Zavádění vodíkové mobility v praxi bylo hlavním tématem devátého ročníku vědecké konference Hydrogen Day, která se uskutečnila ve dnech 13. až 15. června v Národní technické knihovně v Praze. S prezentací vystoupilo téměř 30 vědců z celého světa.
Českou republiku čeká v následujících letech zapojení vodíku jako zdroje pohonu v dopravě. Díky závazkům v rámci EU a Pařížské klimatické dohodě, kterou se naše země zavázala plnit, musíme do roku 2030 snížit emise o dvacet procent. Proto je zavedení vodíku, jakožto ekologického pohonu vozidel, nevyhnutelné. Podle plánů ministerstva dopravy mají v České republice začít vznikat první vodíkové plnící stanice pro komerční využití.
Rozšíření vodíkové mobility nicméně stále naráží na nedostatek plnících stanic. Toto se má v nejbližších letech změnit. „Naše aktivity na poli rozvoje vodíkových technologií mají již konkrétní výsledky. Vedle podpory a sdílení informací mezi našimi členy můžeme v letošním roce ohlásit velký posun v budování infrastruktury pro vodíková vozidla,“ uvedla Dr. Ing. Karin Stehlík, ředitelka platformy HYTEP, která konferenci pořádala.
Konkrétní příklady stavby plnících stanic představil Jiří Hájek ze společnosti Unipetrol, která je jedním z výrobců vodíku v České republice a plánuje rozšíření dvou stávajících klasických čerpacích stanic Benzina o vodíkové plnicí stanice v Praze na Barrandově a v Litvínově.
Vodíková mobilita nehledá uplatnění pouze v osobní automobilové dopravě. Vodík se ve světě již používá nejenom v osobních automobilech, ale existují a jsou v provozu již fungující prostředky hromadné dopravy. Od autobusů, přes tramvaje, až po vývoj vlakových lokomotiv. „V tuzemsku začala diskuse o možnosti zapojení vodíkových autobusů ve veřejné hromadné dopravě v Ústí nad Labem a v Ostravě,“ doplnila Karin Stehlík.
Ministerstvo dopravy podpoří výstavbu plnících stanic na vodík sto padesáti miliony korun v rámci Operačního programu Doprava. Do roku 2025 by mělo vzniknout šest až dvanáct těchto zařízení, dodala Karin Stehlík.