Rostoucí ekonomika nahrává investicím do firem - a z těch se v době rekordních prodejů automobilů jeví jako ideální pořízení autosalonu
Perspektivní byznys se vyznačuje rychlou návratností investice a nízkou mírou rizika. Na úvaze potenciálního dealera tak zůstává hlavně to, s kterou značkou do vlastního autosalonu jít.
Kdo zatím neměl zcela jasno v tom, kam investovat volné desítky milionů, odpověď mu nabízí pohled na tuzemské statistiky prodejů aut. Jejich rekordní nárůst v květnu předčil podle Svazu dovozců automobilů i dosavadní březnové maximum a meziročně dosáhl jedenácti procent.
Vyjádřeno číslem, za prvních pět měsíců roku se podle agentury Médea Research prodalo celkem 99 122 nových osobních automobilů a tento pozitivní vývoj má podle analytiků vzhledem k růstu ekonomiky pokračovat.
Založit si dealerství je tak v současné době jedním z nejlepších způsobů, jak rozmnožit nastřádané peníze. A to i pro ty, již mají s automobilovou branží minimum zkušeností. „Automobilka Hyundai má celosvětově skvěle rozvinutý zaškolovací program a program průběžné podpory prodeje. Autosalon tak může provozovat i podnikatel z jiného oboru, který chce své finance bez rizika zhodnotit,“říká Daniel Novotný z marketingu společnosti Hyundai Motor Czech.
Svá slova přitom dokládá na příkladu obchodního modelu nově založeného autosalonu Hyundai se sídlem ve středně velkém krajském městě, jehož výstavba včetně vybavení servisu a pořízení technologií vyjde odhadem na 41 milionů korun. Dealerství by v tomto fiktivním případě zahrnovalo čtyři segmenty - prodej nových vozů, prodej ojetých vozů, servis a prodej náhradních dílů. Takováto investice by se podle propočtů měla vrátit do sedmi let.
„V modelu jsou již započítány úroky z leasingu na provozní financování autosalonu ve výši až 20 milionů korun, postupný růst mzdových nákladů, stejně jako bonusy od centrály za splnění prodejních cílů,“ uvádí analytik společnosti Hyundai Motor Czech Zdeněk Málek.
Banky dávají zelenou
Co se týče ziskovosti, prodej nových vozů s třemi až čtyřmi zaměstnanci by po prvním roce vykázal zisk téměř pět milionů korun, zatímco prodej ojetých vozů, jehož provoz zvládne jediný zaměstnanec, jen necelého půl milionu. O to více by ale prodej ojetých vozů, který má vyšší hrubou marži (osm procent), vzrostl. Během sedmi let by vykázal zisk 3,9 milionu korun, což je oproti začátkům nárůst o 88 procent, zatímco u prodeje nových vozů s koncovým ziskem 7,8 milionu o 36 procent. Jako výrazně profitabilní se v modelu jeví také prodej náhradních dílů, kde by prodeje vzrostly po etablování servisu a na konci uvažovaného období by byly pětinásobné.
Pro rozhodnutí jít do tohoto byznysu mluví i další důvody - banky automobilovou branži znají a preferují ji spíše než rizikové startupy či stavebnictví. Díky tomu půjčí zájemcům v případě nutnosti prostředky na provozní financování daleko ochotněji. Problémem dnes není ani nalezení kvalitních a zákaznicky orientovaných zaměstnanců, stejně jako možnost se pomocí zaškolovacích programů společnosti Hyundai velmi rychle zorientovat v této oblasti podnikání.
Nepodcenit konkurenci
Investorovi tak zbývá vyřešit poslední dilema - s kým do toho jít. U některých značek to dává smysl, u jiných méně, a to především z důvodu malé konkurenceschopnosti nabízených produktů, případně již existujícího vysokého počtu jednotlivých zastoupení a nasycení trhu.
Podle Daniela Novotného má u nás Hyundai více než 50 prodejních míst a český trh již nyní pokrývá ve všech regionech, avšak v souvislosti s rostoucími prodeji a rozšiřující se modelovou nabídkou je tu přesto stále dostatečný prostor pro další zájemce. A to především díky rostoucímu potenciálu a plánovanému rozvoji progresivní značky, u které je do budoucna možné investice úspěšně zhodnotit.
O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz