, pokud jde o zpoplatnění dálnic a dalších komunikací v jednotlivých zemích a podobně. Pro mě by bylo mnohem snazší, kdyby existovala společná evropská směrnice, kdyby se kolem toho neodehrávaly politické hrátky. Zatím žádná země s tímto řešením ale nepřišla. Když jste se zmínil o mýtném. V jaké fázi je příprava zpoplatnění nákladních automobilů od 3,5 tuny na dálnicích, rychlostních komunikacích a vybraných silnicích I. třídy? Jde o to, že nám tento záměr musí schválit Evropská komise. Ta se rozhoduje na základě toho, do jaké míry je to malý či velký zásah. V tomto případě se musí udělat studie dopadů na ekonomiku a podobně. Počítám s tím, že v příštích dnech požádáme o oficiální slyšení v této věci na půdě Evropské komise. Během příštích týdnů bychom měli mít první signály, zda nás do toho komise pustí či nikoliv. Pokud ano, pak to bude jen legislativní záležitost a do konce roku by se to dalo stihnout schválit. Ve finále stát ani nevydělá, ani neprodělá. Bude to ale férové opatření. Dosud všichni platí stejně bez ohledu na to, kolik kilometrů po zpoplatněných úsecích najedou. Nyní by se mělo platit za skutečně ujeté kilometry. JEDNA ZNÁMKA PRO CELOU RODINU
Podaří se od ledna zavést elektronické viněty. Jaké byly reakce odborné veřejnosti na tento návrh?
Většinou pozitivní. My jsme se rozhodli, že chceme jít cestou elektronických vinět, které skloubí dohromady dvě věci. Jednak nahradí dálniční známky, a také tím vyřešíme možnost řídit dopravu. Sledujeme zásadní věc – chceme řídit dopravu bez nutnosti vědět, o jaké konkrétní auto s jakou registrační značkou se jedná. Díky vinětám tady bude zachována maximální anonymita, já jen potřebuji vědět, že v daném úseku dálnice se pohybuje daný počet aut, abychom byli schopni dopravu řídit, odklonit ji či zpomalovat. Pro lidi bude určitě přínosem, že dálniční známku nebudou potřebovat na každé auto. Koupí si jednu a mohou se střídat v jejím používání.
Máte už na stole konkrétní model, kolik bude viněta stát a zda se za ni bude platit záloha?
Ještě nemám pro vládu připraveny všechny podklady, zatím jednáme o tom, jaké řešení zvolíme, zda na dodavatele budeme muset vypsat výběrové řízení, nebo to bude jedinečné řešení a podobně. Základní filozofie je ale daná: lidé nebudou platit více než dnes za dálniční známku.
Dopravní nehody včetně například příjezdu odtahové služby či výjezdu sanitky nás dnes totiž stojí obrovské peníze. Pokud by se díky vinětám a možnosti regulovat provoz snížil počet nehod o 30 procent, tak i kdyby lidé platili za používání dálnic méně, pořád se nám to vyplatí. Já jsem původně chtěl, aby zařízení na dálnici registrovala i registrační značky, po protestech a vyjádřeních typu „Velký bratr“ jsem byl ochoten přistoupit na anonymitu. Ta zase umožňuje, že rodiny budou moci mít jednu společnou vinětu.
V poslední době se moc nemluví o satelitním zpoplatnění silnic I. třídy. Tento projekt se odložil?
Neodložil, ale je to velmi složitý projekt a na dlouhou dobu. Naším velkým úspěchem je, že jsme dokázali udělat kombinaci mikrovlnného systému na dálnicích a rychlostních komunikacích a satelitu na ostatních silnicích. I tady musíme udělat studie dopadu na ekonomiku, v tomto případě očekávám dopady poměrně hodně velké. Pracuje na tom několik skupin, náš plán musí posoudit Evropská komise. Tento projekt je běh na celé volební období a možná v tom bude muset pokračovat můj nástupce.
V loňském roce představilo ministerstvo dopravy první věcný záměr zákona o veřejné dopravě. Kdy se objeví v Poslanecké sněmovně?
My jsme šli cestou, která vycházela z finalizace nařízení Evropské komise týkající se veřejné dopravy. Když jsme spustili proces věcného záměru zákona o veřejné dopravě, tak jsme chtěli otevřít diskuzi nad těmi částmi, kde jednotlivé státy mají volné ruce a mohou si to upravit tak, jak uznají za vhodné. Evropské nařízení je nadřazeno české legislativě, nicméně v každém takovém nařízení je v určitých částech možnost pro národní úpravy. V současné době stále probíhají jednání o paragrafovaném znění tohoto návrhu.
