BANKOVNÍ SAZBYMiliardové zisky tuzemských bank tvoří nadále z podstatné části inkasované poplatky. Vstřícnost peněžních domů skončila u zrušení poplatku za příchozí platbu či zlevnění výběru peněz. Za absurdní však označují klienti mnoho dalších služeb. Portál www.bankovnipoplatky.
BANKOVNÍ SAZBY Miliardové zisky tuzemských bank tvoří nadále z podstatné části inkasované poplatky. Vstřícnost peněžních domů skončila u zrušení poplatku za příchozí platbu či zlevnění výběru peněz. Za absurdní však označují klienti mnoho dalších služeb. Portál www.bankovnipoplatky.com vyhlásil v prosinci druhý ročník ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek. Jaké jsou nominace? Nejčastěji navrhovaným je poplatek za vedení účtu. Klienti totiž nechtějí platit bance za to, že jí poskytují peníze, které následně sama využívá.
Neoblíbený je i poplatek za výběr peněz na přepážce či z bankomatu. „Velmi absurdní se mi zdá poplatek za výběr vlastních peněz. Banka je dlužníkem klienta-vkladatele. Viděli jste někdy dlužníka, který si bere poplatek za to, že vrací peníze věřiteli?“ píše jeden z hlasujících čtenářů.
LONI PŘEVLÁDAL STATUS QUO
Ani v loňském roce se situace kolem poplatků tuzemských bank příliš nezlepšila. Banky měnily sazebníky především tak, že zavedly řadu zpoplatněných služeb. „Komerční banka provedla velké změny a zpřehlednění sazebníku k 1. lednu 2005. Od té doby se sazebník zpřehledňoval a zpřesňoval, nebo doplnil o nový produkt. Cenové změny nastanou v novém sazebníku, který je účinný od ledna 2007,“ říká Romana Ondrůšková z tiskového odboru této banky. Pokud jde o Citibank, podle její mluvčí Markéty Dvořáčkové nedošlo v existujících poplatcích ke změnám. Do sazebníku byly ale zahrnuty další, a to v souvislosti s uvedením nových služeb a produktů.
GE Money Bank provedla změny v sazebníku na začátku loňského března. „Cílem bylo především zvýšení jeho transparentnosti. Banka například v několika případech, kde se k jedné operaci vázaly dva různé poplatky, jeden z nich zrušila. Došlo i ke zrušení poplatku za zúčtování položky u výběru z bankomatu a u hotovostních operací,“ uvádí mluvčí GE Money Bank Eva Chaloupková. Banka dále sjednotila poplatek za výběr hotovosti na pobočce, který byl předtím odstupňován podle výše výběru. Ke stejnému kroku banka přistoupila také u hotovostních vkladů v pobočce. Zdarma jsou první dva výběry v měsíci z bankomatů GE Money.
„V uplynulém roce jsme naši poplatkovou politiku neměnili a ani se k tomuto kroku v blízké době nechystáme,“ upozorňuje Kristýna Havligerová z tiskového odboru České spořitelny. Pozitivní zprávou je ovšem záměr spořitelny zjednodušit sazebník.
SEJDEME SE U SOUDU
V České republice je nutné spory mezi klienty a bankami řešit soudně. Jak upozorňuje například finanční arbitr Otakar Schlossberger, v Česku nefunguje komplexní ochrana klientů bank, která by umožňovala řešit jejich spory s finančními institucemi mimosoudní cestou.
O vytvoření úřadu bankovního ombudsmana diskutovalo už na konci roku 2005 ministerstvo financí s bankami, ovšem bezvýsledně. V budově České národní banky lze najít finančního arbitra. Ten ale může řešit pouze záležitosti týkající se nesrovnalostí mezi klienty a bankami při platebním styku a při použití elektronických platebních prostředků. Kontrolní pravomoci nemá.
**PŘIŠLY PENÍZE, ZAPLAŤTE
V prvním ročníku návštěvníci webu www.bankovnipoplatky.com suverénně zvolili za vítěze poplatek za příchozí platbu. Pár týdnů poté Poštovní spořitelna, e-Banka a Raiffeisenbank poplatek zrušily. Ankety se zúčastnilo několik tisíc lidí.