Po více než roce od vzniku koaličního kabinetu předložila vláda dlouho očekávanou verzi reformy veřejných financí. V dnešním vydání Profitu přinášíme hlavní reformní zásady, s ohledem na ty, které se nejvíce dotknou podnikatelského prostředí.1.
Po více než roce od vzniku koaličního kabinetu předložila vláda dlouho očekávanou verzi reformy veřejných financí. V dnešním vydání Profitu přinášíme hlavní reformní zásady, s ohledem na ty, které se nejvíce dotknou podnikatelského prostředí.
1. Střednědobé fiskální cílení a úpravy rozpočtového procesu
Fiskálním cílem vlády v období 2004-2006 je postupné snižování deficitu veřejných rozpočtů tak, aby v roce 2006 činil nejvýše 4 % HDP. Vláda bude cílit snižování deficitu veřejných rozpočtů v jednotlivých letech směrnými tempy: v roce 2004 o 0,6 až 0,7 % bodu, v roce 2005 o 0,7 až 0,8 % bodu, v roce 2006 o 0,8 až 0,9 % bodu ve vztahu k HDP.
2. Daně
Hlavním cílem daňové politiky v letech 2003 až 2006: stabilizace daňové kvóty na úrovni roku 2000, tj. 21,9 %. Daň z přidané hodnoty Harmonizace rozsahu zboží a služeb, na které je uvalena základní a snížená sazba, a to od 1. 1. 2004. První krok a k 1. 5. 2004 dokončení harmonizace. Snížení prahu pro registraci plátců daně. Spotřební daně Harmonizace - implementace směrnic EU (včetně zvyšování sazeb na tabákové výrobky), zvýšení spotřební daně z lihu z 234 Kč/litr etanolu na 265 Kč/litr. Zákaz prodeje tabákových výrobků a lihovin na tržištích, povinné označování alkoholických nápojů kontrolními páskami (výrobcům lihovin bude umožněn jednorázový odpis zařízení pro páskování). Zvýšení sazeb u minerálních olejů - zhruba o 0,60 korun na litr bezolovnatého benzinu a 2,10 Kč na litr nafty s tím, že může dojít k úpravě poměru zvýšení sazeb mezi benzinem a naftou. Daň z příjmů právnických osob Sazba daně z příjmů právnických osob se v roce 2004 sníží na 28 %, v roce 2005 na 26 %, v roce 2006 na 24 %. Snížení sazby daně bude částečně kompenzováno opatřeními k rozšíření základu daně - stanovení cenového limitu pro odepisování pořízených automobilů na 900 tisíc Kč od roku 2004, zrušení slevy na dani ve výši poloviny daně srážené z dividendových příjmů od roku 2005. Daň z příjmů fyzických osob Zvýšení odpočitatelné položky na dítě o 2000 Kč, od 1. 1. 2004. Daň z nemovitostí Hodnotový princip bude zatím uplatněn u daně z pozemků, u staveb bude prozatím ponechán dosavadní systém. Budou posíleny pravomoci obcí při stanovení výše daně. Daň z převodu nemovitostí Změna splatnosti daně tak, že bude splatná ve lhůtě pro podání daňového přiznání. Snížení sazby o dva body (z 5 % na 3 %), obě změny od 1. ledna 2004.
3. Správa daní a rozpočtové určení daní
Každý, kdo do budoucna zakoupí registrovaný majetek (automobily, lodě, letadla, nemovitosti a obchodní podíly) v cenách přesahujících stanovenou mez, bude povinen podat přiznání o nabytí takového majetku. V případě, že uhrazená cena bude v nepoměru k doposud deklarovaným příjmům či poplatník přiznání o nabytí majetku nepodá, zahájí správce daně vůči poplatníkovi řízení o přiznání původu příjmu. Pro podnikatele prodávající ve stáncích a tržnicích, kteří inkasují platby v hotovosti, bude zavedena povinnost evidovat tyto platby na registračních pokladnách (součást daňového řádu, tj. nové procesní normy pro daňové řízení). Zjednodušení účetnictví pro neplátce DPH.
4. Důchody a sociální pojistné
Pokračování prodlužování odchodového věku do důchodu i po roce 2006 shodně na 63 let pro muže i ženy, redukce náhradních dob, zrušení jen dočasného krácení důchodu při předčasném odchodu (tedy trvalé krácení). Zvýšení sazby pojistného na důchodové pojištění o 2 % body na vrub snížení pojistného na státní politiku zaměstnanosti. V letech 2004 až 2006 budou důchody valorizovány podle „zákonného minima“ s tím, že relace průměrný důchod ku průměrné mzdě neklesne pod 40 %. U OSVČ dojde ke zvýšení vyměřovacího základu pro odvod pojistného na sociální zabezpečení a státní politiku zaměstnanosti z dnešních 35 % na 50 %, postupně v periodě 3 let (2004-2006). U OSVČ bude obecně uplatněn princip fiktivního příjmu ve výši 50 procent průměrné mzdy v národním hospodářství. Tento princip bude uplatněn pro účely stanovení minimální daně z příjmů, výpočtu minimálního odvodu pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na politiku zaměstnanosti, pro minimální vyměřovací základ zdravotního pojištění a pro posouzení nároku na sociální dávky. Na osoby pobírající příjmy na základě mandátních a jim podobných smluv bude z hlediska sociálního a zdravotního pojištění a přístupu k sociálním dávkám pohlíženo jako na OSVČ. V souvislosti se zavedením nového důchodového systému bude řešena i otázka maximálního vyměřovacího základu pro zaměstnance a OSVČ. Zrušení omezení souběhu důchodu a výdělku.
5. Nemocenské pojištění
Prodloužení moratoria na zvyšování redukčních hranic, prodloužení rozhodného období ze 3 na 12 měsíců, redukce vyměřovacího základu prvních 14 dní v nemoci ze 100 na 90 %, první tři kalendářní dny nemoci snížení nemocenských dávek na 25 %. Pokud to bude administrativně zajistitelné, omezit „stropem“ souběh pobírání nemocenské u více pracovních poměrů (MPSV prověří).
6. Státní sociální podpora a dávky sociální péče
Bude prováděna jen minimální možná valorizace výše životního minima podle zákona. Osoba pobírající déle než rok dávky sociální péče bude moci být obcí vyzvána, aby nastoupila k výkonu veřejných prací na 8 hodin týdně, pokud výzvy bezdůvodně neuposlechne, jsou jí dávky kráceny o 50 %. Podmínkou poskytování dávek podmíněných sociální potřebností je i zajištění povinné školní docházky dětí v rodinách příjemců dávek. U OSVČ se uplatní koncept minimálního (fiktivního) příjmu ve výši 50 % průměrné mzdy v národním hospodářství.
7. Zdravotní pojištění
U OSVČ dojde ke shodným úpravám jako u platby pojistného sociálního, tj. zvýšení vyměřovacího základu pro odvod pojistného na zdravotní pojištění z dnešních 35 na 50 %, postupně v periodě 3 let a stanovení minimálního vyměřovacího základu na úrovni 50 % průměrné mzdy v národním hospodářství.