Jednou z vašich priorit při nástupu do funkce bylo, že si chcete posvítit na stanice technické kontroly. Systém monitorující práci stanic už měl fungovat déle než rok. Kde je problém?
Máme poměrně omezené možnosti do tohoto procesu vstupovat. Můžeme dělat jen kontroly a musím přiznat, že jejich výsledky jsou někdy žalostné. Já chci připravit ještě do konce svého funkčního období návrh vytvoření takzvaného dopravního úřadu, který by v tomto směru svedl kompetence z jednotlivých správních úřadů. Chci, aby se kompetence ve věcech, kdy by mohla být díky zvláštnímu přístupu ohrožena bezpečnost silničního provozu, vrátily zpět na ministerstvo dopravy.
Nyní to řešíme s kontrolami, následně budeme s kraji jednat o odebrání licence, ale rozhodnutí o znovunavrácení licence je na krajích. Já bych chtěl, aby tyto kompetence byly na ministerstvu dopravy.
Do dálnic se lijí miliardy, trojky chátrají
Nedávno prošla legislativním procesem novela zákona o Českých drahách, která je dalším krokem v jejich transformaci. Její dokončení je podle ministerstva dopravy nutné pro to, aby stát začal vypisovat výběrová řízení na dotovanou dálkovou osobní železniční dopravu. Chystáte momentálně vypsání tendrů na některé tratě?
Zatím ne. Naším základním úkolem nyní musí být připravit České dráhy na tržní prostředí. Dokud se tak nestane, nemůžeme vypisovat výběrová řízení. Nechceme, aby byly České dráhy zvýhodněny, ale nechceme také, aby byly znevýhodněny. Stát musí vytvořit rovné podmínky na trhu a věřím, že to do konce svého volebního období stihnu.
Nedá se ale za přílišné zvýhodnění Českých drah považovat nedávné rozhodnutí vlády poskytnout jim v podstatě dotaci ve výši 12 miliard korun za prodej majetku, který získaly bezplatně, Správě železniční dopravní cesty?
To je normální právní akt. Já nechci zvýhodnit České dráhy, ani nechci znevýhodnit Správu železniční dopravní cesty, musím postupovat v souladu s obchodním zákoníkem. Jinak bych to musel řešit speciálním zákonem, tohle je zcela čistá transakce, kdy České dráhy prodávají majetek, který správa potřebuje ke své činnosti.
Momentálně se v Česku hodně investuje do dálnic a silnic vyšší kategorie, silnice, zejména III. třídy, jsou ale v katastrofálním stavu. Může stát nějak pomoci majitelům těchto komunikací, tedy krajům a obcím?
Síť silnic II. a III. třídy je podinvestována neskutečným způsobem. Já se divím, že při vzniku krajů tuto problematiku jejich zastupitelstva neřešila a tento stav se nestal nějakým závazkem státního rozpočtu. Nicméně je to fakt. Letos jsme dali krajům více než miliardu korun na dvojky a trojky, příští rok a v roce 2010 bych to rád zvedl na čtyři miliardy. To v žádném případě nebude stačit, ale chceme udělat alespoň něco.
Jste jeden z mála ministrů, který vstoupil do politiky z podnikatelské sféry. Co vám politika dala a co vám vzala?
Já jsem hodně pracoval i tenkrát, rozdíl je v tom, že nyní jsem více vázán časově. Zatímco dříve jsem pracoval také 12 až 14 hodin denně, měl jsem více volného času, kdy jsem se mohl rozhodnout, co budu dělat. Dneska jsem svázaný povinnostmi typu zasedání vlády, zasedání parlamentu, zahraniční cesty. Vstup do vlády mi tedy vzal operativu volného času, pokud jde o možnost být s rodinou. Je to úplně jiná práce, než jsem si představoval. Ministerstvo dopravy je zároveň úřad, na druhou stranu je tady spousta projektů, které je nutné řídit manažersky, třeba zpoplatnění
silnic. Je to určitě velmi dobrá zkušenost.
Co vás na politice nejvíce překvapilo?
Já si neumím představit, že bych byl jenom poslanec. Šel jsem do politiky nikoliv proto, abych dělal politiku, ale šel jsem do toho s tím, že prodám své manažerské schopnosti a zkušenosti jako ministr dopravy. Neumím si představit, že bych byl ministrem jiného rezortu. Jsem odborně zaměřen na dopravu a nedělám politiku jako takovou, ale řeším dopravu se vším všudy.