Menu Zavřít

Vojenský autosalon

6. 3. 2017
Autor: Euro.cz

Armáda hledá nová terénní auta, otestovala si je v močálech a protitankových příkopech

Jen pár desítek metrů za polní kuchyní, kde voní guláš, se prohání obrněný transportér BVP-2. Ten však nikoho nezajímá. Vojáci a experti tentokrát na polygon v újezdu Březina u Vyškova dorazili kvůli autům. Poslední únorové úterý tu testovali dvacítku osobních terénních i lehkých obrněných vozidel.

Česká armáda totiž musí co nejdříve najít náhradu za zastaralé teréňáky UAZ 469. Do vojska se zaváděly od roku 1974 a stále jich jezdí šest stovek. V polovině 90. let je sice začala nahrazovat vozidla Land Rover Defender, kterých je dnes 570, jenže modernizace se kvůli nedostatku peněz zasekla. A pokračovat nebude. Britská automobilka přestala tuto verzi vyrábět.

I když se testování zúčastnily i civilní automobilky jako Dacia se svým Dusterem či Škoda s Kodiaqem (který v těžkém terénu utrhl krycí plech motoru), hlavní pozornost mířila na osvědčené vojenské výrobky. Dá se čekat, že česká armáda se bude rozhodovat mezi dvěma variantami.

Jeepem J8, který provozují třeba i izraelské ozbrojené síly, či legendárním vozem Mercedes-Benz třídy G. Protože hned v první vlně nákupu půjde o stovky vozidel, hodnota obchodu přesáhne jednu miliardu korun.

Do souboje mezi dvěma zavedenými značkami by rád zasáhl i podnik SVOS Přelouč. V minulosti se už sice snažil do armády protlačit svá obrněná vozidla Vega, ovšem neuspěl.

Tentokrát se spojil s velkou čínskou automobilkou BAIC. V Březině premiérově představil automobil S80, exportní variantu původního modelu BJ80. Hned na první pohled je znát, že jako inspirace posloužily mercedesy G. Jestli ale S80 v terénu dosahuje srovnatelných schopností jako legenda ze Štýrského Hradce, zatím oslovení vojáci nechtěli komentovat.

Drahá iveca

Vedle „klasických“ aut do Březiny dorazily i lehké obrněnce. Ministerstvo obrany potřebuje rychle najít speciály pro chemické vojsko, navíc devadesátka dnes používaných vozidel Iveco zastarává a nepatří k nejlevnějším.

Před ministerstvem se objevil přízrak původní zakázky podepsané v prosinci 2009. Za iveca tehdy obrana zaplatila 3,62 miliardy korun, v průměru tedy 38,5 milionu za každého obrněnce. Jenže jak se provalilo později, zprostředkovatelská firma PragaExport je pořizovala za něco málo přes sedm milionů korun. Finální cena razantně vyskočila nejen kvůli bohaté výbavě, kterou si armáda vyžádala, ale roli sehrálo i zapojení dalších prostředníků. Kromě firmy Praga-Export se na zakázce podílel Omnipol i MPI Group.

Proto teď chce mít ministerstvo obrany v záloze i další varianty. Do bahnitého terénu s řadou překážek se tak pustil Eagle od zbrojovky General Dynamics European Land Systems, arabský NIMR, jehož části se montují ve státním podniku VOP CZ v Šenově u Nového Jičína, i mohutně vyhlížející Sherpa z koncernu Renault Trucks Defense.

Kromě samotného chování vozidel a jejich ovládání v náročných situacích vojáci zjišťovali třeba i to, jak se do nich vměstnají v plné výzbroji s přilbou na hlavě.

bitcoin_skoleni

Která značka na cvičišti uspěla nejlépe, odpoví analýza Generálního štábu. Hotová bude během několika týdnů. •

O autorovi| Ondřej Stratilík, stratilik@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?