Už několikrát v životě jsem se ocitl v situaci, kdy jsem málem koupil velkého Harleye. Jednou to zašlo tak daleko, že jsem měl dokonce zaplacenou zálohu. Zatím vždycky jsem ale zařadil zpátečku. Jakkoliv miluji tradici a historii té značky; jakkoliv opojný je pro mě nezaměnitelný rytmus velkého 45° twinu; jakkoliv mám rád pocit neochvějné stability plynoucí z dlouhého rozvoru, nízkého těžiště a vysoké hmotnosti - od motocyklu vyžaduji určitou úroveň všestrannosti a funkčnosti. Alespoň od takového, který má být mým jediným na mnoho let dopředu. A nikdy jsem nedokázal akceptovat, že u hračky za tolik peněz musí člověk hned na začátku utratit další desítky tisíc, aby vyřešil flagrantní funkční nedostatky. Zcela nepoužitelný tvar sedla spolujezdce. Na motocyklu, který sám výrobce řadí do kategorie „touring“! Turbulence od větrného štítu. Řídítka tvarovaná s ohledem na cool vizáž sestavy jezdec-stroj, nikoliv ergonomii. A mnoho dalších drobností, diskutovaných pořád dokola na bezpočtu internetových fór a řešených nejčastěji nakupováním dalších a dalších položek z nekonečné nabídky originálního i neoriginálního příslušenství. Na to zkrátka nemám. Ani peníze, ani nervy.
Proč začínám povídání o Californii kritickou statí o zcela jiné značce? Nadto o značce, ke které mě to táhne nejsilněji ze všech a u níž stejně zase skončím? (Menšího Harleye jsem už měl jako druhou motorku.) Protože tak se mi snad nejlépe podaří sdělit, co považuji za zásadní konkurenční výhodu cestovního cruiseru z Mandella del Lario. Vypadá jako opravdový cruiser. Řídí se jako opravdový cruiser. Přitom je ale na poměry své kategorie vysoce funkční. A zejména - dá se na něm cestovat tak, jak je. Takříkajíc po vybalení z krabice. Úctyhodnou tradicí Moto Guzzi California se dnes zabývat nebudeme. Ani technikou platformy s motorem 1,4 l, okolo které značka postupně vystavěla hned několik modelů různého zaměření. O tom všem bylo i na těchto stránkách napsáno už dost. A California Touring modelového roku 2018 se - až na neviditelné úlitby emisní normě Euro 4 - neliší od dřívějších verzí. Varianta SE je vlajkovou lodí řady. A také jedinou cestovní, protože dřívější California Touring se už nenabízí. SE stojí 495 900 Kč. Fůra peněz za motocykl, ale vlastně docela málo za velký cestovní cruiser. Za svůj půlmilion dostanete velkorysý příděl chromování, přídavné osvětlení, plexi, široké a ergonomicky tvarované sedlo i pro spolujezdce, a dokonce i opěrku.
Je to pořádný kus motocyklu. Jeho mohutnost zvýrazňují obrovské válce trčící do stran i dvojice bočních kufrů - dost širokých na to, aby se do nich vešla alespoň otevřená přilba.
Podélně montovaný dvouválec rozechvěje po neochotném nastartování řídítka, zrcátka a stupačky nízkofrekvenčními vibracemi, nikoliv nepodobnými americkému… vzoru? To ne. California není plagiát. Technicky i designově je to svébytný motocykl s bezmála padesátiletou kontinuitou vývoje. Tedy americkému soupeři. Po zvýšení otáček se ale vibrace jako zázrakem zklidní. Motor je totiž - a teď už můžeme říct, že po americkém vzoru, protože toto řešení u Guzzi tradici nemá - uložen v pružných pryžových lůžkách.
Má dost síly na to, abyste mohli zařadit čtyřku a brouzdat zapadlými okreskami českého venkova na vlně točivého momentu. Ve druhé polovině otáčkoměru se však projeví italský temperament, dvouválec letí vstříc hranici nejvyššího výkonu v 6500 otáčkách s razantním tahem a hladovým chrčením airboxu. Jako by někdo implantoval do DNA Harleye nezkrotný gen Ducati.
