Menu Zavřít

VW Transporter páté generace

24. 11. 2003
Autor: Euro.cz

PRVNÍ UŽITKOVÝ AUTOMOBIL SJEL Z VÝROBNÍHO PÁSU TOVÁRNY VW UŽ V ROCE 1950. TEHDY SE JMENOVAL TYP 2. DNES MÁ TRANSPORTER UŽ PÁTOU GENERACI V PRODEJI A JENOM TÉ PRVNÍ SE PRODALO 1,82 MILIONU KUSŮ. JAKÝ JE TEN "PÁTÝ"?

 

I přes patrný technický skok jsou nové Transportery v základních verzích za příznivé ceny

Fenomenální vlastností postřehnutelnou dokonce ještě před samotnou prohlídkou Transporteru je jeho variabilita na dvou různých rozvorových rozměrech. Díky tomu i díky pověsti naprosto spolehlivého vozu lze pátou generaci objednat rovnou z katalogu, internetem, telefonem. Prostě bez přezkušování a prohlížení v showroomech. Kdo ale před koupí potřebuje automobil „osahat“, ten se v případě Transporteru setká s kompaktním užitkovým vozem, z jehož pláště nevyčnívá žádný designový prvek navíc, než je funkčně nezbytné. Hodně praktické jsou jak posuvné boční dveře, tak i zadní dvoudílná vrata nebo vyklápěcí víko. Zcela plochá podlážka ložního prostoru a naprostá absence prahu umožňují velmi dobrou manipulaci s nákladem. Místo řidiče je příjemně výš a umožňuje tak výborný výhled z vozu. Díky velkým zpětným zrcátkům lze bezpečně couvat či odbočovat i s poměrně velkou skříní. Jednoduše uspořádaná přístrojová deska je velmi dobře viditelná i přes masivní volant s výškovým i podélným nastavením. I středová konzola, do které je vsazená řadicí páka ve stylu „joystick“, nese logicky uspořádané ovladače vzduchotechniky. Drobným ergonomickým nedopatřením je jen překrytí ovladače topení hlavicí řadicí páky, takže regulace výkonu topení je nepohodlná. Jednou z hlavních zbraní Transporterů jsou motory. Pro pátou generaci je k dispozici šestice agregátů - čtyři naftové a dva benzinové. Základním dieselem je 1.9TDI se systémem „čerpadlo-tryska“. Jeho výkony při krátkém redakčním seznámení byly uspokojující. Pro běžnou jízdu bez pocitu loudání se nebylo třeba agregát nijak nutit do vyšších otáček. Běžel sympaticky tiše a jevil ochotu k úspornosti. S maximálním zatížením sice na sobě dal „zápřah“ znát pozvolnější akcelerací a spotřebou, ovšem ani hluk, ani jízdní vlastnosti se nezhoršily. Chování Transporteru na silnici je spolehlivé, nejeví přetáčivé ani nedotáčivé tendence, jen mírnou citlivost na výraznější boční vítr. To je možné pozorovat ovšem pouze s nezatíženým vozem. Bezpečnost cestujících byla zásadně zvýšena uložením motoru na robustním pomocném rámu.

TECHNICKÉ PARAMETRY A CENA

Volkswagen Transporter 1.9 TDI

Obsah motoru 1897 ccm

Počet válců 4

Max. výkon 63 kW

Točivý moment 200 Nm

Maximální rychlost 145 km/h

Zrychlení z 0 na 100 23,6 s

Převodovka 5-manuální

Spotřeba ve městě 9,5/100 km

Spotřeba na dálnici 6,7/100 km

Spotřeba průměrná 7,7/100 km

Užitečná hmotnost 800-1000 kg

Délka 4890 mm

Šířka 1910 mm

Výška 1960 mm

Zavazadlový prostor 5,9-9,3 m3

Objem nádrže 85 l

Cena 480 090 (+DPH) Kč

ČÍM VYNIKÁ?

Po změně pravidel interpretace zákona o možnosti odpočtu daně DPH zůstává VW Transporter jedním z mála automobilů, u nichž se tato velmi populární forma nákupu nezměnila. I v páté generaci přitom Transporter zůstává v základních verzích za velmi přijatelné ceny. Modely v plné výbavě a s 4Motion náhonem jsou za dvojnásobek.

NA CO TO AUTO JE?

Automobil, který odveze vše. VW Transporter je bezkonkurenčně nenahraditelná „dvojka“ na českém trhu užitkových automobilů. Vyniká především mimořádnou variabilitou různých skříňových verzí, jednoduchým a stabilním podvozkem a prakticky nesmrtelnými motory, o kterých někteří podnikatelé tvrdí, že jsou schopné delšího života než zbytek vozu. To je ovšem podmíněné poctivým servisem se stále delšími intervaly.

+ KLADY

* mimořádná technická spolehlivost

* vitální diesel

* hodně karosářských verzí

* příznivá cena

- ZÁPORY

* hlučnost ve skříni

* citlivost na boční vítr

MM25_AI

* „holá“ základní verze

* páka kryje regulaci topení

  • Našli jste v článku chybu?