Francouzskému Renaultu se v průběhu letošního jara podařilo přilákat pozornost k nové Laguně pomocí magnetické karty, která u vozu slouží namísto klíčku k zapalování. Řidič si nemusí trhat kapsy klíčem, ale stačí mu otevřít s pomocí karty dveře vozu a pak jí jen ladně zastrčit do zdířky a stisknutím spínače nastartovat motor. Je to elegantní a praktické a možná to načas odradí zloděje aut. Zřejmě i díky tomu se nová Laguna stala v průběhu letošního jara druhým nejprodávanějším vozem v segmentu vyšší střední třídy. Od května do konce června se prodalo celkem 640 kusů, z toho 170 verzí Laguna Grandtour.
Automobil, který stojí v nejlevnější verzi 666 900 korun, navazuje na předcházející úspěšnou verzi, která byla uvedena na trh v roce 1994. Laguna první generace zahrnovala dva typy karoserie, pětidveřový hatchback a kombi. Oba typy vznikly ze stejného základu a oslovovaly stejnou skupinu zákazníků. Při vývoji druhé generace Laguny, trvajícím 41 měsíců, se Renault snažil jít jinou cestou. Obě karosářské verze byly vyvíjeny jako samostatné modelové řady. U hatchbacku byl kladen důraz na dynamiku, výraznost a sportovní nádech. U moderního kombi pak na estetiku a eleganci. Obě nové verze jsou nepatrně delší než původní model.
Týdeník EURO měl k dispozici Lagunu ve verzi hatchback s dieselovým motorem o výkonu 72 kilowattů. Ta dokáže v maximu jet až 195 kilometrů za hodinu, při průměrné spotřebě přibližně 6,2 litrů na sto kilometrů jízdy. Popisování francouzsky elegantního vnějšího vzhledu i interiéru by bylo nošením dříví do lesa. Za zmínku stojí přepracovaná čelní maska s velkými xenonovými světlomety a zrcátka, která při oslnění zezadu sama ztmavnou. Nemile nás ale překvapila skutečnost, že vyšší lidé sedící na krajích zadního sedadla mají dost málo místa pro hlavu. Naftový motor byl poměrně hlučný, což lze ovšem připsat na vrub skutečnosti, že testovaný vůz byl zcela nový. Pohonná jednotka také jde špatně odspodu a musí se hodně točit.
Poslední negativum se týká zmíněné karty. V televizní reklamě stačí mít tuto vymoženost při příchodu k automobilu v kapse. Systém pak sám rozpozná majitele a po dotyku kliky dveří se Laguna automaticky odemkne. Naše karta ale toto kouzlo neměla – řidič nejdříve musel na jejím obalu stisknout tlačítko, a otevřít tak dveře stejně jako u běžného klíčku s dálkovým ovladačem. Tedy pozor – ne všechny laguny se dokážou otevírat automaticky. Když už je řidič ve voze, po usednutí vloží kartu do snímače na středové konzoli, a tím automaticky uvolní zámek řízení a odblokuje imobilizér. Karta obsahuje data o nastavení klimatizace, sedadel, zpětných zrcátek, rádia podle přání majitele. Stačí pak stisknout tlačítko pod volantem a jet.
Co lze dále u nové Laguny pochválit, jsou prvky aktivní i pasivní bezpečnosti vozu. Stroj je vybaven elektronickým stabilizačním systémem ESP. Ten pomáhá řidiči překonávat kritické situace způsobené náhlou ztrátu adheze. Neustále vyhodnocuje údaje od několika čidel, umístěných ve vozidle. Jsou to mimo jiné snímače otáček jednotlivých kol, čidlo úhlu natočení volantu, senzory podélného a příčného zrychlení vozidla, čidlo otáček motoru a další. Jednotlivé údaje navzájem vyhodnocuje a v případě rozdílných hodnot vyšle signál řídícím jednotkám motoru a ABS. V praxi například při náznaku pravotočivého smyku systém přibrzdí levé přední kolo a zároveň sníží výkon motoru.
Všechny verze Laguny II jsou nyní vybaveny kotoučovými brzdami na všech kolech stejně jako systémem ABS poslední generace Teves MK60, včetně systému elektronického rozdělování brzdného účinku EBV. Renault také standardně dodává do všech verzí svého výrobku Brake Assist System, který pomáhá řidiči vytvářet dostatečný tlak na brzdový pedál. Pokud zjistí nouzovou situaci, zvýší brzdný tlak na maximální hodnotu a spolu s ABS zkrátí brzdnou dráhu. Zároveň se zapnou výstražné blikače. Nová Laguna také umí sama sledovat tlak vzduchu v pneumatikách.
Na závěr ještě něco o motorech: K 1,9 dCi přibyl ještě silnější 2,2 dCi s výkonem 99 kilowattů, který již nyní využívá velkoprostorový Espace. Z benzinových motorů jsou k dispozici 1,6 16V, 1,8 16V a V6 24V, brzy k nim přibude šestnáctiventilový dvoulitr IDE. Co jistě potěší budoucí majitele, je interval servisních prohlídek. Výměna oleje se provádí každých 30 000 km (benzinové i vznětové motory) ve srovnání s 20 000 km (benzin) a 15 000 km (diesel) u předchozí verze laguny. Prodloužena byla také životnost některých součástí, například výfuku, tlumičů a brzdových destiček. Celkové náklady na provoz a údržbu byly podle údajů výrobce sníženy o 40 procent v porovnání s předchozí verzí. U Laguny II je poskytována záruka na karoserii dvanáct let.