Menu Zavřít

Vlastnit netřeba

27. 4. 2006
Autor: Euro.cz

Podíl operativního leasingu rychle roste

Věnujte se svému obchodu a ostatní starosti přenechejte nám. Tato formule bývá hojně marketingově využívaná řadou institucí počínaje bankami, přes elektrárny až po firmy dodávající software. Využití by jistě našla i u firem zabývajících se operativním leasingem. Pronájem zpravidla automobilů či strojních zařízení může společnostem opravdu uvolnit zdroje i kapacitu pro jejich podnikání. Zbývá pouze otázka, zda se to vyplatí.

Mít auto je přežitek.

Ze statistik České leasingové a finanční asociace plyne, že podíl operativního leasingu na celkových objemech poskytnutého leasingu poměrně rychle roste. V roce 2000 operativní leasing činil pouze 3,5 procenta , v roce 2002 činil 4,25 procenta a v loňském roce se jeho podíl zvýšil na dvanáct procent. V ostatních evropských státech zaujímá ještě významnější pozici, takže se předpokládá jeho další růst. Někteří zástupci leasingových firem již v současné době tvrdí, že nákup osobních automobilů je přežitek. Co je k tomuto konstatování vede? Především fakt, že operativní leasing automobilů je nejčastějším případem využití této služby. Uvádí se, že automobil v době, kdy opouští prodejnu, ztrácí více než deset procent své hodnoty. Firmy, jež investují do obnovy či doplnění svého vozového parku, jsou postavené před otázku, zda hodlají automobily vlastnit, či je pouze využívat. Smělé tvrzení leasingových firem, že pronájmem automobilu většinou na půl roku až dva roky rozhodně ušetříte starosti i peníze, může být za určitých okolností pravda. Faktem však zůstává, že operativní leasing bývá alespoň na první pohled dražší než běžný finanční leasing či úvěr. Rozdíly však existují.

Není to jednoduché.

V případě, že automobily, které jsou pronajímány nejčastěji, podnikatelé využívají výhradně pro podnikání, je nájemné u operativního leasingu daňově uznatelným nákladem a daň z přidané hodnoty obsažená v nájemném snižuje celkovou daňovou povinnost k této dani. Neplatí se rovněž první navýšená splátka. U finančního leasingu je situace složitější. Za prvé neplatí, že veškeré úhrady nájemného jsou automaticky daňově uznatelným nákladem. Aby bylo možné nájemné zahrnout do nákladů, musí být leasing delší než 20 procent stanovené doby odpisování (nejméně však tři roky). V případě osobních aut tedy musí jít minimálně o tříletý finanční leasing. Výše kupní ceny je spojená s podmínkou bezprostředního odkupu při ukončení nájmu. Kupní cena najatého hmotného majetku nesmí být vyšší než zůstatková cena vypočtená ze vstupní ceny evidované u vlastníka, kterou by tento předmět měl v případě rovnoměrného odpisování. Důležitým argumentem, který hovoří pro výběr operativního leasingu, je možnost zlepšení toku peněz firmy, která si platí pouze rozdíl mezi pořizovací a zůstatkovou hodnotou vozu či zařízení, a proto za určitých okolností (například pokud se nejedná o full servis leasing, ale pouhý pronájem) může být měsíční splátka dokonce i nižší než u finančního leasingu. Operativní leasing je proto vhodný například pro financování nákupu počítačového vybavení nebo automobilů, které rychle ztrácejí svoji hodnotu, a takto je zajištěna jejich pravidelná obměna. Nájemce sám ale nemusí řešit, jak a kde zařízení nebo auta prodat. Operativní leasing je v podstatě definován hodnotou pronajaté věci v době, kdy vyprší kontrakt, náklady s jejím provozním zabezpečením, případně další přidanou hodnotou. Od toho se odvíjí i cena. V případě, že nový automobil stojí 600 tisíc korun a za čtyři roky jej firma hodlá vyměnit za nový, za který dostane řekněme 200 tisíc korun, tratí 400 tisíc a měsíčně bez započtení akontace platí 12 500 korun. Při operativním leasingu firma, jež automobil pronajímá, s přebývajícími 200 tisíci korunami počítá, proto je o ně splátka snížena. Měsíční platba tedy klesne na 8300 korun. Obvykle jsou samozřejmě kontrakty složitější a služby nezarhnují pouhý pronájem.

