Menu Zavřít

VŮZ S CHYTRÝM PODVOZKEM

30. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Nový Mercedes-Benz SL Class

Luxusní roadster se představí ve Frankfurtu. – Když v roce 1954 spatřil světlo světa sportovní Mercedes–Benz 300 SL, málokdo tušil, že se jeho následovníci budou vyrábět ještě v dalším tisíciletí. Na zářijové frankfurtské přehlídce se představí už pátá generace třídy SL. V dosavadní sedmačtyřicetileté historii bylo těchto vozidel ve Stuttgartu vyrobeno celkem 490 tisíc. Stylová koncepce řady se přitom příliš nezměnila – stále jde o luxusní dvoudveřové mercedesy, které nabízejí agresivní tvary a silné motory pod kapotou. Nové modely ale mají stále více elektroniky, která má chránit posádku a zefektivňovat jízdu.

Výrobci se chlubí především unikátním podvozkem nového Mercedes–Benz SL. Jako první na světě totiž prý nabídne tak–zvaný senzotronický brzdný systém (SBC), který má zajistit rychlejší přenos impulsů od řidiče k ovládacím prvkům vozidla. Jde o soustavu senzorů rozmístěných po vozidle, která například v případě, že jezdec sundá rychle nohu z plynového pedálu a přesune ji na brzdu, zvýší automaticky tlak v brzdách. SBC tím řidiči nejenže pomůže vytvořit dostatečnou sílu na brzdové kotouče, ale především zkrátí dobu potřebnou k brzdění. Účinek totiž bude maximální už v momentě, kdy se jezdec poprvé dotkne brzdového pedálu. Konstruktéři tvrdí, že systém dokáže zkrátit brzdou dráhu minimálně o tři procenta.

SBC přitom není zdaleka jediným elektronickým prvkem v novém mercedesu. Pracuje společně s již osvědčenými vymoženostmi moderní doby – ESP (programem elektronické stability) a také s ABC (aktivní kontrolou vozu). Oba zmíněné systémy mají omezit možnosti smyku či celkového klouzání vozu do strany v případě, že řidič brzdí či zatáčí. A to ještě není všechno, jezdec vůz ovládá principem „by–wire . To znamená, že v novém mercedesu nejsou žádná mechanická táhla, ale příkazy jezdce jsou přenášeny elektronickou cestou „po drátě až k ovládacím mechanismům.

Klasika zůstává. Design nového roadsteru je směsicí tradice a moderny. Konstruktéři ponechali vozu většinu linií, kterými vynikal už v roce 1954. Oproti všem předchozím modelům jsou ale tvary letošního SL kulatější a vzbuzují svojí dynamičností dojem agresivity. Zároveň jasně dávají najevo, ze které továrny auto pochází. Maska chladiče nese uprostřed neodmyslitelný znak trojcípé hvězdy, auto má také jasný atribut všech moderních mercedesů. Jde o čtyři čiré přední světlomety, z nichž dva vnitřní jsou o poznání menší.

Také střecha Mercedesu SL je poplatná klasice, která dělá z auta něco mezi kabrioletem a kupé. Pevný skládací kryt se na povel zatáhne do kufru. Výrobce uvádí, že se střecha dokáže stáhnout za šestnáct sekund a posádka přitom nemusí udělat nic jiného než zmáčknout tlačítko na palubní desce. Řada SL byla dlouhou dobu jediná, která tuto vymoženost nabízela. Ostatní kabriolety se honosily pouze látkovou střechou, kterou musel majitel vozidla zpravidla ručně zatáhnout.

V současnosti ale už mercedesu vyrůstá konkurence, pevnou skládací střechu nabízí například malý Peugeot 206 cc. Jenže v mercedesu je přece jen o něco více místa. Po složení střechy má německý vůz v kufru prostor ještě pro 235 litrů nákladu. Když je střecha nad hlavami posádky, kufr se zvětší na 317 litrů, což je

o 52 litrů více než u předchozího modelu SL. Na rok 2002 se ve Stuttgartu připravuje dokonce skleněná střecha, která má umožnit mnohem lepší rozhled z vozu než kovová verze.

Dravý motor. Také motor nového Mercedesu SL nezůstává nic dlužen sportovnímu stylu. Jde o benzinový pětilitr o výkonu 225 kilowattů, který dokáže být z nuly na stokilometrové rychlosti za

bitcoin_skoleni

6,3 sekundy. Průměrnou spotřebu výrobce udává na 12,7 litru na sto kilometrů jízdy. Výfukové emise se údajně vejdou do náročné normy EURO 4. Motor navíc pohání podvozek, který je díky hojnému použití hliníku o patnáct kilogramů lehčí, než kdyby byl klasicky vyroben z oceli.

V interiéru nového luxusního Mercedesu SL výrobce nešetří kůží, dřevem a hliníkem. Zájemce si může vybrat vnitřek svého budoucího auta z pěti barevných kombinací a dvou typů kůže. Řada detailů v kabině je vyrobena z matného chromu, palubní deska je sportovně laděná. Nový roadster má také samočinnou klimatizaci. Cena auta zatím není známa, ale s jistotou bude také patřit mezi exkluzivní.

  • Našli jste v článku chybu?