Menu Zavřít

Vše musí mít pravidla

25. 10. 2005
Autor: Euro.cz

Již brzy se rozhodne o regulaci lobbingu v Bruselu

Lobbing je v českém prostředí považován za nečistou činnost a je velmi často spojován s korupcí. Na rozdíl od české reality je lobbing v Bruselu standardní záležitostí a mašinérie Evropské unie by bez něj snad již ani nemohla fungovat. O tom svědčí i počet lobbistů v Bruselu, který jde do tisíců. Tvrzení, že každý úředník evropských institucí má svého lobbistu, určitě není daleko od pravdy. Lobbingu se v Bruselu věnují nejen zástupy firemních právníků a poradců, ale také řada neziskových organizací a další subjektů. V Bruselu mají kanceláře jak velké firmy, jako jsou Toyota, McDonald´s nebo Deutsche Telekom, tak i evropské regiony, neziskové organizace různého zaměření, církve, i množství celoevropských oborových asociací od chemického průmyslu až po kominíky nebo dentisty. V Bruselu jsou zastoupeny i některé americké federální státy, například Illinois či Ohio, což jen potvrzuje důležitost Bruselu jako rozhodovacího centra. K tomu je samozřejmě nutné přičíst diplomatická zastoupení členských zemí Evropské unie a třetích zemích, která v Bruselu působí jako lobbistické organizace za zájmy národních států.

Styky s lobbisty.

Rostoucí počet lobbistů v Bruselu vyvolal potřebu stanovení určitých pravidel hry, na jejichž základě by probíhal jejich styk s úředníky evropských institucí. Původní snahy o regulaci evropského lobbingu se datují do první poloviny devadesátých let, kdy si Evropská komise a Evropský parlament uvědomily potřebu reagovat na tento trend. Komise vydala na sklonku roku 1992 sdělení, ve kterém definovala svůj vztah k zájmovým skupinám, jak pojmenovala širokou řadu evropských, národních a mezinárodních asociací, právní firmy, konzultanty, zástupce místních a regionálních autorit … Komise jako iniciátor unijní legislativy uznala důležitost těchto zájmových skupin a zároveň definovala svůj vztah k nim, který je založený na otevřenosti, transparentnosti a rovném zacházení s jednotlivými skupinami. Jedním z praktických kroků ke kultivaci prostředí a lepší orientaci v množství organizací lobbujících v Bruselu bylo vytvoření databáze zájmových skupin, která je volně dostupná na internetu a najdeme v ní jak zástupce firemního, tak i neziskového sektoru. Současný přístup Evropské komise je založen na samoregulaci lobbingu, komise nic nepředepisuje, ale podporuje aktivity směřující k vytváření pravidel chování profesních asociací (Codes of Conduct). Další instituce si stanovují pravidla pro styk s lobbisty samy. Evropský parlament tak například spravuje registr akreditovaných lobbistů, do kterého se musí zapsat každý lobbista, který chce získat průkazku opravňující ke vstupu do budovy parlamentu.

MM25_AI

Nová koalice.

Loňský rok byl z pohledu personálních změn v evropských institucích velmi intenzivní. Nejen, že se v červnu konaly volby do Evropského parlamentu, ale koncem roku také nastoupila nová sestava komisařů a vzhledem k rozšíření Evropské unie nastaly personální změny a byla reorganizována téměř všechna generální ředitelství komise. To dalo podnět i k novému pohledu na regulaci lobbingu. Pravidla regulující evropský lobbing, jsou již více než deset let stará a je potřeba je oprášit a podívat se, zda odpovídají dnešní realitě. Startovním impulsem k tomu byl dopis padesáti neziskových organizací, adresovaný prezidentu Evropské komise, který požadoval zpřísnění požadavků na transparentnost pro lobbisty-profesionály. Odpovědí Evropské komise bylo zahájení iniciativy za větší transparentnost a přísnější etická pravidla spuštěné letos v březnu. Na straně Evropské komise je tahounem Estonec Siim Kallas, který v rámci kolegia komisařů zodpovídá za administrativní záležitosti, audit a boj s podvody. Své plány na změny současného systému by měl představit do konce roku v Zelené knize, která bude podkladem pro další diskusi. Původní dopisová iniciativa neziskových organizací dostala v červenci nový podnět. Vznikla nová koalice neziskových organizací pod názvem ALTER-EU (Aliance pro transparentnost lobbingu a etickou regulaci). Aliance má ve svém programu tři požadavky. Nejdůležitějším a také asi i nejvíce kontroverzním je zavedení povinného systému registrace a průběžných zpráv o činnosti pro všechny lobbisty s ročním rozpočtem nad přibližně 600 tisíc korun.

Kodex chování.

Dalším požadavkem je novelizace kodexu chování pro úředníky Evropské komise. Ten by měl nově obsahovat povinnost vedení záznamů o formálních i neformálních schůzkách a korespondenci s lobbisty a také prodloužení doby, po kterou odcházející úředníci nemohou pracovat pro lobbistické skupiny a firmy. Samozřejmostí je, že všechny výše uvedené informace by měly být veřejně přístupné v přehledných on-line databázích. Třetím požadavkem je ukončení případů privilegovaného přístupu firemních lobbistů k úředníkům Evropské komise iniciovaných komisí samou.
Požadavky ALTER-EU vyvolaly různorodé reakce. Výkonný ředitel European Center for Public Affairs na univerzitě v britském hrabství Surrey Tom Spencer říká, že by se požadavky neměly týkat jen firemních lobbistů, ale i dalších lobbistických skupin. V tom je zajedno s hlavní osobou stojící za kampaní ALTER-EU, šéfem bruselské kanceláře ekologické organizace Friends of the Earth Paulem de Clerckem. O tom, jak bude vypadat regulace lobbingu v Bruselu, se bude rozhodovat v průběhu podzimu a příští rok. Diskuse o regulaci lobbingu v Bruselu by se měla odrazit i v české realitě, a to v současné debatě o zákonu o střetu zájmů. Je totiž potřeba vždy vnímat obě strany vztahu lobbista-lobbovaný, protože obě mají svá práva a povinnosti. Aspoň v etické rovině, když ne psané v zákoně či vyhlášce.

  • Našli jste v článku chybu?