Plný servis.

Leasing lidé i podnikatelé tradičně chápou jako dostupnější formu úvěru a počítají s tím, že leasovaný předmět budou vlastnit. To je rovněž jedna z bariér, která rozvoji operativního leasingu brání především u fyzických osob. Jednoznačnou výhodou operativního leasingu je jeho nižší administrativní náročnost a servis, který firmy nabízejí. V případě full service služby nájemce auta (nebo stroje či počítače) pouze používá. O všechno ostatní se stará leasingová firma. Pod pojmem full service leasing firmy skrývají aditivní služby, které k samotnému pronájmu nabízejí. Většinou vyřídí daně a poplatky, zajistí havarijní pojištění, pojištění odpovědnosti a povinné ručení. Zajistí servis, u automobilů například i mění pneumatiky. Součástí nabídky může být i možnost poskytnutí náhradního vozidla nebo zabezpečení dalších doplňkových služeb, jako je asistenční služba. Další důležitou výhodou například oproti úvěru jsou dodavatelské slevy. Leasingové firmy nakupují ve velkém, mají tedy jiné ceny, než jaké dostane zájemce o deset automobilů. Slevy se týkají rovněž pojistek, plateb za servisní kontroly, opravy či náhradní díly.

Pronájem není pro každého.

Operativní leasing se nehodí pro každého. Byť leasingové společnosti uvádějí, že registrují i zájem jednotlivců, většinu jejich zákazníků tvoří firmy. Operativní leasing například využívá Microsoft pro pronájem automobilů, k vyzkoušení těchto služeb se odhodlávají i některé složky státní správy. Ministerstvo obrany vyhodnotilo pilotní projekt jako úspěšný a uzavřelo se společností LeasePlan ČR smlouvu na pronájem 22 automobilů (celkem 19 typu Škoda Super a tří vozidel Škoda Octavia). Leasingové firmě za čtyři roky zaplatí 19,3 milionu korun. V měsíčním paušálu má zahrnut servis, pojištění, výměnu zimních a letních pneumatik, jejich skladování, náklady na dálniční známky i pojištění odpovědnosti. „Jelikož ministerstvo vozidla jen užívá, není nutné plánovat finance na údržbu. Současně jsme snížili počet zaměstnanců zabývajících se servisem,“ komentoval důvody Jan Pejšek z tiskového oddělení ministerstva. „Leasingové společnosti zvyšují svou aktivitu v oblasti nabízení operativního leasingu a pro další rozšíření tohoto produktu je důležitá schopnost kvalifikovaně vysvětlit jeho výhody podnikům. U mezinárodních společností je situace částečně jiná, ty si své know-how přinášejí do České republiky od mateřské společnosti včetně zvyku využívat služeb operativního leasingu a znalosti jeho výhod. Operativní leasing je moderní produkt s vyšší přidanou hodnotou pro zákazníka, který je v rozvinutých evropských zemích využíván v daleko vyšší míře než dosud v České republice,“ uvedl zástupce ČSOB Leasing Bohdan Suchánek.

Největší na trhu Leasingové společnosti podle objemu operativního leasingu movitých věcí v roce 2005 (v milionech korun)

bitcoin_skoleni

1. LeasePlan ČR 2 896 2. ŠkoFIN 895 3. BUSINESS LEASE 833 4. DaimlerChrysler Financial Services Bohemia 815 5. ALD Automotive 773 6. ŠkoLEASE 671 7. ČSOB Leasing 636 8. CAC LEASING 627 9. ARVAL CZ 622 10. Europcar Fleet Services 514 11. SG Equipment Finance Czech Republic 513 12. IKB Leasing ČR 319 13. Deutsche Leasing ČR 278 14. SCANIA FINANCE Czech Republic 225 15. ČP Leasing 186

Pramen: Česká leasingová a finanční asociace

  • Našli jste v článku chybu?