Menu Zavřít

VOŇAVÉ POTÍŽE

9. 8. 2001
Autor: Euro.cz

K o s m e t i c k ý     p r ů m y s l

Velcí výrobci kosmetických přípravků sice pocítili slabší poptávku po těžkých parfémech, proti kterým začali brojit ochránci životního prostředí, nicméně hospodářské výsledky většiny z nich byly loni dobré.

Zatímco celosvětový prodej kosmetických výrobků se ještě v roce 1997 vyvíjel pro výrobce velice slibně a v peněžním vyjádření dosahoval několika desítek miliard dolarů, loni se poptávka poněkud snížila. Ani letos se rozhodně nepočítá s vzestupem. Tyto tendence jsou nejvíce patrné na americkém trhu, kde operují dvě světové kosmetické jedničky - Estée Lauder a Revlon.

Konec těžkých vůní?

Už od roku 1996 se ve světě postupně snižuje zájem o těžké parfémy. Zatímco v osmdesátých letech rostl jejich odbyt v dvojciferných číslech, v uplynulých dvou letech byly přírůstky sotva tříprocentní. Například velmi populárního parfému Charlie od firmy Revlon se podle jejího nejnovějšího odhadu prodalo loni do Vánoc o 2,6 procenta méně než v roce 1997. Pro ilustraci: z 87 exkluzivních značek těžkých parfémů prodávaných ve světě v letech 1995-1997 se na žebříčku dvaceti nejoblíbenějších parfémů udrželo loni pouhých sedm. Ovšem velké i malé firmy se rychle zorientovaly, aby si udržely hospodářské výsledky, a řada z nich už loni vrhla na trh desítky lehčích parfémů, což prospělo jejich závěrečné obchodní bilanci.

Hvězda Estée Lauder

K největším světovým výrobcům kosmetiky bezesporu patří americká Estée Lauder, jejíž historie se píše od třicátých let. Ovládá dnes dvacet procent světového kosmetického trhu. Své výrobky prodává ve více než sto zemích.

Je jedním z předních světových výrobců pleťových krémů, parfémů a přípravků péče o vlasy. Nicméně zahraniční tisk uvedl, že chce být pravděpodobně ještě „silnější , neboť těsně před koncem roku prý koncern projevil zájem o převzetí kosmetické divize známé chemické firmy Sanofi. O tuto společnost projevily podle zprávy agentury Reuters velký zájem také japonská Shiseido, německá Wella a další potenciální zájemci. Svědčí to o tom, že globalizační tendence vyvolané ve světě zhoršenou hospodářskou situací a doprovázené vlnou fúzí se pomalu vkrádají i do tohoto oboru chemického průmyslu. Vývoj kursu akcií vybraných společností na burze v New Yorku (USD)

Estée Lauder

Revlon Pramen: Bloomberg

Estée Lauder si však loni, pokud jde o hospodářský výsledek, nemusela příliš stěžovat. Její prodeje v prvním čtvrtletí finančního roku 1998/99 (to jest v červenci až září) vzrostly o jedenáct procent na 997 milionů USD. Její čistý příjem za toto období dosáhl 71,6 milionu USD a byl o šestnáct procent vyšší než ve stejném období před rokem. Navíc neočekává zhoršení ani v následujících měsících.

Regionálně se mohla pochlubit největším odbytem na domácím americkém trhu (větším o sedmnáct procent než ve stejném období před rokem), k čemuž podle jejího vedení přispěly hlavně nové produkty všech kategorií. Díky tomu doma stouply i její příjmy.

V části Evropy, na Středním východě a v Africe vzrostl její zisk jen o osm procent. Velmi dobře si však vedla na britském trhu, ve Španělsku, Francii a Itálii.

V jihovýchodní Asii postižené finanční krizí hodnota jejího prodeje zaznamenala v přepočtu na dolary (díky měnovým kursům) v hodnotovém vyjádření pokles o šestnáct procent. Přesto tam ale její operační zisk stoupl o jedno procento, a to díky vyššímu a hlavně efektivnějšímu prodeji v Japonsku.

Celkové hospodářské výsledky Estée Lauder posílily její akcie na burze.

Revlon poněkud klesl

Mezi světové jedničky se řadí i další americká firma, Revlon, jejíž historie sahá také do třicátých let. Své výrobky dnes nabízí ve 175 zemích. Na rozdíl od Estée Lauder má však určité potíže. Její prodej v druhé polovině loňského roku začal klesat. Výrazně se snížil její příjem nejen za třetí čtvrtletí, ale za celých devět měsíců roku 1998.

Avšak navzdory tomuto poklesu vidí svou budoucnost pozitivně. Chce zůstat na trhu agresivní a zvyšuje kvůli tomu i výdaje na reklamu. Pokračuje ve zvyšování svého tržního podílu na domácím trhu především zaváděním nových produktů. Analytická společnost Standard & Poor ve své prognóze předpovídá, že společnost bude expandovat i v mezinárodním měřítku a očekává případné akvizice.

MM25_AI

Aby vylepšila své příjmy, zahájí podle svého programu restrukturalizaci, která bude spočívat mimo jiné i v uzavírání některých svých závodů mimo USA a v dalších opatřeních směřujících k radikálnímu snižování nákladů. Vedení firmy předpokládá, že to vše povede k úsporám kolem 25 milionů USD. V roce 1999 by jí to mohlo podle názoru Standard & Poor umožnit udržet si dobrou pozici mezi konkurencí.

Nepříjemnou kapitolou je ovšem kolaps akcií Revlonu, způsobený výrazným snížením příjmů v roce 1998 o více než 20 milionů USD a také problémy se splácením dluhů.

  • Našli jste v článku chybu?