Menu Zavřít

Vlastník British Airways hlásí bezmála 30miliardovou ztrátu. Letecká doprava začne podle šéfa skupiny rychleji růst až o prázdninách

10. 5. 2021
Autor: Kenneth Iwelumo - Creative Commons
  • Skupina IAG, pod kterou spadají například British Airways, realizovala v prvním letošním kvartálu ztrátu 1,14 miliardy eur (přibližně 29,3 miliardy korun)

  • Během toho druhého vedení skupiny očekává, že by se vytíženost jejích letadel měla pohybovat pouze na 25procentní úrovni z doby před koronavirem

  • Součástí skupiny jsou i další evropské aerolinky: Iberia, Vueling, Aer Lingus a Level


V první polovině letošního roku se úroveň letecké dopravy na předkrizovou úroveň určitě nevrátí. Větší oživení by mohlo přijít ve druhém pololetí, řekl Luis Gallego – od loňska šéf skupiny IAG, pod kterou spadá společnost British Airways a několik dalších evropských aerolinek.

Teprve až od července dál by dle jeho názoru mělo dojít k nějakému výraznějšímu posunu směrem vzhůru. „Myslíme si, že (pořádně) létat se začne až v druhé polovině roku, a jsme na to připraveni,“ cituje třiapadesátiletého Španěla agentura Reuters.

Aby se tak ale mohlo stát, musí být podle něj splněno několik dílčích kroků, které povedou k rozvolnění pravidel v mezinárodním cestovním ruchu. Tou hlavní je otevření takzvaných koridorů, tedy leteckých spojení mezi konkrétními zeměmi s vysokou mírou proočkovanosti, u kterých není po návratu nutná karanténa. Jako příklad uvedl Velkou Británii či Spojené státy americké.

Vytvářením seznamu bezpečných zemí se Londýn zabýval několik posledních týdnů. Aktuálně zahrnuje tucet zemí včetně Portugalska, Gibraltaru, Izraele, Nového Zélandu či Austrálie. Hlavní dovolenkové destinace typu Španělsko a Francie se na něm nenacházejí. Má se však za to, že by se před začátkem letních prázdnin měl ještě rozšířit.

Tvarem připomíná siamská dvojčata, její přednosti jsou ale nesporné. Aurora D8 naznačuje možnou budoucnost dopravních letadel
Přečtěte si také:

Tvarem připomíná siamská dvojčata, její přednosti jsou ale nesporné. Aurora D8 naznačuje možnou budoucnost dopravních letadel

Letecká doprava zažívá největší krizi od svého vzniku a ztráty jednotlivých dopravců šplhají obrazně výš, než v jakých hladinách kdysi dávno svištěl nadzvukovou rychlostí i legendární Concorde. V případě IAG to za první čtvrtletí letošního roku dělá 1,14 miliardy eur, tedy v přepočtu nějakých 29,3 miliardy korun.

Je to sice méně, než jak očekávali analytici, taková skutečnost nicméně Gallega zřejmě neuspokojí. Tím spíš, když ani aktuální kvartál nevypadá příliš pozitivně. Vedení IAG totiž očekává, že během dubna, května a června se počty vypravených letadel dostanou v průměru jen na čtvrtinu toho, na jakých hodnotách se pohybovaly před začátkem pandemie. Jinými slovy, budou jen o zhruba šest procent vyšší než v prvním čtvrtletí.

Konkurence je ve výhledu optimističtější

Callegovy odhady ohledně postupného zotavování letecké dopravy v průběhu druhého letošního čtvrtletí jsou o poznání pesimističtější než v případě jiných evropských aerolinek. Vedení Air France-KLM předpokládá, že v aktuálním kvartálu by se měla vytíženost jejích letounů dostat na 50 procent předokoronavirové úrovně. A pokud jde o období od července do září, počítá dokonce s nárůstem na 55 až 65 procent.

Německý národní dopravce Lufthansa výhled na druhé ani následující čtvrtletí nenabídl. Místo toho se zaměřil rovnou na celý letošek. Dle jeho propočtů se konečná poptávka cestujících zastaví na hranici 40 procent ve srovnání s rokem 2019.

bitcoin_skoleni

Trhy přijaly zprávu kladně

British Airways, Iberia, Vueling, Aer Lingus a Level přepravily od ledna do března pouhých 2,6 milionu pasažérů – tedy meziročně o 87 procent méně. Trhy nicméně takovou informaci přijaly s povděkem, neboť původně měly být výsledky ještě o něco horší. A to se samozřejmě pozitivně projevilo i na cenách akcií skupiny IAG, které bezprostředně po zveřejnění nejnovějších finančních údajů povyskočily o 0,7 procenta. Od začátku roku pak přidaly rovných třicet.

  • Našli jste v článku chybu?