Crossover XC60 se poměrně rychle a možná trochu nečekaně stal nejúspěšnějším modelem švédské automobilky. Mít ho můžete i se slušivým sportovním paketem R-Design. Ten dokáže autu i jeho řidiči dodat dojem jedinečnosti.
Foto:Archiv
.Přestože tvary XC60 vycházejí z dospělejší XC90, dovolím si tvrdit, že tenhle model byl prvním „odvážným Volvem“, jehož vzhled se odpoutal od konzervativních linií. V případě „šedesátky“ se totiž povedlo spojit dojem robustnosti a švédské solidnosti se sebevědomím svalnatého atleta. Typické prvky značky jako výraznou přední masku nebo zadní světlomety dramaticky kopírující D-sloupky doplňovaly v případě testovaného vozu ještě prvky R-Design paketu. Z nich vynikají zejména mohutné chromované koncovky výfuků, v barvě hliníku vyvedené části karoserie či osmnáctipalcová kola.
Uvnitř švédská klasika
Logo s velkým „R“ najdeme i uvnitř. Součástí výbavy R-Design jsou totiž i některé doplňky s hliníkovým dekorem, oproti běžným XC60 jsou tu také jiné koberečky, pedály a odlišný volant. Nejvíc ale oceníte fantastická, z jemné kůže vyhotovená sedadla, která možná nevynikají bočním vedením, zato jsou až hříšně pohodlná. Zajímavé na nich jsou také výlisky s označením modelu. Jinak je interiér takový, jaký byste od Volva čekali: vzdušný, s kvalitními materiály, designově střízlivý. K prostoru pro posádku výhrad netřeba. Do kufru s elektrickým víkem se vejde náklad o objemu 500 litrů.
Uspořádání ovládacích prvků se vyznačuje přísnou logikou – přestože napoprvé může moře tlačítek vzbudit jistou paniku. Já sám ale tohle švédské ovládání zbožňuji. Drobné výtky lze směrovat ke dvěma informačním displejům umístěných nad sebou. Jejich grafika dnes neohromí a jeden větší a přehlednější by byl určitě praktičtější. Jak bývá u této automobilky zvykem, i v XC60 je velká pozornost kladena na bezpečnost. Crossover se pyšní například systémem City Safety, který dokáže za určitých okolností zabránit čelní srážce s nečekanou překážkou.
Solidní zátah
Označení D5 pro vrcholný naftový pětiválec už sice něco pamatuje, motor samotný ale rozhodně není žádný vysloužilec. Naopak. Aktuální třetí generace, představená v roce 2009, je na tom technicky i „silově“ dost dobře. Maximální výkon činí 205 koní, 420 N.m točivého momentu je k dispozici mezi 1 500–3 250 ot./min. Kromě toho potěší příjemným charakterem – jak kultivovaností, tak zvukovým projevem. Dvojice turbo-
dmychadel zajišťuje dostatek výkonu v širokém spektru otáček, a tedy i rovnoměrný zátah. A na to, že Volvo rozhodně nepatří mezi střízlíky, je slušná i spotřeba. Jezdit dlouhodobě za zhruba osm až devět litrů nafty na 100 kilometrů by neměla být větší potíž.
Jak jezdí
Součástí R-Design paketu je kromě nejrůznějších designových prvků také sportovnější nastavení podvozku. Přestože je tvrdší charakter znát, XC60 vás závodit nenechá. Zato vyniká komfortem a uměním vnutit řidiči pocit pohody. V zatáčkách se auto chová jistě, nerozhodí ho ani nerovný povrch. Na dobrých jízdních vlastnostech se podepisuje také pohon všech kol, který tu zajišťuje Haldex čtvrté generace.
šestistupňový automat Geartronic nepatří k nejrychlejším, zato ale řadí mimořádně plynule. Když k tomu přičtete slušné odhlučnění kabiny, sympatický projev motoru, už zmíněná skvělá sedadla v příjemném interiéru, je jasné, že Volvo XC60 je pohodlný kočár. Tomu odpovídá i sebevědomá (dle mého názoru však opodstatněná) cena. Ta nejnižší za vůz s turbodieselem D3 představuje 939 000 korun.