Ano, California umí být i vzrušující. Ale jen když chcete. Nenutí vás, netlačí, nepůsobí neklidně, když s ní zacházíte jako s cruiserem. Abych poznal všechny stránky jejího repertoáru, vyrazil jsem s ní na výlet. Téměř čtyři sta kilometrů za jediné odpoledne, z toho převážná většina na vedlejších cestách. A užíval jsem si ten kontrast. Sportovně dravá jízda v úsecích s pěknými zatáčkami a kvalitním asfaltem, střídaná téměř ospalým bloumáním po těch nejzapadlejších okreskách, kdy se člověk ztrácí ve vlastních myšlenkách a velké písty se dobrácky převalují kousek nad volnoběhem.
Volnost náklonu je zhruba srovnatelná se standardním Road Kingem. Tedy lepší než u valné většiny cruiserů. Stupačkami škrtáte hojně, vlevo mnohem častěji než vpravo. Ale děje se tak v tempu a rychlostech, kdy se už za řídítky docela bavíte. Pérování je naladěno vysloveně gaučově. Je daleko měkčí než třeba u „muscle cruiseru“ Audace Carbon se stejným technickým základem. V tempu německé dálnice se proto California občas trochu rozkýve i při nevinném přejetí z pruhu do pruhu a při ostrém tempu na hrbolatém asfaltu začne rychle plavat ve vertikální ose. Výměnou za to nabízí nadprůměrný komfort odpružení. Na poměry cruiserů dokonce přímo fantastický. Ani na těch nejhorších hříších tuzemských silničářů vám nevyklepe plomby a nenakopne kostrč. Za což vděčí i solidnímu zdvihu zadního odpružení 120 mm (H-D raději přestal zdvihy v oficiálních materiálech uvádět, ale pokud se nepletu, standardní Touringy mají asi 76 mm a varianty Special jen 54). S tímto cestovním cruiserem se zkrátka dá opravdu cestovat! Dokonce i na českých silnicích.
Tím spíš, že ergonomie není podřízena stylu tolik jako u… ehm, jinde. Plexi má správnou výšku a je dostatečně blízko k jezdci. S integrální přilbou se v dálničním tempu neubráníte turbulencím od vzduchu narážejícího do přilby zespodu, ale vydržet se to dá i delší dobu. Jezdecká pozice je přirozená. Ergonomický trojúhelník netlačí kolena výš než kyčle a záda do nepřirozeného oblouku, jen aby to na fotkách vypadalo dobře (všimněte si někdy, že policejní verze Harleyů mají zásadně jinou ergonomii než běžné modely). Řídítka nejsou příliš daleko ani příliš široká, takže navzdory značné hmotnosti motocyklu se při otáčení v malé rychlosti nemusíte bát plného rejdu.
Samozřejmě není všechno jen růžové. Kombinace kotoučové spojky a kardanu znamená trhavé reakce na změnu zatížení. Vyhřívání kolen od sálajících válců je možná příjemné v zimě, ale ne za parného léta. I když zase - víte, jak strašně topí zadní válec na Harleyi? Tak moc, že firma dokonce nabízí úlevný ventilátorek. Samozřejmě v rámci příplatkového příslušenství. Někomu mohou vadit také plastové blatníky, nemožnost jednoduše sundat plexi nebo spotřeba, která při energické jízdě atakuje deset litrů. Ale je to vážně důležitější než použitelné sedlo pro dva, celodenně komfortní ergonomie a smysluplné zdvihy pérování? Pokud jen trochu uvažujete o motocyklu této třídy, běžte se na Californii alespoň sklouznout. A nedejte moc na obrázky. Není příliš fotogenická, naživo vás uchvátí mnohem víc! •
TECHNICKÉ SPECIFIKACE
Motor: čtyřdobý vzduchem a olejem chlazený dvouválec do V, 90°, SOHC, 4 ventily na válec, 71 kW (96 k) při 6500 1/min, 121 Nm při 3000 1/min, jednokotoučová spojka s tlumičem vibrací, šestistupňová převodovka; podvozek: dvojitý kolébkový rám z oceli, teleskopická vidlice 0 45 mm, čtyřpístkový třmen vpředu, dvoupístkový třmen vzadu; rozměry a hmotnosti: rozvor 1685mm, dráhy odpružení 120/120 mm, výška sedla 740 mm, hmotnost s plnou nádrží 346kg, objem nádrže 20,51, cena od 495 900Kč JE TO POŘÁDNÝ KUS MOTOCYKLU. JEHO MOHUTNOST ZVÝRAZŇUJÍ OBROVSKÉ VÁLCE TRČÍCÍ DO STRAN.