Ačkoli si již v programovém prohlášení téměř před dvěma roky dala vláda do vínku, že zlepší situaci u rejstříkových soudů, až dosud vládlo ticho po pěšině. Rozčeřit stojaté vody se nyní pokouší návrh poslanců Jiřího Pospíšila a Davida Šeicha (ODS).
Situace na obchodních soudech při zápisu do obchodního rejstříku je podle obou pravicových poslanců dlouhodobě neudržitelná. Jako klíčové problémy vidí nejednotné rozhodování soudů, konstitutivní namísto registračního rozhodování soudů, a především dlouhé lhůty.
„Ačkoli představitelé současné koalice veřejnost přesvědčují, že jsou si tohoto tristního stavu vědomi a že chystají nápravu, veškeré vládní pokusy skončily zatím u slov,“ kritizuje vládni nečinnost Pospíšil.
Především na prvozápisy, ale i různé složitější změny, jako jsou fúze, se čeká neúměrně dlouhou dobu. l když se daří lhůty postupně krátit a odstraňovat manko, které vznikalo od poloviny devadesátých let, spokojenost podnikatelů je stále v nedohledu. A to především v obou největších městech, tedy v Praze a Brně, kde sídlí většina tuzemských firem. I před časem zavedená čtrnáctidenní lhůta k vyřízení prvozápisuje stále neúměrně dlouhá například ve srovnání s Francií, kde existuje povinnost zápisu do druhého dne, a to bez ohledu na složitost požadované změny. A v USA lze dokonce některé jednodušší zápisy provést na počkání.
MARNÉ SNAHY Vstupem do Evropské unie se problém s rejstříkovými soudy netýká pouze českých podnikatelů. Přístupová smlouva mezi Českem a EU obsahuje povinnosti zajistit prostředí k podnikání směrem k podnikatelským subjektům z členských zemí. A ti jsou ze svých domovských států zvyklí najmou úroveň podnikatelského servisu. Není proto divu, že právě fungování obchodních rejstříků je předmětem kritiky v každoročních zprávách Evropsko-českého fóra, které sdružuje všechny největší investory ze zemí Unie a pět obchodních a hospodářských komor z Německa, Holandska, Švédska, Francie a Velké Británie. „Z pozice investorů a podnikatelských kruhů sdružených ve fóru můžeme obchodní rejstřík označit za bránu k podnikání na území ČR. Jeho reforma v říjnu 2003 však opět zkolabovala,“ píše se v poslední hodnotící zprávě Evropsko-českého fóra v souvislosti s neschváleným návrhem na ustavení rejstříkových úřadů vyňatých ze soudní pravomoci. Ten navrhovalo ministerstvo spravedlnosti, ale vláda ho zamítla. Dodejme, že to nebyl první pokus, na němž si vylámali reformátoři obchodního rejstříku zuby. V minulém volebním období například o sedm hlasů neprošel návrh poslanců bývalé čtyřkoalice o odstátnění rejstříků a jejich převedení pod soukromé registrátory, takjako je tomu již ve zmíněné Francii. BLÝSKÁNÍ NA ČASY?**
Tento týden ve středu má ústavně–právní výbor Poslanecké sněmovny projednávat návrhy poslanců Pospíšila a Šeicha, které by měly urychlit řízení před rejstříkovými soudy a zároveň sjednotit dosavadní soudní praxi. Doposud totiž neexistuje jednotný manuál, kterým by se jednotlivé obchodní soudy řídily.
„A nejenom soudy, ale i soudci jednoho soudu rozhodují o předložených návrzích ve stejných případech rozdílně,“ říká bývalá poslankyně a současná advokátka Hana Marva-nová. Řešením by podle poslanců bylo zavedení formulářů, které by se vázaly ke každému druhu zápisu a které by byly závazné pro všechny obchodní soudy v ČR, neboť by byly součástí zákona. Odpadla by tak dnešní praxe, kdy si žádný podnikatel není jist tím, co po něm bude soud vyžadovat. Všechny potřebné údaje a listiny by obsahoval již zmíněný formulář a žádný soudce by neměl právo o své vůli požadovat cokoli navíc. Dnes sice takové formuláře již visí na soudech, ale jsou dobrovolné.
Podle Pospíšilova návrhu má nadále být agenda vykonávána v první instanci vyššími soudními úředníky. Pouze v případě nějaké nesrovnalosti či napadení návrhu třetí osobou by se dostal návrh k soudci. Je to logické -není-li spor, není ani důvod k rozhodování soudu.
Projednat návrh by byl v první instanci povinen soudní úředník do pěti pracovních dnů, což by v praxi znamenalo možnost založení obchodní společnosti do týdne. Přitom by platila zásada marného uplynutí. Pokud by daný úředník v této lhůtě zápis nestihl, považoval by se automaticky návrh za vyřízený.
Problémem by zůstala pouze odpovědnost státu vůči případně poškozeným subjektům, pokud by takovému subjektu vznikla škoda vinou špatně provedeného zápisu. „To ale již bude řešit zákon o zodpovědnosti za škody způsobené státem, který v obecné rovině může tento problém vyřešit,“ říká poslanec Šeich.
Návrhy obou poslanců budou zřejmě sloučeny v jeden, a snahou bude podle tiskové mluvčí ministerstva spravedlnosti lvy čha-loupkové sloučit ho také s návrhem, který vzniká na tomto rezortu. Podle dosavadních signálů asi ne vše projde podle poslaneckých představ. Například ministerstvo odmítá, aby úředníci převzali absolutní garanci za pravdivost zveřejněných údajů, aniž by měli možnost zjistit nesporně všechny okolnosti.
Pokud se nakonec ve výborech i při projednávání ve druhém čtení podaří skloubit názory vlády s názorem opoziční ODS. měla by reforma obchodních rejstříků velmi reálnou šanci na přijeti. Alespoň částečně by byla spokojena i podnikatelská veřejnost. Poslanecký návrh podporují Evropsko-české fórum i Hospodářská komora.
Přesto prezident Hospodářské komory vidí některé nedostatky, které ani poslanecký návrh zatím neřeší. „Neexistuje záruka, že údaje jsou pravdivé, neexistují sankce pro firmy, které údaje neaktualizují. Nejsou zároveň prováděny kontroly, zda uvedené údaje souhlasí.“ Tento stav nebude podle Drábka vyřešen, dokud budou rejstříky ovládat soudy.
Jiří Pospíšil.