Koupí Bush americké stroje, nebo si zvolí výrobky evropského joint venture?
Od doby Eisenhowera všichni američtí prezidenti při svém slavnostním nástupu do funkce přistávali na jižním trávníku Bílého domu v zelené helikoptéře, známé jako Marine One. Firma Sikorsky Aircraft, se sídlem ve Stratfordu v Connecticutu, staví tyto vrtulníky již téměř 50 let a očekávala, že bude pověřena také výrobou nové série plánované na rok 2008. Existuje však jeden problém: poprvé má Sikorsky konkurenta, a to anglo-italskou firmu AgustaWestland.
Pro Bushovu administrativu je to nepříjemná volba. Na jedné straně stojí americký symbol Sikorsky, jehož dlouholetým zastáncem je Charles R. Black, který je náhodou poradcem pro kampaň prezidenta George W. Bushe. Druhou stranu tvoří společnost AgustaWestland, již nejvíce prosazují britský ministerský předseda Tony Blair a italský premiér Silvio Berlusconi, a to jsou zase náhodou dva nejbližší Bushovi spojenci.
Rozhodování je tím těžší, že oba stroje jsou považovány za více než dostatečné k tomu, aby dopravovaly hlavu státu. Odborník na letectví a kosmonautiku Richard L. Aboulafia ze skupiny Teal Group ve virginském Fairfaxu říká: “Po technické stránce mezi nimi není zřejmý vítěz.” Není divu, že 23. března letectvo vojenského námořnictva USA odložilo rozhodnutí plánované na květen. Přestože tvrdí, že potřebuje více času, aby mohlo obě volby dobře zvážit, někteří lidé mají podezření, že administrativa se chce tomuto rozhodnutí vyhnout, dokud nebude po volbách.
Jde skutečně o hodně. Vrtulníky letky Marine One, kterých je v současnosti dvacet, slouží nejen pro přepravu prezidenta, ale také při návštěvách zahraničních hodnostářů. Nový letecký park bude mít 23 strojů – vítěz výběrového řízení v hodnotě 1,7 miliardy dolarů na dodávku tří prototypů a pěti helikoptér pro běžný provoz získá také zakázku na výrobu zbývajícího počtu strojů a jejich údržbu v celkové hodnotě sedmi miliard dolarů. A prezidentské schválení by mohlo vítězi pomoci prodat nejméně dvě stě dalších vojenských vrtulníků v ceně patnácti miliard dolarů.
Proto jdou oba rivalové až do krajnosti, aby své nabídky zatraktivnili. Firma Sikorsky prosazuje svůj prototyp VH-92 Superhawk pod heslem “Kupte americkou značku” a tvrdí, že by to zachránilo několik set pracovních míst. Vzhledem k tomu, že její program výroby helikoptér Comanche byl nedávno zrušen, má firma velký zájem na tom, aby kontrakt získala. “Znamená to buď vyhrát, nebo zcela odpadnout,” říká George David, předseda správní rady United Technologies, mateřské společnosti firmy Sikorsky. Aby podpořil své šance, zdůrazňuje Sikorsky své zkušenosti a halí se do státní vlajky. Tvrdí, že prezident bude bezpečnější ve vrtulníku domácí výroby než ve stroji postaveném potenciálně nespolehlivými zahraničními dodavateli.
Vrána k vráně...
AgustaWestland kontrovala slibem vytvořit ve Spojených státech tisíc pracovních míst. Tato firma – která je společným podnikem státem ovládaného italského průmyslového koncernu Finmeccania a britského výrobce automobilové a letecké techniky GKN – získala do čela svého týmu společnost Lockheed Martin. Vrtulníky, známé jako U. S. 101, by měl vyrábět závod Bell Helicopter Textron se sídlem ve Fort Worthu. AgustaWestland také uvádí, že zatímco prototyp od firmy Sikorsky se chlubí ani ne třemi tisíci letových hodin, U. S. 101, který se již vyrábí, jich má na svém kontě padesát tisíc. A navíc, jak uvádí AgustaWestland, U. S. 101 má prostornější kabinu a disponuje třemi motory, zatímco Superhawk jen dvěma.
Větší prostor může mít menší váhu než politika. Zatímco lobbista Black nechce prozradit, zda o této záležitosti s Bushem již hovořil, jisté zdroje uvádějí, že Blair a Berlusconi ano. “Jsme loajální spojenci,” říká Keith Hayward ze Society of British Aerospace Companies. “Přízemní nacionalismus by v tomto rozhodnutí neměl hrát roli.” Pokud tým firmy AgustaWestland prohraje, podpoří to italské síly, které tvrdí, že by Řím měl zastávat stejnou politiku jako Paříž a Bonn. A to by mohlo zničit evropské naděje, že obchodní transakce v oblasti transatlantické obrany budou konečně obousměrné.
Manévrování bude pokračovat celé měsíce. Jediná jistota zatím spočívá v tom, že s příchodem roku 2008 má z trávníku u Bílého domu vzlétnout nový Marine One. Ale už dlouho předtím dojde ke zklamání některých z nejbližších partnerů prezidenta Bushe. Otázka zní, kterých?
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Jaroslav Hejzlar, www.LangPal.com