Podle Šipoše byla hlavním kořením Matovičovy kampaně autentičnost. „Nebylo to tak, že přišel nějaký herec, který by nám v kampani získával body pro produkt vymyšlený agenturou. Je pravda, že Babiš u vás takhle funguje. Zaplatil nejlepší lidi v oboru a těmi penězi to celé převálcoval,“ říká Šipoš, který je nově zvoleným poslancem slovenské Národní rady.
Jaká je
vaše původní profese? Nebo jak jste se k politickému marketingu vlastně
dostal?
Jsem
vystudovaný učitel. Pro naše hnutí jsem dělal tři a půl roku šéfa regionálního
týmu. Potom potřebovali pomoc v mediálním týmu, tak jsem tam přišel, a tak
to začalo. Možná na mě lidi v hnutí viděli, že bych to mohl zvládnout.
Proto jsem asi dostal tu nabídku.
Vaše
kampaň před parlamentními volbami byla poměrně neobvyklá. Nezaplatili jste si
žádnou agenturu ani profesionální poradce. Inspirovali jste se někde v
zahraničí?
To bych úplně
neřekl. Samozřejmě sleduji třeba českou politiku a vaše volební kampaně. Mě
osobně zaujala třeba kampaň Pirátů. U nás ale ty nápady vznikaly spontánně,
protože Igor Matovič je dost známý tím, že ho politický marketing baví.
Postupně jsme do týmu nabalovali lidi, kteří marketingu rozumí a nakonec mezi
námi vznikla zajímavá chemie. Nápady tam přicházely a my jsme se jen bavili,
jak je vylepšit a realizovat.
Komentář Jana Novotného: „Slovenský Babiš” Igor Matovič jako kultivovaná verze oligarchy
Je
podle vás tedy Igor Matovič ideálním politikem pro dnešní instagramovou dobu?
Na Slovensku je
to aktuálně nejautentičtější a je hlavně uvěřitelný.
Podle
průzkumů mělo vaše hnutí ještě někdy v lednu sedm nebo osm procent. Kdy si
myslíte, že přišel zlom v kampani?
Osobně jsem
vnímal pět zlomových momentů. Prvním bylo představení kandidátky, na které jsme
si dali záležet a chtěli jsme tam mít kvalitní lidi. Po tom jsme vyskočili
v průzkumech na osm procent. Druhý moment byl výlet do Cannes, kde jsme
ukázali luxusní vilu ministra Jána Počiatka. Vzniklo tam nejúspěšnější video
z celého slovenského politického marketingu.
Třetím zlomem bylo internetové hlasování Rozhodni.to, kdy jsme
jednoduchým způsobem představili náš program. Čtvrtý zásadní moment přišel po
výletu na Kypr, kde jsme ukázali schránkové firmy Penty a pátý během
závěrečných debat. Tam byl Igor Matovič hodně silný. Lidé čekali, jaký bude, a
on se dokázal projevit jako státník.
Primárně
jste tedy stavěli na autentičnosti?
Ano,
autentičnost a uvěřitelnost byly klíčové. Hlavní ale byla práce, která trvala
deset let. Nebylo to tak, že přišel nějaký herec, který by nám v kampani
získával body pro produkt vymyšlený agenturou. Je pravda, že Babiš u vás takhle
funguje. Zaplatil nejlepší lidi v oboru a těmi penězi to celé převálcoval.
V jeho kampaních je vidět velká profesionalita, ale my jsme se právě
vydali jinou cestou a vyplatilo se to.
Čtěte také: Matovič své Slováky dobře zná…
Mluvil
jste o tom výletu do Cannes. Video z něj vidělo více než 1,5 milionu lidí.
Jak vznikl ten nápad?
Přečetli jsme
si článek, který se zabýval vilou Jána Počiatka. Druhý den jsme se o tom
v našem týmu bavili a vznikl nápad, že se tam pojedeme podívat. To se
zalíbilo většině lidí. Přes víkend jsme pak zjistili, že za se dají relativně
levně koupili letenky a bylo to. Objednali jsme si i levné spaní a myslím, že
se vším všudy cesta vyšla na nějakých 1600 eur. To byl nápad, který hodně
přispěl k tomu, že jsme nakonec vyhráli.
Vaše
kampaň byla specifická i v tom, že jste se nebáli kritizovat potenciální
koaliční partnery. Nebáli jste se, že se vám to po volbách vymstí?
Oni se vůči nám
vyhraňovali už v létě, kdy jsme ještě měli podle průzkumů malá procenta.
Zástupci Progresivního Slovenska, SPOLU a KDH se bavili o tom, že by byli
nejradši, kdyby po volbách vznikla vláda bez našeho hnutí, takže první krok
přišel z jejich strany. V tu chvíli jsme pochopili, že každý hraje na
sebe a oni se nás snaží vyloučit. Volby nakonec dopadly tak, že oni zůstali
vyloučení.
Volby
jste ale vyhráli hlavně díky takovému hodně ukřičenému „opozičnímu stylu“. Jak
se chování Igora Matoviče změní, když bude premiérem? A jak se změní váš
marketing?
Chceme nadále
dbát na to, abychom byli autentičtí. Na druhou stranu se ale musíme prezentovat
jako vládní strana. V opozici si toho můžete dovolit víc a ve vládě musíte
být trošku státník a myslet na zodpovědnost, kterou od voličů máte.
Podle mě se
marketing nezmění, a když vznikne nějaký zajímavý nápad, tak ho realizujeme.
Hodně nám ale pomáhal Směr těmi svými kauzami. Rozkrádání, majetky a bezbřehé
okrádání lidí bylo pro nás velkou motivací k tomu, abychom lidem otevřeli
oči. Oni sice mají marketing nastavený tak, že se svými voliči komunikovali velmi
profesionálně na základě různých výzkumů, ale to vše byla jedna velká
Potěmkinova vesnice.
My jsme potřebovali ukázat jejich pravou tvář a tu zhmotnit, aby
to bylo pro voliče srozumitelnější. Jedna věc je, když o tom v kravatě a
v obleku mluvíte. Druhá věc je, když lidem to rozkrádání státu ukážete na
jejich konkrétních majetcích.