Gary Shapiro
V investicích do moderních technologií nesmí zaspat ani pořadatel největšího světového veletrhu se zaměřením na spotřební elektroniku CES, jehož letošní ročník se uskutečnil v prvních lednových dnech v americkém Las Vegas. „Jakmile návštěvník získá pocit, že totéž co na veletrhu najde i na internetu, je to s budoucností takového podniku velmi nejisté,“ říká v rozhovoru pro týdeník EURO Gary Shapiro, prezident pořádající organizace CEA (Consumer Electronics Association). CES je přitom jedním z mála veletrhů tohoto typu, které neustále rostou. EURO: Rok 2007 přinesl několik zajímavých novinek, které dávaly tušit, jakým směrem se bude ubírat letošní ročník CES. Můžete uplynulý rok krátce zhodnotit? SHAPIRO: V loňském roce technologie spojená se spotřební elektronikou nebývale expandovala. Trh se zaměřil zejména na rychlý internet a služby s ním spojené, a otevřel tak domácnosti novým službám. Domácnosti se masivně začaly připojovat optickými kabely. Rostly však i jiné oblasti, například trh s přenosnými navigacemi stoupl bezmála o sto padesát procent. Dramaticky se vyvíjel i trh s počítačovými a konzolovými hrami stejně jako stahování hudby a videa z internetu. Byla také představena celá škála velmi inovativních, trendových výrobků a služeb, například iPhone, Windows Vista, Joost, Ooma, Play Station 3 a další. Loňský rok byl skutečně přelomový. EURO: A co významného nás čeká v roce 2008? SHAPIRO: Učinili jsme první krůčky na cestě k našemu digitálnímu osudu a nyní se z nich stanou kroky dospělého. Integrace počítačové a spotřební elektroniky bude pokračovat stále hlouběji a určitě se vyskytne několik zajímavých produktových linií, které mezi sebou budou soupeřit o zákazníky, podobně jako nyní soutěží Blu-Ray a HD DVD. Během několika let také celý svět přejde na digitální televizi. U nás ve Spojených státech se to odehraje už za rok a Evropa nás trochu paradoxně bude brzy následovat. EURO: Paradoxně? SHAPIRO: Mělo by to být spíš naopak. Vy Evropané jste obrovskými fandy moderních velkých plochých obrazovek s HDTV rozlišením a signál s nízkým rozlišením budete mít déle než my. V tomto Evropa udělala chybu, měla se více koncentrovat na digitální vysílání ve vysokém rozlišení. EURO: To je jediný podstatný rozdíl mezi americkým a evropským spotřebitelem? SHAPIRO: Je jich více. Dnes má průměrný Američan pětadvacet zařízení spotřební elektroniky. Jen si zkuste představit den bez mobilního telefonu, PDA, navigace, multimediálního počítače a MP3 přehrávače! EURO: Co dalšího nás odlišuje? SHAPIRO: Prozatím máte výhodu velké zóny skutečně svobodného trhu. U nás se schyluje k bouři. Po dekádách volného trhu slyším sílící hlasy v médiích, v Kongresu i od některých prezidentských kandidátů, že určitá forma ochrany trhu nemusí být na závadu a mohla by pomoci řešit některé naše problémy. Vidím, jak kolem našeho národa začíná růst zeď izolacionizmu. To je velice nebezpečný a rušivý trend. Jestliže se etabluje, povede k ekonomické katastrofě. Na svobodném trhu totiž celá naše ekonomika stojí. Umožňuje nám zůstávat v čele inovativního proudu. Umožňuje volný tok nápadů a láká k nám schopné lidi z celého světa. To by skončilo. EURO: Naopak společné máme v poslední době naslouchání určité zelené vlně. Byl by CES stejně ekologicky zaměřený i dále od hranic Kalifornie? SHAPIRO: Určitě. Pořádáme největší veletrh spotřební elektroniky na světě a jsme rovněž první výstavou této velikosti, která se zaměřuje na snížení dopadu emisí uhlíku. Dosáhneme toho poklesem spotřeby energie, využíváním recyklovaných materiálů a kompenzacemi emisí, které budou nevyhnutelné. Spotřební elektroniku vidím jako nedílnou součást snižování spotřeby energie. V centrální hale výstaviště bude použit koberec z recyklovaného materiálu a veškerá literatura určená pro návštěvníky bude tištěna na recyklovaném papíře s použitím sójového inkoustu. Podobně i veškeré čistící prostředky a mýdla, která bude používat personál výstaviště, budou ekologicky nezávadná. Všechny žárovky, baterie a elektronika použité během veletrhu budou recyklovány. A stejně, jako je zelený veletrh, musejí být ekologické i produkty, které se na něm prezentují. Musíme zaručit, aby po nás budoucí generace zdědily zdravou planetu.
EURO: Byl jste u posledních pětadvaceti veletrhů CES. V čem se ten poslední nejvíce liší? SHAPIRO: Změnila se cesta integrace technologií. Dříve se nové technologie nejprve usazovaly v korporátní a byznys sféře. Letošní ročník byl ale výjimečný tím, že lze poprvé říci, že nové technologie nejprve míří ke spotřebiteli. Zrodilo se také něco, čemu říkám „nová konvergence“. Software a služby se spojují s internetem. Proto jsme tu letos měli vystavovatele od Disneyho, ze CBS, ze studia Universal, GM, z Fordu a podobně. Ti všichni chápou, že konvergence digitální techniky je nezadržitelná a nebýt u ní znamená připravit se o obrovské obchodní příležitosti. Letošní ročník nastolil trendy, jimiž se bude spotřební elektronika ubírat po několik příštích let.