Představitelé amerického ministerstva spravedlnosti a německé automobilky Volkswagen zahájili rozhovory o tom, jak uzavřít trestní řízení proti koncernu kvůli emisnímu skandálu. S odvoláním na informované zdroje to dnes napsala agentura Reuters. Urovnání mezi koncernem a americkou vládou by mělo znamenat tečku za americkou částí aféry, která vypukla téměř před rokem. Ministerstvo spravedlnosti se k věci odmítlo vyjádřit.
Reuters už dříve napsal, že by rozhovory mezi Volkswagenem a ministerstvem spravedlnosti mohly vyústit v dohodu, v níž by automobilka přiznala vinu za manipulace s emisemi, podvolila se nezávislému dohledu a zaplatila dosud neurčenou pokutu. Deník The Wall Street Journal (WSJ) dnes uvedl, že by taková pokuta mohla překročit 1,2 miliardy dolarů (29 miliard korun).
Podle zdrojů tohoto listu činitelé ministerstva spravedlnosti v emisním skandálu objevili důkaz trestné činnosti. S konkrétním obviněním ale úřad nepřišel. Podle některých zdrojů je přitom dál nejasné, zda vyšetřovatelé hodlají obvinit konkrétní zaměstnance Volkswagenu, z nichž mnoho pracuje v Německu. Náměstkyně amerického prokurátora Sally Yatesová v červnu řekla, že trestní řízení se týká řady jednotlivců.
Američtí vyšetřovatelé v minulosti obvinili jiné automobilky ze zatajování informací a z podvodů s využitím elektronických prostředků, například internetu, připomněl WSJ.
Přečtěte si o problémech automobilky v Jižní Koreji: Jižní Korea zarazila prodej aut Volkswagen |
Volkswagen už v červnu přistoupil na to, že za urovnání vládních a spotřebitelských žalob v USA souvisejících s emisním skandálem zaplatí dalších až 15,3 miliardy dolarů (376 miliard korun). Rozhodnutí ještě musí potvrdit soud, jeho výrok se očekává v říjnu.
Skandál u největší evropské automobilky vypukl loni v září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 tisíc vozů.
Po celém světě se emisní skandál Volkswagenu týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V Evropě aféra zahrnuje kolem 8,5 milionu naftových aut.
Případná pokuta pro Volkswagen na urovnání trestního řízení v USA by mohla být nejvyšším takovým finančním postihem, který tu byl kdy výrobcům aut uložen, napsal Reuters. Dosavadní rekord v tomto ohledu drží japonská Toyota, která v roce 2014 souhlasila, že zaplatí 1,2 miliardy dolarů, aby ukončila vyšetřování týkající se postupu při řešení stížností zákazníků na bezpečnostní potíže jejích vozů.
Dále čtěte:
Nový konkurent Východní Evropy. Španělsko láká automobilky
Další problém VW: zamykání aut prý lze „hacknout“