Generátory na dně řek mají využívat pro výrobu elektřiny hydrokinetickou energii, která by se mohla využít pro nabíjení elektromobilů ve městech. Projekt Lif-E-Buoy podpořila Evropská unie.
Přirozená kinetická energie proudu vody v řece by mohla sloužit k rozvoji elektromobility v centrech měst, které leží na řece, jež má šířku alespoň 20 metrů a hloubku 4 metry. S využitím hydrokinetické energie počítá maďarský projekt Lif-E-Buoy.
Projekt podpořila Evropská unie, aby bylo možné zaplatit studii proveditelnosti pro výrobu nabíjecích stanic pro elektromobily. Technologie by měla být vylepšena tak, aby dokázala nabíjet i taxíky nebo městské autobusy. Rozhovory o partnerství na projektu se vedou se sítí čerpacích stanic maďarské skupiny MOL.
Generátor má být umístěn těsně nad dnem řeky proti proudu. Funguje na podobném principu jako stávající generátory v hydroelektrárnách. Koordinátor projektu Vilmos Willisits vysvětlil, že turbína má tvar kužele. Její podlouhlý tvar umožňuje konverzi hydrokinetické energie bez ztráty točivého momentu, tvrdí. Turbína má navíc možnost v řece měnit vzdálenost ode dna podle toho, jak silný proud v řece je. Elektřina je z generátoru převáděna kabelem na břeh.
Zařízení podle autorů potřebuje minimální náklady na infrastrukturu, může být do řeky umístěno jeřábem. EU zdůrazňuje, že bez většího rozšíření elektromobility nebude možné dosáhnout výrazného snížení emisí oxidu uhličitého v dopravě. Dobíjení elektrických vozidel z obnovitelných zdrojů je cestou, jak toho dosáhnout.
„Politika EU umožňuje přerušit závislost dopravy na ropě, aniž bychom obětovali efektivitu. Lif-E-Buoy pomůže poskytnout zelené palivo. Trh s elektromobily je pro nás obrovskou příležitostí,“ dodal Willisits.
Dále čtěte:
Třicítkou ke snížení emisí? Nesmysl, vzkazuje ministerstvo německým městům
Disruptor na moři. Dánský elektrický trajekt za půl miliardy upluje 40 kilometrů
Budoucnost nákladní dopravy: elektrické kamiony jen na kratší trasy
Nikola proti Tesle: Američané chystají expanzi vodíkových kamionů