Autoprůmysl v roce 2002
Hlavní letošní události v automobilovém průmyslu představují masivní investice, jaké dosud neměly s výjimkou Volkswagenu ve Škodě v odvětví obdoby. Statistiky ještě nejsou uzavřeny, ale je jisté, že tento rok připluly do výroby aut v České republice miliardy eur. První oznámenou investicí byla továrna japonské Toyoty a francouzského koncernu PSA Peugeot Citroën v Kolíně, která sama o sobě představuje sumu 1,5 miliardy eur. A stát jí navíc poskytne bohatou podporu v rámci dotací na výstavbu infrastruktury, daňových prázdnin a peněz na školení zaměstnanců.
Tato podpora bohužel znamenala, že téměř všechny vládní peníze určené na státní pobídky tekly letos do Kolína. „Žádali jsme vládu o podporu, ale zjistili jsme, že přednost má město na Labi,“ řekl týdeníku EURO provozovatel liberecké průmyslové zóny Petr Kupf.
To ale neodradilo subdodavatele, především japonské firmy, jako Tokai Rika, Futaba či Takada, aby houfně v české kotlině nebudovaly nové závody. Nespal ani Volkswagen ve Škodě Auto. Firma zahájila na jaře produkci limuzíny Superb v moderním závodě ve východočeských Kvasinách.
Další velká událost v autoprůmyslu byla bohužel katastrofická. Srpnové povodně odnesly automobilkám naděje na dobré prodeje a deště přímo ohrožovaly kolínskou průmyslovou zónu. A karlínská centrála Fordu se dokonce ocitla pod vodou.
TPCA Kolín.
Největší letošní událostí bylo bezpochyby zahájení výstavby továrny Toyoty a PSA v Kolíně. Jde o nejrozsáhlejší investici na zelené louce v historii země a Česká republika bude mít díky ní počínaje rokem 2005 dvě velké automobilky. A Kolín se stane automobilovým městem, podobně jako Mladá Boleslav!
Místní průmyslová zóna loni dlouho čekala na rozhodnutí BMW, to se však nakonec rozhodlo pro východoněmecké Lipsko. Kolín pak zvítězil v tvrdém souboji o výrobu malých aut výše uvedených značek. Stavba závodu byla zahájena v dubnu, kdy se na místě budoucí továrny sešli premiér Miloš Zeman a prezidenti obou firem, Fujio Cho a Jean Martin Folz. Projekt má vytvořit až deset tisíc pracovních míst v závodě a u subdodavatelů.
Stát bude oběma automobilkám v investicích výrazně pomáhat. Zemanova vláda na jaře schválila 0,5 miliardy korun z rozpočtové rezervy pro výstavbu infrastruktury, další dotace do výši 900 milionů korun půjdou do města na Labi v letech 2002 až 2004 na technické vybavení zóny včetně výstavby přípojky k dálnici. A dalších 442,4 milionu korun uvolnil stát na výkup pozemků na území zóny. PSA a Toyota získají také desetileté daňové prázdniny, dotaci 80 tisíc korun na každé nově vytvořené pracovní místo a rekvalifikace pracovníků.
Kvasiny zahájily.
Další letošní automobilovou premiérou bylo jarní otevření nejmodernějšího závodu Škody Auto ve východočeských Kvasinách. V místní svařovně, lakovně a finální montáži chtěli letos vyrobit přes 20 tisíc vozů Škoda Superb při cílové výrobní kapacitě 35 tisíc automobilů. Tato čísla se nakonec nenaplnila, Škodovka musela v září snížit produkci kvůli horším prodejům z původních 150 aut denně na 100 kusů. Podnik se ale chce na jaře k plánům vrátit. Závod Škoda Auto v Kvasinách má dlouhou tradici automobilové výroby a s ní spojených vysoce kvalifikovaných inženýrů a řemeslníků. Už v roce 1934 se zde vyráběly karoserie automobilu Jawa 700. Za 66 let produkce do roku 2000 se zde vyrobilo přes 700 tisíc automobilů.
Japonci jedou.
Po rozhodnutí Toyoty a PSA pro Kolín se do České republiky začala valit vlna investic subdodavatelských firem. Za vidinou dodávek pro novou továrnu přišla například japonská společnost Takada Industries, která začala v červenci stavět v Lounech závod na výrobu přesných funkčních komponentů a příslušenství, která budou součástí multifunkčních elektrických spínačů, zámků zapalování, bezpečnostních pásů a řídicích pák pro automobilový průmysl.
„Takada má v plánu proinvestovat kolem 150 milionů korun a vytvořit minimálně 50 pracovních míst. V polovině roku 2003 by měla být spuštěna zkušební výroba a na říjen téhož roku je plánováno zahájení plného provozu,“ řekl týdeníku EURO Luboš Lukasík, projektový manažer CzechInvestu.
Další firma ze země vycházejícího slunce – Futaba - plánuje investovat 45 milionů EUR (1,397 miliardy korun) do výstavby výrobního závodu v Havlíčkově Brodě. Vytvoří tak nejméně 225 nových pracovních míst. „Závod na výrobu automobilových komponentů v Havlíčkově Brodě bude prvním výrobním závodem Futaby v kontinentální Evropě a stane se tak hlavní základnou společnosti pro trhy Evropské unie a kandidátských zemí,“ říká Luboš Lukasík. Výstavba průmyslového závodu začne v příštím roce, zahájení vlastní výroby je pak plánováno na začátek roku 2005. Největší podíl na vyráběném sortimentu budou mít lisované díly a výfukové systémy pro automobilový průmysl.
Pohyb byl tento rok i u firem, které už investovaly v tuzemsku dříve a brzy hodlají zahájit výrobu. Například japonská Denso, která je po Kolínu druhou největší investicí na zelené louce v České republice, hodlá začít s výrobou klimatizací už příští rok. Letos v létě proto firma zahájila nábor pracovních sil. „Začali jsme s hledáním nejvyšších manažerů. Už nyní je ale jasné, že všichni manažeři technického zaměření budou Japonci a všechno, co souvisí s ekonomikou a marketingem, budou dělat Češi,“ řekl týdeníku EURO ředitel Densa Seiji Nakagoshi.
Málo pozemků.
Velký zájem o investování v českém autoprůmyslu letos zapříčinil nedostatek průmyslových parků a hotových nájemních budov. To podle generálního ředitele CzechInvestu Martina Jahna způsobilo ztrátu některých zájemců. CzechInvest například letos zpracovával projekty, pro které by například potřeboval 50 tisíc metrů čtverečních výrobních ploch.
S nedostatkem již existujících průmyslových parků a nájemních nemovitostí se kromě ČR potýká také Slovensko. Lepší situace je však v Maďarsku a Polsku, kde výstavbu zón už dlouhá léta podporuje stát.