General Motors
MOSKVA (IHT, Moscow Times) – Společnost General Motors oznámila, že se dohodla s největší ruskou automobilkou Avtovaz na zřízení společného podniku v hodnotě 332 milionů dolarů. V září roku 2002 by měl zahájit výrobu vylepšené verze terénního vozu Niva. Cílová kapacita činí přibližně 75 000 vozů. Avtovaz a GM budou vlastnit po 41,5 akcií, zbytek připadne Evropské bance pro obnovu a rozvoj. Američané do podniku investují 100 milionů dolarů, dalších 40 milionů financuje Evropská banka, která ještě zabezpečí stomilionovou půjčku. Největší světová automobilka tak podle listu The International Herald Tribune dává jasně najevo, že Rusku důvěřuje. Minulý týden tam odletěl šéf GM Rick Wagoner, kterého přijal premiér Michail Kasjanov. „Rusko se začíná integrovat do světového automobilového trhu. Nemůžeme už setrvávat v izolaci, komentoval podpis dohody generální ředitel Avtovazu Vladimir Kadannikov. Svoji firmu charakterizoval jako zcela průhlednou, ale na otázku, jaká je její vlastnická struktura, neodpověděl. Americký investor si v dohodě o zřízení společného podniku vymínil, že je oprávněn od projektu odstoupit, pokud se změní vlastnická struktura ruské automobilky. General Motors, usilující o expanzi v celé Evropě, se stal zatím poslední západní automobilkou, která vkročila na ruský trh. Ten je potenciálně obrovský, ale fakticky kvůli nízké kupní síle obyvatelstva dost omezený. Švédské Volvo AB plánuje letos zahájit montáž nákladních automobilů v Tatarstánu, Ford počítá s montáží vozů v Petrohradu. „Investoři cítí, že by měli v Rusku odstartovat. Poptávka na trhu automobilů roste, míní analytička Julia Ždanovová z moskevské firmy United Financial Group. Rusko podle údajů tamního ministerstva hospodářství loni vyrobilo 836 000 osobních vozů, o 15 procent více než v roce 1999. Z výrobních linek Avtovazu sjelo skoro 595 000 aut, ale v roce 1997 to bylo kolem 740 000. Letos by chtěl vyvézt 120 000 vozů, z toho 15 000 do Společenství nezávislých států.