Menu Zavřít

Vítězství v oblacích

29. 4. 2009
Autor: Euro.cz

Slovenská skupina Slavia Capital ovládla kunovického výrobce sportovních letadel

Insolvenční řízení v předním tuzemském výrobci sportovních letadel, kunovické Czech Aircraft Works (CZAW), které trvalo více než rok, začátkem dubna skončilo. Ve výběrovém řízení na prodej podniku v konkurzu zvítězila společnost Czech Sport Aircraft (CSA) ovládaná slovenskou skupinou Slavia Capital. Ta byla původně 49procentním spoluvlastníkem CZAW. Zhruba dvě stě zaměstnanců CZAW si může oddychnout. Nový stoprocentní vlastník obnovuje výrobu a dle něho má zajištěné objednávky na další dva roky. To lze v době ekonomické krize považovat za ojedinělý úspěch. Tomuto vyústění situace v CZAW však předcházelo vleklé soudní řízení s firmou v insolvenci. V něm na jedné straně sporu byli věřitelé a investiční skupina Slavia Capital a na druhé zakladatel společnosti, Američan Chip Erwin.

Spor o vedení

Slavia Capital uvádí, že se snažila zachránit svou investici do společnosti, jejíž provoz a expanzi financovala. Předchozí šéf firmy Chip Erwin ji údajně tuneloval. Erwin naopak tvrdí, že to byl právě slovenský investor, který dostal CZAW do potíží, a o výsledku konkurzu mluví jako o nepřátelském převzetí. Ještě před zahájením insolvenčního řízení Slavia Capital díky auditu, který si objednala u poradenské společnosti Kensington, zjistila účetní nesrovnalosti v hospodaření. „Závěry auditu byly alarmující. Primárním zdrojem ekonomických problémů bylo, že management dodával letadla spřátelenému americkému importérovi pod výrobní cenou,“ sdělil Martin Zikeš ze Slavie Capital. Erwin se hájí tím, že cenu schválilo vedení firmy. „Slavia Capital dosadila a podporovala drahý a nevýkonný management, který zapříčinil odchod nejzkušenějších zaměstnanců i manažerů. To způsobilo poloviční propad v produktivitě, čímž se výrobní cena dvojnásobně zvýšila,“ uvedl Erwin pro týdeník EURO.
Kdo však v té době ve skutečnosti firmu vedl, je sporné. Zikeš tvrdí, že Slavia Capital jako finanční investor firmu neřídila. Když vyšlo najevo, že se CZAW dostal do problémů, navrhla na valné hromadě její oddlužení navýšením základního jmění, které však americký partner zablokoval. Na začátku loňského roku pak odešel z vedení její zástupce, jednatel Frank Nosek. Od ledna 2008 tím převzal plnou kontrolu nad fungováním firmy Chip Erwin. V insolvenčním řízení se společnost ocitla v březnu téhož roku, přičemž po celou dobu tohoto procesu vedl CZAW její zakladatel.

Výběrové řízení

Během řízení se odehrál neúspěšný pokus Slavie Capital o koupi celé firmy. Spolu se strategickým partnerem nabídla cenu osm milionů dolarů. Tuto nabídku však právní zástupce Chipa Erwina odmítl kvůli formálním vadám a Krajský soud v Brně se nakonec rozhodl prodat podnik obálkovou metodu. Ve druhém kole výběrového řízení uspěla firma spojená s Chipem Erwinem Czech sportplanes (CS) s nejvyšší nabídkou 75 milionů korun. Navzdory prodloužení lhůty splatnosti však peníze nikdy nezaplatila. Erwin však tvrdí, že poslal na účet soudu 40milionovou zálohu. Když pak letos 1. dubna lhůta úplně vypršela, soud vybral druhého zájemce – společnost CSA ze skupiny Slavia Capital. Ta však nabídla pouhých 34 milionů korun, jež však ani zdaleka nestačí pokrýt nároky věřitelů. „Protože insolvenční řízení trvalo dlouho, z osmi uchazečů, kteří na začátku projevili zájem o odkup, zájemci postupně odpadávali. Investoři ztratili trpělivost a z původní ceny jsme se dostali až na nějakých 40 milionů korun,“ zdůvodnil Zikeš nízkou nabídku.

bitcoin_skoleni

Evropská certifikace

Prodejem společnosti však skončilo dlouhé období nejistoty a nový management nyní pracuje na znovunabytí důvěryhodnosti kunovické značky. V období globální krize přichází firma s novým modelem SportCruiser, který je dílem pouze českých inženýrů. Model patří do kategorie lehkých sportovních letounů (LSA) a vedení CZAW si mnoho slibuje od certifikace typu LSA Evropským úřadem pro civilní letectví. Odbyt by měla zajistit také smlouva s největším distributorem v USA, společností LetsFly. Při vyjednávání kontraktu uspěla česká firma v konkurenci velkých hráčů na trhu, jako jsou italský Tetenam a americký Cirrus LSA. Díky evropské certifikaci lze nyní očekávat, že trh sportovního letectví se bude ubírat cestou lehkých letadel, která jsou o kategorii výše než ultralighty. S letadlem typu LSA lze totiž létat po celé Evropě prakticky bez omezení. Výrobce ultralightů v ČR proto možná čekají těžké časy. „Buď si řeknou, že svá letadla povýší na úroveň LSA, a pak budou muset značně investovat, anebo se budou muset rozhodnout, jestli pro ně má smysl pokračovat ve výrobě ultralehkých letadel. Tato kategorie bude totiž pod Evropským úřadem pro civilní letectví velmi limitována,“ tvrdí Zikeš.

Konkurenční kompromis

Kategorie LSA, kterou vyrábí CZAW, je kompromisem, jenž může konkurovat i větším strojům takzvaného všeobecného letectví. Má totiž spotřebu na hodinu zhruba osmnáct litrů standardního, zatímco větší letadla 50 litrů leteckého benzinu. Přičemž pořizovací cena nového letadla se pohybuje okolo půl milionu dolarů. Částka za dvojmístné SportCruisery kunovického výrobce se pohybuje ve výši asi 130 tisíc dolarů. „Například ve Francii je šest set aeroklubů, které nyní uvažují o letadlech, jimiž nahradí 30 až 40 let staré Cesny a Pipery. Neřekl bych, že lehké sportovní letectví prochází nějakou krizí. Byl sice zaznamenán pokles poptávky v segmentu ultralehkých letounů, ale ještě vyšší byl u letadel většího typu,“ shrnul situaci manažer Slavie Capital. Kunovická firma má v současnosti více než čtyři sta objednávek a plánuje přijmout 50 nových zaměstnanců. Nyní řeší rozšíření výrobní linky a jedná o dodávkách se společnostmi Way Industry a Moravan Aviation a dalším kunovickým výrobcem Aircraft Industries.

  • Našli jste v článku chybu?