Menu Zavřít

Volvo V60: Polemika s tradicí

28. 5. 2011
Autor: profit

K automobilkám patří zažité stereotypy. Například Volvo platí za symbol bezpečnosti a robustnosti. A také za výrobce hranatých škatulí, které se sice skvěle hodí pro převoz velkého množství nejrůznějších věcí, ale zato jsou bez větších designových ambicí. Jenže časy se mění.

Volvo V60: Polemika s tradicí

Foto: Volvo

Volvo V60 rozhodně nikdo nemůže nazvat krabicí. Jak velí současné trendy, nový kombík dostal mírně sportovní tvary, ty tam jsou doby, kdy stačilo za C sloupek umístit hranatou skříň. Volvo si hraje s linkami i zaoblenými tvary, zužující se okna dodávají vzhledu dramatičnost.

Krása nad účel

Pravověrným „kombíkářům“ se to asi příliš líbit nebude, ale tak to prostě dnes je. I užitková auta chtějí být krásná – byť na úkor praktičnosti. Model V60 vychází ze sedanu S60, o němž jste si už v Profitu mohli přečíst. Nepřekvapí proto, že interiér je v podstatě stejný, a tedy mimořádně příjemný. Můžete tu mít kvalitní a luxusně vypadající materiály a potěší i logické ovládání a velký výběr „hi-tech“ vychytávek.

První větší rozdíl najdete na zadních sedadlech, kde je u kombi více prostoru nad hlavou. Narostl samozřejmě i kufr, k dispozici je 430 litrů, po sklopení zadních sedadel pak 1 241 litrů. Upřímně, to není nic moc, konkurence nabízí víc. Ale i to svědčí o faktu, že tohle Volvo si na praktičnost až tak úplně nehraje. Zato ale nabízí spoustu možností technické specifikace. Vyzkoušel jsem proto tentokrát hned dvě zcela odlišné a stejně lákavé motorizace. Ta první osloví spíše spořivě uvažující řidiče, ta druhá pak zájemce o výkon a trochu sportovnosti.

Volvo V60 T6

motor zážehový šestiválec objem 2 953 cm3 max. výkon 224 kW (304 k) max. rychlost 250 km/h max. toč. moment 440 N.m z 0 na 100 km/h 6,2 s spotřeba 10,2 l/100 km cena test. modelu 1 369 700 Kč

Pohodová jízda

Pojďme nejprve na spořivější variantu, tedy na vůz s naftovým pětiválcem D3 o objemu dva litry. S maximálním výkonem 163 koní a nejvyšším točivým momentem 400 N.m jde o zajímavý kompromis mezi dynamickými schopnostmi a spotřebou, ale i pořizovací cenou. Motor je kultivovaný, typický, mírně chraplavý zvuk dieselového pětiválce se ozve, teprve když trochu přiložíte pod kotel. Testované Volvo V60 D3 bylo vybavené šestistupňovou automatickou převodovkou Geartronic, která určitě nezklame.

A jak je na tom se spotřebou? Slušně. Při předpisové a pohodové jízdě si bez větších omezení vezme méně než 6 litrů na každých 100 kilometrů, s těžší nohou pak samozřejmě roste chuť. Při dálniční rychlosti se spotřeba pohybuje kolem 6,5 litru, ve městě průměr činil 8,2 litru. Tady se samozřejmě projevila automatická převodovka, manuál je jistě úspornější. Nezklamou ani jízdní vlastnosti, podvozek je nastavený spíše komfortně a auto celkově působí pohodovým dojmem.

Spíš pro fajnšmekry

FIN25

Kombi s benzínovým motorem T6 představuje nejsilnější variantu. Přeplňovaný šestiválec s objemem tři litry dodává autu výkon 304 koní, točivý moment 440 N.m je k dispozici mezi 2 100 a 4 200 ot./min. Z klidu na stovku Volvo zrychlí za 6,2 vteřiny, skvělé je ale především pružné zrychlení. Síly má tenhle kombík na rozdávání. Vyloženě sportovec to přesto není, chybí mu pár důležitých věcí. Především nedokáže řidiče úplně vtáhnout do děje, šestiválec má spíše klidný projev a šestistupňový automat Geartronic je v tomto případě až příliš rozvážný. U pohodového dieselu to až tak nevadilo, tady už občas zakroutíte hlavou.

K T6 se dodává pouze pohon všech kol, Volvo sází na osvědčený Haldex čtvrté generace, který zdařile potlačuje nedotáčivost a přispívá k jistotě za volantem. Přesto i u jízdních vlastností platí, že nejsilnější V60 není vyloženě ostré kombi. Měkčí naladění podvozku se v zatáčkách projevuje nakláněním, řízení neposkytuje výraznou zpětnou vazbu od kol. To však neznamená, že V60 T6 jezdí špatně. Naopak, jízda v něm je mimořádně příjemná, jen se nesmíte nechat unést tím silákem pod kapotou…

  • Našli jste v článku chybu?