Systém výběru mýta zaznamenal na konci loňského roku velké změny. Do konce listopadu byla správcem mýta rakouská společnost Kapsch. Tu v prosinci vystřídalo česko-slovenské konsorcium CzechToll/SkyToll. Současně začal místo dosavadní mikrovlnné technologie fungovat nový satelitní systém. Ten byl loni v prosinci ve stejném rozsahu jako starý systém, od letošního ledna se rozšířil na dalších 903 kilometrů dálnic a silnic první třídy.
Za první měsíc fungování nového mýta stát vybral přes 724,5 milionu korun, což bylo meziročně o 0,7 procenta méně. Výběry však meziročně oslabovaly i v předchozích dvou měsících, tedy v říjnu a listopadu.
Změny v dopravě v roce 2020: elektronické dálniční známky, rozšíření mýta i jednotné jízdenky
Prosinec s mnoha svátečními dny byl zároveň tradičně měsícem s nejnižšími výnosy z mýta. Nejsilnějším měsícem byl i přes meziroční pokles říjen, kdy dopravci na mýtném zaplatili více než miliardu korun. Druhým nejsilnějším měsícem byl květen s 979 miliony korun.
Od ledna letošního roku funguje satelitní mýtný systém na 2409 kilometrech silnic a dálnic. Podle předpokladů státu by se roční výnosy měly po rozšíření navýšit o 1,5 miliardy korun na přibližně 12,5 miliardy korun za rok. Roční náklady na provoz nového systému budou podle provozovatele zhruba třetinové proti starému mikrovlnnému systému, a to okolo 530 milionů korun. Konsorcium CzechToll/SkyToll dostane za desetiletý provoz systému 10,75 miliardy korun.
Dále čtěte:
Komentář: Ještě nedávno stát sliboval, že mýtné brány nebudou měřit rychlost. Teď změnil názor
Stát neumí regulovat. Možná ani nechce
Elektronické dálniční známky zvýší výnosy o 220 milionů korun, vyplývá z návrhu zákona
Stát by převzetím mýta ušetřil za deset let dvě miliardy, tvrdí Kapsch
CzechToll posílí registrace do mýta, očekávané kolony by se měly výrazně zkrátit