Nové generační podoby se na konci minulého roku dočkal jeden z nejprodávanějších manažerských vozů v Česku, Volkswagen Passat. Konstruktéři mu dali nový design, širší nabídku motorů a také bohatší výbavu. Nový model je ovšem o něco dražší než předchozí verze. Ta se prodávala za 605 700 korun, na nejlevnější nový passat si zájemce musí připravit minimálně 614 500 korun.
Při práci na podobě nového passatu vsadili návrháři Volkswagenu na kartu evoluce. Vůz totiž rozvíjí styl předchozí verze. Zůstává charakteristický oblouk střechy a dlouhá záď, a to jak u čtyřdveřového sedanu, tak u kombi s názvem Variant. Výrazněji se změnila pouze příď, do interiéru konstruktéři v podstatě nezasáhli. Největší novinkou v přední části je výrazná chromovaná maska chladiče lichoběžníkového tvaru navazující na prolis v kapotě motoru. Tato změna přibližuje passat vzhledově ke koncernově příbuznému Audi. Dražší varianty dostanou nové bixenonové světlomety, které používají výbojky nejen pro potkávací, ale také dálková světla.
Větší novinky přinesla nabídka pohonných jednotek. Ta zahrnuje pět zážehových a tři přeplňované vznětové motory. Na základním stupínku wolfsburského menu motorů stojí nový zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru a výkonu 75 kilowattů. Nové jsou i zážehové čtyřválce 2,0/85 kW a 2,3 V5/125 kW. Soupisku zážehových motorů inovované verze doplňují už známé agregáty 1,8/110 kW
a 2,8 V6/142 kW. Nabídka přeplňovaných vznětových motorů TDI s přímým vstřikováním zahrnuje dva stroje se vstřikovacím čerpadlem, oba se shodným objemem 1,9 litru o výkonech 74 a 96 kilowattů.
Zejména výkonnější čtyřválec 1,9 TDI/
/96 kilowattů dosahuje úctyhodných výkonových i provozních parametrů. Už od 1900 otáček za minutu poskytuje tento stroj svůj maximální točivý moment 310 Nm, jeho průměrná spotřeba činí slušných 5,6 litru nafty na sto kilometrů jízdy. Třetím naftovým motorem pro nový passat je známý šestiválec 2,5 V6 TDI, který se může pochlubit 110 kilowatty. V nabídce se objeví také verze s pohonem všech kol 4 Motion nebo modely s automatickými převodovkami.
Redakce týdeníku EURO měla možnost vyzkoušet osvědčenou benzinovou verzi 1,8 Turbo s výkonem 110 kilowattů, jejíž základ se prodává za 678 300 korun. Tento druhý nejsilnější motor v nabídce dokáže dát passatu rychlost až 223 kilometrů v hodině. Z nuly na stokilometrovou rychlost se vyšplhá za 8,9 sekundy. Horší je to se spotřebou při razantnější jízdě. Podle specifikací má v průměru činit 7,9 litru na sto kilometrů jízdy. Při testování se ale pohybovala až o litr výše.