Menu Zavřít

Vítězové

3. 8. 2005
Autor: Euro.cz

Nejlepší produktový design roku

Když lidé hovořili o inovacích v 90. letech, měli na mysli technologii. Když o nich hovoří dnes, je více než pravděpodobné, že mají na mysli design. Zákazníci zahlcení možnostmi výběru považují design za nový rozlišovací prvek. V moři podobných výrobků a služeb je právě tím faktorem, který působí nejsilněji. Manažeři vyrovnávající se s dravou celosvětovou konkurencí hledají v designu inovaci, která přináší organický růst, nové příjmy a větší ziskové marže.
Péče o design se pro společnosti rychle stává nezbytnou kompetencí. Z jednoduchého výběru tvaru a barvy výrobků se vyvinul do dnešní podoby, kdy je z něj mocný nástroj vrcholového managementu. Díky metodám designu mají vedoucí pracovníci blízko k zákazníkům, výzkum v oblasti designu pomáhá podnikovým šéfům, aby si udělali představu o budoucnosti, a strategie designu pomáhají společnostem s inovacemi.
Není proto divu, že se v každoroční soutěži o ceny za vynikající průmyslový design (Industrial Design Excellence Awards – IDEA) začala projevovat tvrdá konkurence. Soutěž sponzoruje BusinessWeek a samostatně ji pořádá Společnost amerických průmyslových designérů (Industrial Designers Society of America – IDSA). Právě při ní globální korporace vzájemně zápolí ve zdatnosti na poli designu.
Letošní vítězové představují to nejlepší z nejlepšího ve Spojených státech, Asii a Evropě. Mnoho cen dostaly návrhy, které vyřešily velmi složité problémy. Americké a kanadské společnosti za pomoci designu zcela předělaly staré kategorie produktů a zjednodušily komplikované výrobky. Asijské společnosti v čele se Samsungem využily design, aby se z neviditelných dodavatelů zařízení rázem proměnily v nositele značek celosvětového dosahu. A evropské korporace se opíraly o své přednosti ve stylovém a módním designu. Do soutěže roku 2005 bylo zasláno 1380 přihlášek: 991 od amerických společností a designových poradenských firem a rekordních 423 přihlášek přišlo z dalších zemí. Bylo uděleno 148 cen, z toho 38 zlatých, 59 stříbrných a 51 bronzových medailí.
Mezi americkými vítězi bylo několik překvapení. Dobře si vedla samozřejmě společnost Apple Computer, která získala tři ceny. V čele přesto stanul Hewlett-Packard s pěti cenami a hned za ním firma Nike se čtyřmi. Výsledkem spolupráce společnosti RKS Design z kalifornského Thousand Oaks s Davem Masonem z rockové kapely Traffic je radikálně nové pojetí elektrické kytary.
Společnost IDEO z kalifornského města Palo Alto znovu získala nejvíce cen – sedm – z designových poradenských firem za práci v oblasti výrobků, výzkumu a strategie. Daleko k ní neměly společnosti Design Continuum a fuseproject, jež získaly po pěti oceněních. Velmi dobře se umístily také firmy Antenna Design New York, Altitude, Smart Design, Tools Design a Alto Design.
V letošní soutěži byla odměněna schopnost designérů řešit složité problémy. Firma Design Continuum, známá výzkumem pro značku Swiffer společnosti Procter & Gamble, získala v roce 2005 zlatou medaili za výzkum toho, jak se lidé sprchují. Poznatky firmy Design Continuum vedly k vytvoření revoluční sprchové hlavice pro společnost Moen, nejdražšího a nejlépe se prodávajícího výrobku ve své kategorii v řetězci prodejen Lowe's.
Pro Tchaj-wan a Čínu to byl dosud nejlepší rok. Ceny letos získala neznámá jména, jako SQV Design a Lite-On Technology z Tchaj-wanu. Společnost BenQ Corp. se sídlem v Tchaj-peji získala své čtvrté ocenění. Odraz návrhářské zdatnosti v celosvětovém uznání značky pomohlo firmě BenQ získat globální obchod Siemensu s mobilními telefony.
Peking vydává na design miliony dolarů a každý rok v tomto oboru produkuje tisíce absolventů. Letošní soutěž obeslalo šest čínských společností a své první ocenění získala firma Lenovo. IBM právě prodala skupině Lenovo Group divizi notebooků ThinkPad.
Neobyčejně dobře si letos vedla Jižní Korea. Samsung získal tři ocenění. V posledních pěti letech nashromáždil více medailí než kterákoli jiná společnost na světě, přičemž na druhém místě skončila společnost Apple. Jihokorejské společnosti získaly letos šest cen, čímž se vyrovnaly Japonsku. Japonské firmy, jako Toshiba, Panasonic, Hitachi, Mitsubishi a Toyota, byly oceněny za výzkum v oblasti designu i za průmyslový design.
V Evropě jasně udává tempo společnost Philips Electronics, která za rok 2005 získala čtyři ceny a mezi vítěznými korporacemi se dělí o druhé místo se společností Nike. O dalších vítězích se dočtete dále.

