PETRA DVOŘÁKOVÁ, MAJITELKA FIRMY PORTAGE - Na svůj podnikatelský nápad přišla Petra Dvořáková při cestování po Praze. Jako vozíčkářka se totiž setkávala s velkým omezením. Stále je ještě hodně míst, kam se člověk odkázaný na kolečkové křeslo nedostane. Dvořáková proto nabídla i ostatním invalidům přepravu mikrobusem.
Míst, na která se člověk jezdící na invalidním vozíku nedostane, je velké množství, a to nejen v Praze. Invalidé jsou limitováni třeba v příměstských vlakových spojích. Firma Portage, která převoz invalidům nabídla, se ale prozatím orientuje především na hlavní město. „Kamarád mi nabídl, že mi pomůže pořídit mikrobus a vybavit ho potřebnými pomůckami, abych v něm mohla cestovat,“ říká Petra Dvořáková.
Odtud byl už jen krůček k tomu, aby rozjela současnou službu. Když se totiž známí a vozíčkáři z okolí o mikrobusu dozvěděli, začali se ozývat, jestli by je také někam neodvezli. „Ukázalo se, že taková služba na trhu chybí, tak jsme si řekli, proč ji nenabídnout ostatním,“ říká Tomáš Novák z Portage.
Zdravý se sveze také
Služba už funguje více než půl roku. Spuštění předcházela několikaměsíční fáze, kdy se zařizovala potřebná administrativa a domýšlely různé detaily. Nyní své služby Portage poskytuje 24 hodin denně. „Prioritou Portage je přeprava vozíčkářů, nicméně když máme volné kapacity, tak vozíme i zdravé lidi. Pracujeme například pro různé firmy. Během krátké doby jsme schopni vyndat zařízení na přepravu vozíků a auto vybavit osmi sedačkami,“ říká Novák.
Za značkou Portage stojí skupina přátel Petry Dvořákové. „Bez nich by vůbec nebylo možné tuto službu provozovat,“ říká Dvořáková. Plynulý chod firmy Portage zajišťují na plný úvazek tři lidé a dalších zhruba deset jim pomáhá. Jsou to například lidé z Autoškoly Krejčí, kteří pomáhají s údržbou vozového parku a speciálními školeními nebo kamarádi ze společnosti Convoy, která poskytuje administrativní zázemí. Portage pomáhá i společnost Pride, která v případě nouze opravuje invalidní vozíky a zároveň umí zajistit nové.
„Stalo se nám například, že volala paní, které se při výjezdu na Petřín rozbil motorový vozík a nemohla se sama nikam dopravit. Přijeli jsme pro ní a na nutnou dobu jí půjčili vozík náhradní,“ říká Tomáš Novák. Jedním z dalších jeho plánů je začít dovážet použité, ale stále spolehlivě funkční vozíky z Německa a zákazníkům nabízet krátkodobý či dlouhodobý pronájem.
VODAFONE FIRMA ROKU 2008
V rámci soutěže Vodafone Firma roku 2008 vyhlásila letos společnost Vodafone kategorii Byznys Rebel 2008. V ní hledá firmy, které nabízejí výrobky a služby za jiných, pro zákazníky příznivějších podmínek, než je na trhu běžné. V hledáčku Vodafonu jsou především malé a střední firmy v regionech, které se snaží ve stále zostřující se konkurenci uspět tím, že nabízejí jasné výhody a naopak ruší pro zákazníky nevýhodná pravidla. Kandidáti se mohou přihlásit na www.firmaroku.cz.
Nechceme rychle růst
Portage nyní nabízí komplexní spektrum služeb v oblasti dopravy osob, přepravy zásilek a vozidel. V jejich nabídce nechybí ani odvoz zdravých lidí a jejich aut z večírků nebo i od zubaře po anestezii. Většinou vozí lidi na kratší trasy, hlavně po Praze a okolí. Občas mají ale i zajímavější zakázky, nedávno například zajišťovali dopravu pro svatbu vozíčkářů. Mají filozofii, že službami pro firmy a další zdravé zákazníky z části dotují služby pro vozíčkáře. Jejich hlavní zákazníci totiž patří k těm, kteří si příliš drahé služby dovolit nemohou, přestože je často velmi nutně potřebují.
„Na přepravě vozíčkářů máme jen malou marži a zakázek zatím není mnoho,“ říká jednatel společnosti Jiří Pacek. Podle něj se sice meziměsíčně počet zakázek více než zdvojnásobuje, celkově Portage ale zatím měsíčně přepraví řádově desítky zákazníků.
Do budoucna lidé z Portage plánují své služby v Praze posílit, a pak je také začít nabízet i vozíčkářům mimo hlavní město. Zaměřit by se chtěli na velká krajská města, kde stejně jako v Praze vozíčkáři musejí překonávat velké vzdálenosti a městská hromadná doprava jim to moc neusnadňuje. Nechtějí ale růst příliš rychle, protože kladou velký důraz na kvalitu poskytovaných služeb.
Svou nabídku stále rozšiřují. Nyní například nabízejí nákupní výlety do obchodních center, kam se lidé na vozíku MHD sami dostanou jen velmi těžko. Některým zákazníkům také rozvážejí těžké nákupy domů.
„Chceme mít také více vlastních aut. Dnes máme dvě, pět dalších si půjčujeme. S vícero vlastními vozy budeme moci mít stálé stanoviště na více místech a rychleji tak reagovat na potřeby zákazníků,“ říká Tomáš Novák. Dodává, že každý další vůz představuje náročnou investici, protože se musí vybavit speciálním zařízením pro upevnění vozíků, aby pasažér uvnitř byl zajištěn stejně bezpečně, jako na ostatních sedačkách v autě. Zátěž těchto investic se snaží snížit i nabízením reklamní plochy na svých vozech.