Časy, kdy každý internetový obchodník musel disponovat vlastním, respektive pronajatým skladem – třebaže sebemenším –, jsou pryč. Nedávné ,pandemické‘ otřesy v rámci dodavatelského řetězce i rostoucí nájemné těchto prostor přiměly majitele e-shopů ke změně zavedené strategie řízení zásob. V čím dál větší míře spoléhají na takzvaný fullfilment, tedy zpravidla externí službu, která za ně celou objednávku vyřídí od okamžiku jejího uzavření po dodání na konkrétní adresu.
V Brněnské společnosti Authentica, jež se dříve specializovala především na výrobu reklamních nosičů, si tohoto trendu zavčas všimli a rozhodli se jej využít ve svůj prospěch. Založili proto novou divizi, která se věnuje právě problematice zmíněného fullfilmentu, nedaleko moravské metropole postavili skladové prostory, navázali spolupráci s e-shopy a začali expedovat jednu zásilku za druhou.
Jen vloni jich takto firma řízená Petrem Litavcem odbavila na 600 tisíc. A protože se Authentice daří a tempo se neustále zvyšuje, očekává její šéf, že letos společně s kolegy přesáhnou milník v podobě rovného jednoho milionu. „Neobejde se to však bez výzev, například jsme propálili několik milionů korun při hledání dostatečně flexibilního softwaru pro správu skladu, než jsme se rozhodli pro vývoj vlastního řešení. Díky tomu jsme ale loni dokázali obsloužit větší počet klientů a zaznamenali jsme třikrát vyšší obrat se stejným počtem zaměstnanců,“ řekl Litavec redakci Euro.cz jako první.
Volných skladových prostor je víc, leč stále málo
Že pronájem skladových prostor není v současné době rozhodně žádnou levnou záležitostí, dokládají i data poradenské společnosti 108 Agency. „Nejlepší lokality či budovy v okolí Prahy vykazují ve druhém čtvrtletí nejvyšší dosahované nájemné mezi sedmi až osmi eury za čtverečný metr a měsíc,“ prozradil redakci Matěj Indra, jenž v rámci uvedené firmy vede oddělení pronájmu průmyslových a logistických nemovitostí. V Brně a v Plzni je to podle něj o něco méně, maximální částky se zde pohybují do 6,5 eura, přičemž platí, že růst nájemného se zkraje letošního roku zpomalil.
Pokud jde však o celkový náklad vztažený k pronájmu konkrétní haly, který v sobě mimo jiné zahrnuje i servisní poplatky či energie, může se cena vyšplhat klidně až na eur devět. O takové částce konec konců hovoří též vedení Authenticy.
Druhým aspektem, který nutí internetové obchodníky k zamyšlení se nad možnostmi skladování, je vytíženost zdejších skladových prostor. Poměr jejich neobsazenosti se ve druhém letošním čtvrtletí pohyboval kolem 2,3 procenta a na konci roku by se mohl přiblížit dokonce procentům třem. „Tolik volných prostor už jsme dlouho neměli. Přesto je dobré mít na paměti, že za zdravou se považuje míra neobsazenosti mezi čtyřmi až šesti procenty,“ upozornil Indra.
Větší sklad znamená více klientů
K vyšší míře neobsazenosti, respektive nabídce skladových prostor přispěje svým dílem i sama Authentica Fullfilment. Její vedení hodlá v příštím roce současný sklad rozšířit o dalších 3600 metrů čtverečních – věří totiž, že se tak firmě podaří přilákat nové, větší klienty.
Mezi ně se letos zařadily například e-shopy Zenplanto či Asia food. První z nich se zabývá prodejem CBD olejů a produktů z konopí, kdežto druhá jmenovaná firma pro změnu dováží do Česka asijské potraviny a na Litavcem vedenou společnost se obrátila poté, co její předchozí poskytovatel logistických služeb nebyl schopen splnit specifické požadavky na jejich skladování.
„Spolupráce s Asia food je skvělým příkladem toho, kdy náš fulfillment dává smysl. Jsme schopni se přizpůsobit různým požadavkům, které zákazník může mít. Náš vlastní software nám umožňuje rychle a bezproblémově implementovat nové funkce, jako je přehled o šaržích a expiraci všech produktů. Pro každou objednávku si navíc klient může zvolit konkrétní číslo šarže, kterou chce zákazníkovi odeslat. Pokud není zvolena, tak systém automaticky odešle produkty s nejbližší expirací,“ uzavřel šéf Authenticy Fullfilment.