Manifest znalostní společnosti 2004
Mirek Řihák: Má-li český stát napomoci zahraniční expanzi domácích podniků, pak je jeho první úlohou hledat cesty, jak uvést do pohybu domácí kapitálový trh.
Objem exportu musí výrazně vzrůst.
Exportní charakter české ekonomiky se zatím jen málo projevuje v technologicky rozvinutých oborech s vysokou přidanou hodnotou. Příčinou je to, že společnosti, jež v těchto oborech u nás působí, jsou vesměs nové, nestihly ještě dostatečně vyrůst a nemají přístup ke zdrojům financování, nezbytným pro zahraniční expanzi. Má-li český stát napomoci zahraniční expanzi domácích podniků, pak je jeho první úlohou hledat cesty, jak uvést do pohybu domácí kapitálový trh. Vedle toho však existují i další metody. Většina zemí EU má rozvinutý systém agentur, jež systematicky napomáhají zahraniční expanzi: opatřují pro podniky relevantní informace, propagují je, dodávají jim hluboké know-how o cílových zemích. Zpravidla jde o hlavní aktivitu státu v oblasti zahraniční politiky co do objemu vynaložených prostředků i lidských zdrojů. V České republice je takový systém na nedostatečné úrovni co do kvality i objemu.
Tabulka: objem přímých českých investic v zahraničí
Celkový objem za rok 2003:
6,55 mld. Kč
Zdroj: ČNB