Menu Zavřít

Vstoupí Google na trh internetových prohlížečů? Zkuste si tipnout

5. 10. 2004
Autor: Euro.cz

Vlastní webový produkt je klíčem k růstu – a k odražení případného útoku Microsoftu

Většina lidí si myslela, že „válka internetových prohlížečů“ již skončila stejně jako kdysi válka mezi Betou a VHS. Nedávné kroky společnosti Google ale vyvolaly spekulace o tom, zda tento vyhledávací gigant nehodlá expandovat do prohlížečů. Nastartoval by tím konkurenční prostředí na trhu, který stagnuje již od devadesátých let, kdy Microsoft převálcoval Netscape. Nasvědčuje tomu mnohé. V posledních měsících Google najal technické pracovníky se zkušenostmi s vývojem prohlížečů z firem typu Microsoft, Sun Microsystems a BEA Systems. Firma si navíc v dubnu zaregistrovala doménu www.gbrowser.com. Zasvěcenci sice tvrdí, že v nejbližší době se žádný prohlížeč nechystá, nicméně analytici se domnívají, že se o něm vážně uvažuje. Zatímco horliví investoři po první srpnové IPO (primární nabídce akcií) Googlu vyhnali jeho akcie o 55 procent nahoru, mnozí analytici soudí, že by měl upevnit své dlouhodobé vyhlídky vstupem do podnikání v oblasti internetových prohlížečů. Pokud by tak učinil, zaútočil by na Microsoft na jeho vlastním kolbišti, šel by za hranice vyhledávání, posílil by své postavení coby vstupního bodu do internetu a mohl by prodávat více reklamy. „Vývoj prohlížeče by se mohl stát nutností,“ říká Mark Mahaney, analytik z American Technology Research. Google by se tedy měl vrhnout na vývoj prohlížeče - a čím dříve tím lépe – z následujících důvodů.

EXPANZE BEZ ZBYTEČNÉHO HARAMPÁDÍ Google si vybudoval respekt pro svou přehlednou a rychle načítanou stránku, která má pouhých 37 slov. Nicméně přesunem za hranice vyhledávání do takových služeb, jako je elektronická pošta, diskusní skupiny a správa fotografií, musí řešit jedno dilema: Jak podporovat své služby a nezahltit přitom svou vyhledávací stránku?
Logickým řešením je webový prohlížeč. Kromě standardních tlačítek, jako je „zpět“ a „obnovit“, prohlížeč obvykle disponuje panelem pro rychlý přístup ke všemu od oblíbených stránek až po často používaný desktopový software. Prohlížeč ve stylu Googlu by mohl nabízet a propojovat své služby, aniž by musel znepřehlednit svou vyhledávací stránku různými logy a textem.
Prohlížeč by však nebyl jen výkladní skříní pro nabídky Googlu, ale mohl by mu pomoci propojit jeho různé produkty. Prohlížeč Googlu by vás například mohl upozornit, když dostanete e-mail od určité osoby.

OSÍDLENÍ OSOBNÍHO POČÍTAČE Jde o nutnost, pokud má společnost dosáhnout toho, co analytici považují za důležitý budoucí krok v oblasti vyhledávání: organizace dat na pevných discích počítačů od obrázků přes textové soubory až po elektronickou poštu. Prohlížeč by se mohl stát odpalovací rampou pro jejich vyhledávání a Googlu potenciálně zajistit miliony dodatečných výsledků vyhledávání, kolem nichž by mohl prodávat kontextové reklamy.
Google si již zajišťuje prostor na pracovní ploše pomocí panelu nástrojů – softwaru, který se integruje do současných prohlížečů a poskytuje okamžitý přístup k vyhledávání na Googlu a jeho ostatním službám. Firma uvádí, že její panel si již stáhly miliony uživatelů. Nicméně většina internetových surfařů ani neví, že takovéto panely existují, a prohlížeč se značkou Google by mohl tento problém obejít. Například jen za poslední dva týdny si lidé stáhli 2,5 milionu kopií prohlížeče s otevřeným zdrojovým kódem, jenž vytvořilo málo známé sdružení s názvem Mozilla Foundation. To dokazuje, jak velká existuje poptávka po jiných prohlížečích než od Microsoftu. A kdyby za takovouto iniciativou stála značka Google, jistě by šlo o obrovskou příležitost.

ODVRÁTIT ÚTOK Z REDMONDU Microsoft vlastní asi 94 procenta trhu webových prohlížečů a vytrvale se tlačí do vyhledávání. Softwarový gigant zatím nevyužil k návštěvnosti svých stránek tlačítek zabudovaných do Internet Exploreru. Také neuvedl na trh funkci, která by uživatelům umožňovala jednoduše napsat vyhledávací dotaz do okna pro zadávání internetové adresy, jež by je zavedla rovnou na stránku výsledků vyhledávače MSN. Někteří analytici však tvrdí, že pokud k tomuto propojení dojde, Google by mohl zalitovat. Kromě toho většina práce, která je nutná pro vývoj prohlížeče, je již hotova. Google by se mohl jen připojit k technologii otevřeného kódu Mozilly a potom věnovat zdroje na přizpůsobení prohlížeče nesčetnému množství služeb Googlu. „Jestliže Google nebude mít do tří let vlastní prohlížeč, mohlo by to být pro jejich podnikání velikou brzdou,“ tvrdí Mahaney. O tom není nejmenších pochyb.

EBF24

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Zuzana Suchá, www.LangPal.com

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).