Zatímco státní agentury stále tápou, jejich roli supluje soukromá firma s glejtem ministerstva zahraničí
Český dům v Düsseldorfu má v síti českých zastoupení ve světě prvenství. Od roku 2010 tu pod jednou střechou sídlí České centrum, CzechTrade, CzechInvest i konzulát, který má ekonomickou diplomacii v popisu práce. Na to, že tu pracuje desítka lidí, je v metropoli Severního Porýní-Vestfálska poněkud „přeczechováno“. Přehlednější struktury se ale v Düsseldorfu hned tak nedočkají. Přestože obě státní agentury pro obchod prezident Miloš Zeman nedávno označil za impotentní a jak CzechInvest, tak CzechTrade fungují bez řádného ředitele, čeká je expanze. A také jistota, že zájemce o byznys s Českem nepochopí, kde končí práce obchodního oddělení ambasády a kde začíná činnost vyslanců z ministerstva průmyslu.
Podle resortního šéfa Jana Mládka budou CzechTrade i CzechInvest nadále fungovat jako „agilní a vzájemně se doplňující agentury“. A to přestože na ministerstvu tři roky vymýšleli úplně jinou koncepci – síť zahraničních zastoupení, v jejímž rámci by se naopak obě agentury postupně rozpustily. Co však zůstává, je fakt, že zájmy českého exportu budou dál hájit státem placení úředníci. Možnost nahradit je alespoň zčásti nasmlouvanými agenty, kteří by od firem dostávali success fee, neprošla ani v době, kdy na ministerstvu průmyslu seděl ambiciózní propagátor zeštíhleného státu Martin Kocourek.
Se lvem v zádech Rok a půl přesto existuje instituce, která provizní prodej pod znakem s českým lvem nabízí. Jde o soukromou iniciativu Žijeme v zahraničí, za níž stojí Jana Bábíková a její reklamní agentura Mauri. Projekt, který je postaven na síti českých krajanů v cizině, má 1670 kontaktů ve 114 zemích světa. Funguje jednoduše – za sedm tisíc korun ročně má zájemce o export zboží a služeb přístup k agentům ve třech vybraných zemích. Ti jsou pak připravení za provizi domlouvat konkrétní smlouvy, zajistit účast na veletrhu nebo udělat analýzu exportních příležitostí.
Co je možná důležitější – Bábíková podniká pod záštitou ministerstva zahraničí. Koncem roku 2012 ji získala od tehdejšího náměstka Tomáše Duba. Připomeňme, že to bylo v době, kdy se resort zahraničí vedený Karlem Schwarzenbergem s ministerstvem průmyslu hádal o podobu ekonomické diplomacie a hledal cesty, jak průmysl obejít. Kromě setkání s nastupujícími velvyslanci nebo konzultací s ekonomickými diplomaty byl portál Žijeme v zahraničí způsobem, jak dát najevo, že Černín pečuje o české firmy.
Zatímco CzechTrade a CzechInvest čeká další reorganizace a dlouhodobá koncepce, projekt agentury Mauri se nezměnil a dál používá i ministerské logo, přestože Tomáš Dub byl z ministerstva zahraničí letos „odejit“. „Jednáme s ministerstvem o nové podpoře. Státní agentury jsme nikdy nepovažovali za konkurenci a jsme si jistí, že se služby státu a soukromého portálu mohou doplňovat,“ vysvětluje diplomaticky Bábíková. Mimochodem – náměstkem, který po Dubovi převzal ekonomickou agendu, je Martin Tlapa. Jinak též bývalý ředitel agentury CzechTrade.
Stoprocentně za své Projekt Žijeme v zahraničí využívá asi stovka firem, další chce Mauri podchytit prostřednictvím Asociace malých a středních podniků a živnostníků. „Od státu jsme nikdy nedostali ani korunu podpory,“ zdůrazňuje Bábíková s tím, že její služby využívají především firmy, které mají samy chuť zkoušet něco nového.
Tedy takové, které k CzechTradu beztak nejdou.
Na první pohled se to může zdát jako dokonalá symbióza. Pro CzechTrade, který má ve světě 47 úředníků a dalších dvanáct se chystá odjet do konce roku, by to ale měl být důvod k zamyšlení. Třeba nad tím, proč napřímo a bez administrativy dokáže soukromá iniciativa bez grantů a dotací pomoci malým hráčům na zahraničních trzích účinněji než speciálně školený státní aparát.
Osobně a na místě
Co nejvíce pomůže podpoře exportu?
(v % respondentů, možnost více odpovědí)
Osobní kontakty 37,8
Využití místních partnerů 19,3
Přímé oslovení zákazníků v cizině 17,9
Účast na veletrzích 14,3
Webové stránky v lokálním jazyce 4,0
Zahraniční databáze kontaktů 1,8
Dotační programy 1,0
Zdroj: International Business and Research Services, 2012
Možnost nahradit zčásti CzechTrade nasmlouvanými agenty, kteří by dostávali success fee, na ministerstvu průmyslu nikdy neprošla.
O autorovi| Blahoslav Hruška, hruskab@mf.cz