Stříbro Designér: ChryslerGroup
Vozidlo vyznačující se plně funkčním pojetím jezdí doslova do stran, protože se mu kola natáčejí v témže směru až o 45 stupňů. Pohání ho dva motory Chrysler Hemi V8 o obsahu 5,7 litru. Fantastické.

Zlato Designéři: Matt Grossman, Ryan Lightbody, Purdueova univerzita
Tréninkové jízdní kolo využívá navíc dvě zadní kola, jež umožňují dítěti udržovat rovnováhu při pomalé jízdě. Při zrychlení se kola k sobě přibližují a udržování rovnováhy přechází z kola na dítě.

Stříbro Designéři: Masamichi Udagawa, Sigi Moeslinger, Antenna Design New York
Stojan a rozhraní navržené pro snadné, rychlé a skoro radostné odbavení u letecké společnosti JetBlue se vyznačují přívětivostí, snadným použitím a výkonností.

Bronz Designéři: Beyond Design Inc.; Shur-Line/Newell Rubbermaid Inc.
Vynikající na opravy malby. Zbylá barva se prostě nalije do této lahvičky s aplikátorem. Už není nutné skladovat plechovky s barvou. 9,99 USD

Produkty s charakterem

Spotřební zboží Na výrobcích oceněných v roce 2005 se odrazil odpor vůči hromadně vyráběným, příliš složitým, rafinovaným výtvorům. Vítězné výrobky byly jednoduché, elegantní a často krásné. „V jejich autentičnosti a zručném provedení se projevovala osobitost,“ prohlásil porotce Chee Pearlman, „vyvolávaly emocionální reakce.“

Stříbro Designéři: Kyle Swen, Nathaniel Cervantes, Adam Barry, ASTRO Studios; Frank Azor, Alienware Corp.
Stolní počítač ALX je určen hlavně pro hráče. Má kapalinové chlazení k odvádění tepla. Odvážný futuristický až „mimozemský“ design budí v hráčské kultuře dojem technologické inovace. 5000 USD

Zlato Designér: William Gordon, Kohler Co.
Hatbox mění celé pojetí toalety. Díky elektrickému čerpadlu není zapotřebí nádrž a vzniká moderní minimalistické zařízení, které lze instalovat kdekoli v koupelně. Víko se sklapuje pomalu a tiše. Sedadlo má pohodlnou výšku jako židle. Nový vzor pro starý výrobek. Od 2890 USD

Bronz Designér: Satish Gokhale, Design Directions
Tento pár levných sandálů na jedno použití made in India je vyroben z recyklovaného papíru. Stojí pouze 50 centů.

Zlato Designéři: Claus Jensen, Henrik Holbaek, Tools Design
Elegantní kávovar CafeSolo firmy Eva Denmark dělá z jednoduchosti ctnost. Vařící voda se nalije přímo na mletou kávu a zamíchá se. Bez filtrů a mechanismů. Nálevka brání tomu, aby se sedlina dostala do šálku, a obal se zipem udržuje nápoj teplý. 75,00 USD

Taktické výhody

Strategie designu Jedním z nejaktuálnějších trendů v korporacích je strategické využívání výzkumu v oblasti designu ke snazšímu rozlišování kategorií nových výrobků a k šíření stěžejních značek na další trhy. Nástroje výzkumu v oblasti designu, jako například pozorování zákazníků nebo rychlá tvorba prototypů, mohou brát v potaz konvenční názory a podporovat inovaci. A spojením designu s reklamou, marketingem, obalovou technikou a servisem jsou společnosti schopné prosazovat účinnější sdělení o značce.

Zlato Designéři: Design Continuum; Moen Inc.
Výzkumný tým designérů, techniků, antropologů, marketingových odborníků a manažerů pozoroval lidi, jak se sprchují (v plavkách). Co objevil? Lidé se jinak sprchují ráno, jinak po sportování a jinak večer. 66 USD

Bronz Designéři: In-Shik Kim, Yeon-Moo Chung, Samsung Electronics
Trend ke konvergenci vedl společnost Samsung k tomu, aby navrhla tuto videokameru, která je zároveň fotoaparátem, přehrávačem MP3, webovou kamerou a diktafonem. Vejde se do dlaně. 699 USD

Zlato Designéři: Yves Béhar, Johan Liden, fuseproject
Autopříslušenství se obvykle navrhuje s ohledem na typ vozu, ale doplňky značky MINI_motion odrážejí životní styl řidiče. Vystihují emocionálního ducha Mini Cooperu – rychlého, výjimečného, skvělého auta do města – a dodávají dynamičnost řadě špičkových výrobků. „Představují zánik loga a zrod motivu jako strategie značky,“ tvrdí porotce Michael McCoy.

Dvoudílná obuv MINI_motion určená pro řidiče má měkkou šlapku do vozu a robustní podrážku pro chození venku. 125 USD Autobatoh se připevňuje k bezpečnostnímu pásu, jenž brání tomu, aby z batohu vypadl laptop nebo se v něm vylil oběd. 179 USD

Displej hodinek MINI_motion ukazuje vertikálně nebo horizontálně, aby byl snadno k přečtení při řízení. Náramek se vyznačuje dynamičností. 165 USD

Tvůrčí destrukce

Zlomový design Vzhled může otřást konvenčními výrobky a stvořit zcela nové druhy. Následující vítězové ukazují, jak může design docílit strategických proměn trhu v oblasti špičkové technologie i mimo ni. Každá kategorie značek se může dramaticky změnit, od bot až po kytary. Všechno závisí na tom, jak dobře společnosti využívají design ke strategickým účelům ve svém organizačním uspořádání.

Bronz Designéři: iRobot Corp.; Herbst Lazar Bell Inc.
Přívětivý design zvyšuje přitažlivost robota nejen pro milovníky techniky, ale i pro spotřebitele na trhu. Vysavač se snadno ovládá a nevyžaduje žádné programování. 249 USD

Stříbro Designéři: RKS Design; RKS Guitars
Knoflíky přepínače mezi snímači, ovladače hlasitosti a tónu jsou intuitivně umístěny u hrací části. Na kytaře je použito méně dřeva z deštných pralesů, je lehčí a zní stejně dobře jako kultovní kytara Gibson Les Paul. U odvážného, nápadně barevného designu méně znamená více. Od 2500 USD

Zlato Designéři: Richard Clarke, Mike Aveni, Steve McDonald, Nike Inc.
Všemi třemi koženými částmi této boty je propletený jediný kus konopné šňůry. Podrážka a svršek jsou spojené bez použití lepidla. Materiály jsou recyklovatelné a vyráběné poblíž asijských továren, což pomáhá místním výrobcům surovin. Každý pár je jiný. 110 USD

Budovatelé image

Rozšiřování značky Společnosti musí usilovat o rozvoj – navrhovat bezvadné tvary a úžasné vlastnosti výrobků, aby na trhu získaly opravdu významné postavení. Musí využívat design k přehodnocování existujících kategorií a získávat na trhu pro své značky nová místa. Musí využívat design k tomu, aby pochopily, co jejich značky skutečně představují v mysli spotřebitelů. Právě to udělali následující vítězové a získali nové příležitosti k podnikání.

Stříbro Designér: Timberland Co. Design Team
Modulární systém vnitřních stélek a vnějších částí dává cestovatelům větší možnosti s menší zátěží. Na mnoha cestách se obchoduje i sportuje a jednotlivé volby se mohou přizpůsobit jakékoli činnosti. 250 USD.

Zlato Designér: Nike Inc.
Společnost Nike využila vrozenou výkonnost při navržení vesty pro horskou službu. Reproduktor a mikrofon jsou u límce, velká tlačítka umožňují, aby se záchranáři dorozumívali, aniž by si museli sundávat rukavice. 175 USD.

Stříbro Designér: BRP design team
Jezdci na sněžných skútrech často používají motocyklové helmy, ale vidění, dorozumívání, a dokonce i dýchání v nich je pro ně obtížné. Tato helma je navržena tak, aby vyhovovala jejich potřebám. Nový systém odvádění vydechovaného vzduchu snižuje zamlžování a po stranách helmy jsou namontovaná světla pro jízdu v noci. 449 USD

Stříbro Designér: Apple Computer Inc.
Přehrávačem iPod Shuffle si Apple udržuje dominantní postavení v nové hudební kultuře. Je to součást celé hudební kolekce a poslechové zkušenosti, které společnost Apple vytvořila internetovým obchodem iTunes, přehrávači iPod a maloobchodními prodejnami. Samotné přehrávače MP3 prostě nestačí. 99 USD

Efekt jinakosti

Asijský design V žádném regionu na světě nebyl design využíván tak výrazně jako v Asii. V osmdesátých letech nejprve ukázaly sílu designu japonské společnosti. Poté následovaly korejské firmy, které se začaly profilovat přes design v letech devadesátých. A v současnosti se pomocí designu usilovně snaží prosadit svá jména ve světové aréně tchajwanští a čínští výrobci.

Zlato Designéři: Yves Béhar, Shawn Sinyork, Pichaya Puttorngul, fuseproject
Osobní počítač má v tomto pojetí posuvný pant pro sedmnáctipalcový monitor, který proměňuje laptop v domácí centrum zábavy se dvěma mechanikami pro CD. Dálkový ovladač se vytahuje z hlubokého červeně lakovaného rámu.

Stříbro Designéři: Kim Young Se, Hwang Eui Du, Moon Eun Ki, Innodesign Inc.
Soulská společnost Reigncom navrhla přehrávač MP3 s digitálním fotoaparátem pro Korejce, kteří chtějí poslouchat hudbu a fotografovat. 260 USD

Bronz Designéři: Lenovo Innovation Design Center; SQV Design International Inc.
Čínská společnost Lenovo vybavila tento telefon čtyřmi dalšími funkcemi – polohovacím systémem GPS, televizí, fotoaparátem a přehrávačem MP3. Přístroj je určen pro čínský trh. 800 USD

Stříbro Designéři: Joo-bok Kim, Samsung; Michel Arney, James Wilson, Alan Mudd, Design Continuum
Dlouhé elegantní rameno drží fotoaparát, který zachycuje obrázky plochých dokumentů i trojrozměrných předmětů a přenáší je do LCD projektoru nebo na internetové videokonference. 3999 USD

Elán a elegance

Evropský design Design jak v Británii, tak na pevninské Evropě kráčí mílovými kroky. Silné zastoupení Evropy v soutěži o ceny za vynikající průmyslový design dokazuje, že tento světadíl využívá svou výhodu v oblasti stylu k tvorbě úspěšných výrobků, od skvělých automobilů až po nádherně konstruované domácí grily. Evropané s Philipsem v čele se pouštějí také do rafinovanějších strategií designu, aby lépe rozuměli spotřebitelům – ať už jsou jimi kupující v maloobchodech, nebo pacienti v nemocnicích.

