Společnost Design Trade zastupuje na českém trhu osm značek hodinářského světa. V jejich portfoliu je pro svou odolnost a švýcarskou kvalitu i nepřehlédnutelná Certina
Hodinky bere každý jinak. Platí, že sto lidí, sto chutí. „Když jsem bez hodinek, mám pocit, že mi stále něco chybí“ říká jednatelka společnosti Barbora Vodičková.
* Podle čeho se čeští zákazníci rozhodují při nákupu hodinek?
Zákazníci vnímají hodinky především jako módní doplněk, rozhodují se podle vzhledu a cenové relace, v jaké se zákazník může pohybovat, co si může dovolit.
Stejně jako při jakémkoli jiném nákupu, tak i při nákupu hodinek platí, že sto lidí, sto chutí. Odhadem třetina mužů se na hodinky dívá z technického pohledu. Zajímají se spíše o funkce hodinek, komplikace strojků a kvalitu zpracování.
* Kladou zákazníci důraz spíše na značku, nebo se rozhodují na základě kvality?
Ženy nelpí tolik na značce hodinek, ale rozhodující je pro ně design a trend, muži naopak dbají více na značku, historii Hrmy a zpracování. Je to stejné jako při nákupu auta. Muži se více zajímají o vlastnosti, ženy o vzhled.
* Jaké jsou aktuální trendy?
Pokud vezmeme střední segment, tak tomuto roku jednoznačně vévodí hodinky ve stylu vintage s modrým číselníkem a hnědým páskem.
* Je něco, na co by si měli dát zákazníci před nákupem pozor?
Před nákupem bych rozhodně doporučovala vyhledat autorizovaného prodejce, nevyhledávat prodejce podle ceny. Hrozí zde koupě padělků nebo potíže s reklamacemi či opravami. Osobně dávám přednost kamenným prodejnám s kvalitním servisem před online nákupem.
Je důležité si hodinky vyzkoušet, protože se často stává, že hodinky vypadají na obrázku dobře, ale na ruce nesedí nebo zdánlivě nudné hodinky se mohou na zápěstí hezky vyjímat.
* Jak se promění trh s hodinkami během dalších pěti let?
Vzhledem ktomu, že švýcarský hodinářský průmysl je konzervativní, nemusíme očekávat žádné dramatické změny. Můžeme ale pozorovat trend vzestupu japonských značek, jako je například Seiko. Ale každá Hrma řeší svojí vizi a vývoj.
* Myslíte, že začínající moderní značky předčí zaběhlá tradiční jména?
Záleží, co máte přesně na mysli pod pojmem moderní značky. Pokud myslíte módní fashion značky, tak jejich životní cyklus je většinou krátký. Prodeje prudce stoupají, dojde k rychlému nasycení trhu a značky z trhu mizejí. Pokud máte na mysli nově vznikající značky s vlastní manufakturou, které jsou něčím výjimečné, tak ty si většinou najdou své zákazníky a mají budoucnost. Ale co se týká celkových prodejů, nemyslím si, že by mohly ohrozit tradiční velké značky.
* Udrží si tradiční značky svou nejvyšší kvalitu i v budoucnu?
Věřím, že ano. Například Švýcarsko zpřísnilo kritéria na certifikaci Swiss made, aby zaručilo co nejvyšší kvalitu.
Další letošní velká novinka je u značky Certina. Všechny nové modely s quartzovým strojkem jsou vybaveny certifikátem COSC (Controle Officiel Suisse des Chronometres), to znamená, že denní odchylka strojku nepřesáhne +/- 0,07 sekundy. Strojky jsou testované v různých polohách a teplotách probíhajících déle než 15 dní.
* Jaké značky dováží na český trh společnost Design Trade?
Nyní máme ve svém portfoliu už osm značek, mezi nejdůležitější se řadí mně blízká švýcarská Certina, letos jsme nově začali distribuovat značku Swatch. Mezi další tradiční značky patří švýcarský Wenger a německý Union Glashutte. Dále jsme od loňského roku distributorem značek Seiko Group, kam se řadí Seiko, Pulsar a Lorus.
Nesmíme zapomenout na značku Boccia Titanium, která nám pomohla v začátcích a podržela nás v těžkých chvílích.
* Nakupují hodinky v ČR více ženy, nebo muži?
Podle mého názoru hodinky nakupují více muži, a to i svým drahým polovičkám.
O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz