Zakázky na Ředitelství silnic a dálnic se nezřídka rozdávají firmám, které nemají se silnicemi nic společného.
Těsně před Brnem může řidič, který se prodral džunglí jménem D1 ze směru Praha, vidět po pravé straně obrovské staveniště. Vedle sjezdu na Ostrovačice tam vzniká rozsáhlý autopark, kde kromě desítek parkovacích míst pro kamiony i osobní auta budou od letošního podzimu také benzinové pumpy, restaurace, pneuservis hotel či kongresové centrum.
Investorem stomilionového projektu je brněnská firma Jerex. Původně odtahová služba loni zaznamenala zajímavé prvenství. Od Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) získala jako firma nejvíce podlimitních zakázek – bez veřejné soutěže, vyhrála práci za více než 43 milionů.
Ale popořádku. Týdeník Euro udělal velký průzkum podlimitních zakázek, které za loňský rok zadala krajská Střediska správy a údržby dálnic (SSÚD), jež spadají pod ŘSD. Mezi vítězi jsou také firmy, které nikdo nezná a nelze o nich dohledat žádné údaje. Často vznikly jen krátce před podpisem smlouvy, anebo podnikají v úplně jiném oboru.
Nejúspěšnější firmy podle objemu vysoutěžených tzv. podlimitních zakázek na ŘSD
Kouzlo podlimitních zakázek spočívá v tom, že samotná SSÚD do výběrových řízení do výše šesti milionů (bez DPH) samy účastníky zvou a také rozhodují, kdo zvítězí. Loni takto ředitelé jednotlivých správ, které spadají pod vedoucího odboru údržby dálnic ŘSD Miloše Štěpána, vyplatili přes 668 milionů korun. A systém jejich rozdělování vytváří prostředí pro korupci.
Talentovaný pan Macháň
Podlimitní zakázky, jak je týdeník Euro zanalyzoval, mají jednoho nepsaného krále. Je jím brněnský podnikatel Zdeněk Macháň, který figuruje jako spolumajitel hned ve čtyřech firmách, které zvítězily v tendrech: PDC Simost, Simost, Super-Krete Czech a Repont. Ty dohromady získaly zakázky za 67,8 milionu korun.
Částka sama si pozornost zaslouží, protože se ale dělí na jednotlivé zakázky, transparentní otevřené výběrové řízení na jednotlivé zakázky nikdy neproběhlo. V zásadě nemusí být vůbec nic špatně, příjemce veřejných peněz ale veřejně prakticky nevystupuje. Navíc za ním je nejméně jedna sporná zakázka. Stojí proto za to podívat se na něj blíže. Podle mnoha stavebních firem má Macháň v oboru velký vliv a zná se osobně s řadou šéfů krajských správ ŘSD, kteří podlimitní zakázky na opravy silnic a dálnic rozdělují. Týdeník Euro se ho pokoušel kontaktovat, do uzávěrky vydání se to ale nepodařilo. Podnikatel své hlavní firmy PDC Simost a Simost založil v polovině 90. let.
Zhruba o deset let později začal pracovat intenzivněji pro ŘSD, odkud od té doby všechny jeho společnosti pravidelně získávají zakázky. Dnes státní zakázky tvoří většinu práce jeho firem. PDC Simost loni při tržbách 156 milionů vydělala před zdaněním 37 milionů korun. Firma Super-Krete, kterou Macháň vlastní spolu s Vojtěchem Malíkem a Petrem Švantnerem, figurovala v roce 2013 v kauze předražené zakázky na opravu mostu v Brně-Řečkovicích. Podle kontroly Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) ji tehdy ŘSD vybralo narychlo bez otevřeného výběrového řízení. Zakázka byla vypsána ještě předtím, než byla k dispozici podrobná diagnostika mostu, která přitom měla určit, jak se most bude opravovat.
Oprava se proti původně odhadovaným 50 milionům nakonec prodražila na téměř 117 milionů korun bez DPH. Auditoři tehdy zpochybňovali odbornost firmy Super-Krete, která se specializovala na sanaci čistě betonových mostů, a nikoli mostů obsahujících ocelové konstrukce. Kontroverzní tak bylo i samotné zařazení této firmy mezi pětici firem oslovených v jednacím řízení.
Případem se zabýval antimonopolní úřad, a Státní fond dopravní infrastruktury podal dokonce v listopadu 2014 podnět na prošetření možného porušení rozpočtové kázně na Specializovaný finanční úřad. „Informace o průběhu nebo výsledku šetření SFDI neobdržel, stejně tak v Centrálním registru dotací není zatím uvedena žádná informace k tomuto podnětu,“ řekla týdeníku Euro Terezie Bezkočková, vedoucí Oddělení sekretariátu SFDI.
Od té doby uplynuly dva roky a nic se nestalo. Macháň má blízko i k politikům. Od roku 2010 figuruje jako předseda správní rady v Nadačním fondu Dobrá volba, kterou založil ve stejném roce exministr zdravotnictví Tomáš Julínek. Ani fond ale od svého založení nezveřejňuje žádné informace o své činnosti či hospodaření. Jen pro doplnění ohledně společenského významu Zdeňka Macháně: V Brně – Králově Poli společně s Denisem Begem provozuje restauraci Noem Arch & Design Hotel a je také generálním sponzorem Brněnského svazu malé kopané.
Roura na státní rozpočet
Neprůhledné praktiky na ŘSD v minulosti několikrát kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad nebo pokutoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. „Všechno se vrátilo do starých kolejí. Je vysoce pravděpodobné, že zakázky se opět dělí mezi jednotlivé firmy po dohodách na krajských správách, protože se jim vrátily zpět jejich původní pravomoci,“ říká Miroslava Pošvářová, která na ředitelství pracovala od května 2012 do února 2014 a nyní působí v nadačním fondu Stínové ŘSD.
Podivné zakázky na ŘSD |
---|
Ze seznamu podlimitních zakázek (do výše šesti milionů korun), o nichž rozhodují oblastní správy Ředitelství silnic a dálnic, je patrné, že jsou obesílány stále tytéž firmy. Zakázka na vyhotovení vodorovného dopravního značení (D2 VDZ plast 50,400 – 59,3) za pět milionů korun. Vyhrála firma Znakom a vodorovné značení provedla subdodavatelsky firma Dopravní značení Svoboda, Olomouc. Pozvánku do tendru dostala firma Araplast, která vyrábí dopravní značení, ale nevlastní značkovací stroje na vodorovné dopravní značení. Dále byla obeslána firma Dalsiko, dcera společnosti Arac, která má stejné majitele jako Znakom. Firma Omenes delta vyhrála zakázku za 5,8 milionu korun na opravu asfaltového povrchu na R46 (R46 Lokální oprava AB – celoplošná oprava AB povrchu na R46 v km 5,9 – 8,1 LS PJP). Firma vznikla v březnu 2015 a dalšími pozvanými účastníky byla firma Gefab CS (výrobce dopravního značení) a Ingreal CZ (hloubkové zakládání staveb). Zakázku za 2,7 milionu korun (D1 Obnova protismykových vlastností – CBK 2015 na D1 v km 341,500 – 370,500) vyhrála společnost Značky Morava. Obnovu protismyku tryskáním vodním paprskem přitom v Česku umějí pouze dvě firmy; druhou je Stim, která ale nebyla obeslána. Namísto toho se tendru účastnily firmy Frekomos, Colas CZ, Opravy silnic Bohemia, jež tuto práci neprovádějí. Autopůjčovna a odtahovka Spemax vyhrála několik zakázek na opravu svodidel (např. D1 Oprava svodidel dle PD – 2015 za tři miliony korun či D1 Oprava svodidel – 2015 km 343,000 – 373,120 za 2,9 milionu korun). Ruční sečení trávy, kácení stromů, opravy příkopu a odvodňovacích žlabů a propustků a další práci za 6,9 milionu korun zase vyhrála firma Knapp Holding Ireny Knápkové z pražské Uhříněvsi, která o sobě nezveřejňuje žádné informace. Knápková působí v řadě dalších „eseróček“, jež nevykazují žádnou viditelnou činnost. Knapp Holding je navíc jediným majitelem firmy Malvasier, která v roce 2015 rovněž sekala trávu či prořezávala zeleň pro ŘSD za 4,7 milionu korun. O Malvasieru se pokoušel neúspěšně zjistit více informací deník Dnes už v roce 2014, kdy už pro ŘSD pracovala. |
Rozhodování o podlimitních zakázkách se načas vrátilo do Prahy v letech 2011 až 2012. Po odchodu tehdejšího ředitele ŘSD Davida Čermáka, který skončil v říjnu 2013, je ale zase dostaly zpět kraje. V mezidobí tehdy přišla řada firem dlouhodobě napojených na krajské správy SSÚD o stálý přísun práce.
Nyní jsou ale zpět. Historicky se řada společností a takzvaných kmotrů „napojila“ na ŘSD po zrodu Státního fondu dopravní infrastruktury, který vznikl v roce 2000. Fond spadá pod ministerstvo dopravy a hospodaří s vlastním rozpočtem (v roce 2015 to bylo 44 miliard korun). Podle lidí z oboru vždy část „provizí“ ze zakázek putovala ve formě darů či příspěvků zpět k politickým stranám, často na financování voleb.
Kluci, jedeme v tom s vámi
Podnikatel Macháň, sedící v několika stavebních firmách, v tom ale není sám. Již zmíněný brněnský Jerex loni získal od oblastních správ ŘSD deset podlimitních zakázek dohromady za 43,8 milionu korun. Firmě rodiny Jerešovy to loni pomohlo k tržbám 115,4 milionu korun a čistému zisku přes 27 milionů korun. Jerex působí jako odtahová firma na dálnici D1 a postupně začal dělat i dálniční svodidla či značení.
Při letmém pohledu na firmy, které byly loni v tendrech úspěšné nebo byly jen do soutěže pozvány, je vidět, že jednotlivé správy ŘSD úplně rezignovaly na dřívější pravidlo, že pro všechny zakázky malého rozsahu je třeba oslovit nejméně pět firem.
Loni se ŘSD běžně obracelo jen na tři firmy a spokojilo se i s tím, že nabídku poslaly dvě. V tendrech úspěšné společnosti jako Omenes delta, R! Design Team, Orek Consulting nebo Roci přitom ve stavební branži nikdo nezná. Týdeník Euro se proto některé z nich rozhodl oslovit, aby zjistil, co jsou zač. Třeba zakázku na opravu více než desetikilometrového úseku kanalizace na dálnici D1 za 2,9 milionu korun loni vyhrála brněnská firma Roci. Ta se podle svých internetových stránek věnuje provozování tenisových kurtů, prodeji automobilů, realitní činnosti a modelování nehtů a masážím.
Kdo zakázku ale prováděl? „Po tom vám vůbec nic není. Když tak si ty informace zjistěte někde jinde,“ řekl týdeníku Euro jediný společník firmy Rodan Hrstka a zavěsil. Na stránkách se přitom Roci pyšní poděkováními za spolupráci od vítězky Wimbledonu Jany Novotné či vítěze okruhu ATP Tomáše Šmída. Společnost je rovněž hrdým sponzorem brněnského hokejového klubu Kometa Brno s heslem Kluci, jedeme v tom s vámi! Na stránkách firmy lze po troše hledání zjistit, že práci provedla spřízněná R! Design Team z Brna, která se o stejnou zakázku také ucházela. Rodan Hrstka v ní do roku 2014 figuroval jako společník. Společnost nicméně nemá internetové stránky a nelze najít ani její telefon.
Založ firmu a vyhraj
Praxe, kdy vyhraje jedna firma, ale zakázku uskuteční někdo jiný, je velmi rozšířená. Vítězná společnost tak pobírá pouze provizi. Na to, kdo práci prováděl, se týdeník Euro ptal několika firem, které nejsou v oboru známé. Třeba společnost Orek Consulting, která loni na ŘSD vyhrála práci za 14,4 milionu korun, na dotazy po telefonu zareagovala úsečně. „Na žádné otázky vám odpovídat nebudu,“ uvedla žena, která se odmítla představit. Tajemných výherců je však více. Kapaing, která loni získala práci za skoro 12 milionů, má na webových stránkách nefungující mobilní kontakt a pevnou linku nikdo nezvedá.
Firma Pražská společnost, která obdržela podlimitní zakázky v hodnotě 12,1 milionu, nemá ani internetové stránky. Z veřejných zdrojů se o ní nedají zjistit žádné údaje. Není přitom příliš běžné, že by společnost, která provádí práce nad milion korun, neměla webové stránky. „Firma tím sice neporušuje zákon, ale není to vůbec obvyklé, aby o sobě nezveřejňovala nic. Je to spíše podivné,“ říká Kateřina Koláčková, ředitelka společnosti Otidea, jež je největším administrátorem veřejných zakázek v Česku. Samotné Ředitelství silnic a dálnic v postupu nevidí problém. „Oslovovány jsou firmy, které splňují předepsané kvalifikační předpoklady a není u nich pochyb, že jsou s to zakázku provést.
Zdroj: EURO
Cílem ŘSD je za nejnižší reálnou cenu provádět údržbu silniční a dálniční sítě za dodržení hledisek kvality, termínu a ceny,“ říká mluvčí ŘSD Jan Rýdl. O praktikách, kdy jedna firma zakázku vyhraje, a jiná provede, neví. „Takovouto praxi neevidujeme. Pokud máte konkrétní zakázku, prosím o poskytnutí informací. Určitě ji a podobné časem, obsahem či rozsahem podrobíme internímu auditu,“ dodává Rýdl. V zakázkách vyhrávají často i firmy, které vznikly jen pár měsíců před tendrem a nemají v oboru žádnou historii.
To je případ opavské EDS Trade, která vznikla v březnu 2015. V září pak už podepsala smlouvu na vodorovné dopravní značení na dálnici D1 za 3,49 milionu korun. Společnost loni přitom stroje na provádění značení nevlastnila ani na svých internetových stránkách o tomto typu práce nepíše. Po dvou telefonických dotazech, kdo zakázku realizoval, firma zaslala e-mailem stručné vyjádření. „Z důvodu ochrany našeho obchodního tajemství neposkytujeme k realizovaným dodávkám žádné bližší informace,“ uvedl její jednatel Jan Šarman.
Na této zakázce je zajímavé, že podle smluv, které týdeník Euro dohledal, ostatní soutěžící, Dominotrans Opava, Proznak – dopravní značení, Road technologies a Značky Morava, nabídly téměř totožnou cenu: kolem 3,5 milionu korun. To je v tendrech neobvyklé. Podle odhadů stavebníků, kteří dlouhodobě znají situaci na ŘSD, jsou kvůli netransparentnímu způsobu přidělování zakázky často předraženy: z celkové částky 668 milionů za rok 2015 to může být údajně až jedna třetina.
Také si přečtěte
Kámen Zbraslav: Stavba D8 neměla být vůbec povolena
Dotovat politiky se vyplácí. V méně transparentních řízeních až dvojnásob