Bronz Designéři: Phil Karl, Errol Drew, Delta Cycle Corp.
Francouzská firma iXi Bicycle využívá velmi objemných hliníkových trubek a hnacího řemene bez maziv k výrobě bicyklu pro stabilní, hladkou jízdu po městě. Kolo lze snadno uložit, protože má skládací rám. 1289 USD

Zlato Designéři: Claus Jensen, Henrik Holbaek, Tools Design
Tento gril vyráběný firmou Eva Denmark lze používat na zahradě k opékání masa,nebo jako krb. Má přenosný kbelík na popel, a když se nahoru položí rovné víko, vznikne stolek na terasu. 560 USD

Zlato Designér: Philips Design Medical Team
Tento exponát ukazuje nový program firmy Philips zaměřený na snížení stresu pacientů při vyšetření magnetickou rezonancí tím, že jim umožňuje, aby si v nemocničních pokojích vybírali hudbu, osvětlení a nástěnné obrazy.

Bronz Designér: VanBerloStudios
Belgická společnost Inbev chtěla, aby lidé měli doma dokonalé točené pivo. Elegantní pouzdro ukrývá soudek s pivem, světlo indikuje, kdy je pivo připravené, a velká pípa ukazuje, jak na to. 266 USD

Pěkný design, úžasný odbyt

Ceny Catalyst O síle designu neexistuje lepší důkaz než jeho schopnost pomáhat dosahovat většího zisku. Ocenění organizace Catalyst (Catalyst Award) se uděluje těm dřívějším vítězům soutěže za vynikající průmyslový design, kteří dosáhli skutečného úspěchu na trhu. Porota zkoumá, jak si kandidáti vedou na trhu i ve finanční oblasti a jak se projevuje jejich strategický, průmyslový a společenský dopad. V letošní porotě byli Ken Musgrave, ředitel průmyslového designu ve společnosti Dell, Walter B. Herbst, generální ředitel společnosti Herbst Lazar Bell, a Sam Farber, zakladatel firem Copco, Oxo a Wovo.

Vítěz Designér: NewDealDesign
Jeden z nejrychleji prodávaných personálních digitálních asistentů (PDA) vůbec. Kapesní počítač Palm Zire rozšířil trh pro značku palmOne tím, že s ní seznámil širší spotřebitelský trh mimo společenství technických pracovníků a podniků, zvláště pak ženy a zákazníky, kteří si tento druh zboží kupují poprvé. Design výrazně snížil počet dílů i náklady, ale zároveň zachoval snadné ovládání Palmu. Smlouvy o prodeji kapesního počítače Zire podepsaly společnosti Target Corp. a RadioShack Corp. 99 dolarů

Čestné uznání Designér: Siemens Medical Solutions
Firma Siemens navrhla přístroj pro snímkování srdce, který pacientům umožňuje místo ležení sedět, čímž zlepšila komfort i kvalitu zobrazování a umožnila, aby se vyšetření provádělo v menších místnostech. Díky malým rozměrům a jednoduchosti přístroje se snížily náklady a zkrátil čas nutný ke zvládnutí obsluhy a také se zvýšil podíl Siemensu na trhu z 20 na 45 procent. 180 000 až 200 000 USD

Čestné uznání Designér: Jerome Caruso Design
Rozložení lednice na malé oddělené mrazničky a ledničky v různých částech domu vedlo ke vzniku nové řady výrobků firmy Sub-Zero. Modularita umožňuje, aby bylo k dispozici studené jídlo a pití v kterékoli místnosti. Díky designu jednotlivých částí jako skříněk se zásuvkami je jejich použití snadné. Řada 700 v současnosti tvoří 24 procent všech prodejů firmy Sub-Zero. 2000 až 3000 USD

bitcoin_skoleni

Copyrighted 2005 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Jiří Kasl

  • Našli jste v článku chybu?